Nadwaga i otyłość są nieodłączną składową zespołu metabolicznego, jednej z najpoważniejszych patologii XXI wieku. Zespół metaboliczny dotyka co najmniej 132 miliony osób w USA, z kolei problem otyłości dotyczy co najmniej 40% osób dorosłych. Tłuszcz nie jest tylko kwestią estetyczną, ale przede wszystkim zdrowotną.

Niesprawiedliwy system zdrowotny?

Utrzymywanie nadmiarowej masy ciała jest powiązane z chorobami sercowo-naczyniowymi, insulinoopornością, wieloma rodzajami raka i cukrzycą. Zwiększa to roczne koszty leczenia osoby otyłej o 3632 dolary (czyli na chwilę obecną ~ 16,5 tysiąca złotych). Dlatego w wielu krajach wdrożono rozmaite podatki np. od słodzonych napojów, co niekoniecznie stanowi rozwiązanie problemu.

Moim zdaniem rozwiązaniem mogłoby być płacenie składek zdrowotnych dopasowanych do stanu zdrowia danej osoby. Ludzie dobrowolnie utrzymujący np. 30 kg nadwagi o wiele szybciej podjęliby decyzję o odchudzaniu, gdyby musieli dopłacać np. 500 czy 1000 zł miesięcznie. Niestety, obecny system całkowicie się nie sprawdza i na dodatek osoby dbające o zdrowie (czyli niegenerujące kosztów opieki zdrowotnej) są traktowane tak samo, jak ludzie, którzy z własnej woli zwiększają obciążenie systemu zdrowia czasem o dziesiątki tysięcy złotych.

aktywność fizyczna

Czy kofeina i trening aerobowy mogą poprawiać jakość życia?

Obserwacją objęto 60 mężczyzn z nadwagą w wieku 40-60 lat. Zostali oni podzieleni na 4 grupy: kontrolną, suplementacji kofeiną, treningu aerobowego oraz kofeina + trening. Trening aerobowy był wykonywany trzy razy w tygodniu przez osiem tygodni, a czas trwania każdej sesji wynosił 25-40 minut przy 60-80% maksymalnego tętna. Grupy suplementujące kofeinę spożywały 5 mg na kg masy ciała kofeiny dziennie w dwóch porcjach.

Korzyści z aktywności 

Okazało się, że regularny trening aerobowy może poprawić jakość życia, zdrowie psychiczne i wydłużyć oczekiwany czas życia u mężczyzn z nadwagą. Trening aerobowy jest powiązany z licznymi adaptacjami w ustroju, tj. obniża ciśnienie krwi, zwiększa odczuwanie szczęścia i witalność poprzez uwalnianie serotoniny i endorfin, moduluje pracę układu nerwowego i poprawia zdrowie fizyczne, jakość życia i zwiększa oczekiwaną długość życia.

Wiemy, iż regularny trening poprawia funkcjonowanie trzustki oraz wątroby, gdyż reguluje stężenie cukru we krwi, zmniejsza wytwarzanie insuliny i zwiększa obwodową wrażliwość na insulinę. Trening aerobowy (i siłowy) charakteryzuje korzystny wpływ na wydzielanie kortyzolu, który w nadmiarze może wywołać liczne problemy metaboliczne (sprzyja odkładaniu tłuszczu, utracie masy mięśniowej, pogarsza wrażliwość na insulinę, czyli indukuje insulinooporność, może wywołać cukrzycę). Jeśli trening aerobowy połączy się z właściwą dietą o ujemnym bilansie energetycznym, to możliwa jest znaczna redukcja masy ciała danej osoby i bardzo szybko następuje u takiej osoby poprawa stanu zdrowia.

Czy dodatkowo warto stosować kofeinę?

Zgodnie z wynikami niniejszego badania, poprawa w zakresie zdrowia psychicznego, relacji społecznych, zdrowia fizycznego, ogólnej jakości życia i oczekiwanej długości życia były istotnie wyższe w grupie treningu aerobowego, gdy dodatkowo podawano kofeinę, w porównaniu z grupą kontrolną. Występuje tu synergia. Okazało się, że suplementacja kofeiną ma znaczenie, gdyż w grupie treningu aerobowego, w której dodatkowo podawano kofeinę, uzyskano lepsze efekty w porównaniu z samym treningiem aerobowym lub samą suplementacją kofeiny. Przy tym warto pamiętać, że kofeina (guarana), zielona herbata czy białko serwatkowe poprzez różne mechanizmy sprzyjają pozbywaniu się zbędnych kilogramów.

Przeczytaj koniecznie: Białko serwatkowe, a odchudzanie. Czy warto stosować białko podczas redukcji?

Referencje:

  • Brandon J. Restrepo Obesity Prevalence Among U.S. Adults During the COVID-19 Pandemic https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8977388/
  • Sona Bidad Abdehgah i in. The Effects of Aerobic Training and Caffeine Consumption on the Quality of Life and Life Expectancy of Overweight Men https://www.researchgate.net/profile/Amin-Mohammadi-Damieh/publication/355793402_The_Effects_of_Aerobic_Training_and_Caffeine_Consumption_on_the_Quality_of_Life_and_Life_Expectancy_of_Overweight_Men/links/617ecb6ba767a03c14d865a0/The-Effects-of-Aerobic-Training-and-Caffeine-Consumption-on-the-Quality-of-Life-and-Life-Expectancy-of-Overweight-Men.pdf
Komentarze (2)
M-ka

Dużo by zmieniła sama edukacja na ten temat np. w tv czy od pierwszych klas szkoły.
Niestety ten system wydaje się stworzony do generowania chorych i później lekomanów przynoszących zyski zagranicznym koncernom, a do niszczenia zdrowia i budżetu swojego kraju.
Wyobraźmy sobie, że w tv poświęcono by regularnie ułamek tego czasu, co na zastraszanie epidemią na wyjaśnienie czym grozi otyłość i jak sobie z nią radzić.
Większość ludzi kojarzy ją z problemem estetycznym (o ile w ogóle, bo w mediach jest propaganda akceptacji), a ciągle nieliczne osoby wiedzą np. o zagrożeniu rakiem.

1
M-ka

Ja w ogóle od dawna myślę, że skoro socjoinżynieria jest tak bardzo zaawansowana, że potrafią skutecznie mieszać ludziom w głowach i napuszczać ich na siebie, to dlaczego nie użyją takich metod do stworzenia zdrowego i bogatego narodu.
Wystarczyłoby (metodą ISIS) popracować nad praniem mózgu nieletnich wprowadzając skuteczną edukację w szkołach i następne pokolenie byłoby o wiele zdrowsze...
Niestety oni dostają walizki od lobbystów różnych niezdrowych produktów i niekoniecznie skutecznych leków i tylko markują prozdrowotne działania, jednocześnie rozkładając system na łopatki i wypompowując polskie pieniądze...
Tu gdzie mieszkam widzę skuteczność edukacji w szkołach - np. już bardzo mało ludzi pali papierosy.
Uważam, że to kuleje, bo z jednej strony edukują, a z drugiej w sklepiku szkolnym sprzedają słodycze, no ale przynajmniej cokolwiek robią... Można by lepiej i więcej.
Natomiast na ludzi odpornych na edukację można j.w. zastosować odpowiedzialność finansową i po prostu zapłacą z własnej kieszeni.

1