Nasiona szałwii hiszpańskiej znane są od czasów Azteków, ale to właśnie teraz obserwujemy gwałtowny wzrost zainteresowania tą rośliną. Wynika to z większej potrzeby wzbogacania naszej diety w produkty bogate w składniki odżywcze.

Bardzo często zdarza się, że produkty bogate w składniki odżywcze zdobywają sławę, jako produkty wspomagające odchudzanie. Tak samo jest w przypadku nasion chia. Czy rzeczywiście mogą one wspomóc walkę z nadmiarowymi kilogramami?

Czy chia może pomóc w utrzymaniu lub obniżeniu wagi?

Jedno z badań zostało przeprowadzone na grupie  osób z nadwagą, które dodatkowo chorowały na cukrzycę. Większość przyjmowała leki na receptę, aby kontrolować poziom cukru we krwi. Uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna grupa codziennie jadła 40 gramów nasion chia, podczas gdy druga grupa otrzymywała 26 gramów otrębów owsianych zmieszanych z 7 gramami błonnika inulinowego. Posiłki miały podobną zawartość kalorii i błonnika. Każda grupa jadła wyznaczony posiłek przez sześć miesięcy i kontynuowała regularną dietę.

nasiona chia

Okazało się, że grupa, która jadła nasiona chia, straciła znacznie więcej na wadze i więcej w obwodzie w talii, niż ci którzy jedli mieszankę otrębów owsianych i inuliny. Grupa nasion chia odnotowała również spadek poziomu białka C-reaktywnego, markera zapalenia oraz zwiększenia adiponektyny - hormonu wytwarzanego przez komórki tłuszczowe, który poprawia metabolizm tłuszczu i glukozy.

Co to znaczy? Dla diabetyków typu 2, którzy mają nadwagę lub otyłość, nasiona chia mogą się okazać bardziej pomocne w zrzucaniu kilogramów, niż otręby owsiane z inuliną.

Nie jest jednak jasne, dlaczego są takie różnice w spadkach w obwodzie talii. Ilości błonnika są bardzo podobne, a to właśnie jemu przypisywane są te spadki. Okazuje się jednak, że błonnik błonnikowi nierówny i być może różnica polega na tym, że w nasionach chia mamy do czynienia w większości z błonnikiem nierozpuszczalnym, podczas gdy w otrębach i inulinie znajduje się rozpuszczalny.

Moc błonnika 

Istnieją dowody na to, że błonnik nierozpuszczalny jest bardziej sycący i bardziej ogranicza głód niż błonnik rozpuszczalny. Ponadto nasiona po zmieszaniu ich z wodą tworzy żelową substancję. Możesz to sam zobaczyć dodając wodę do nasion chia i odstawiając je na kilka minut. Zauważysz, że wytworzyła się galaretowata substancja. Nasiona chia robią to samo w jelitach, gdy je jesz, a to zmniejsza głód skuteczniej i na dłużej niż rozpuszczalny błonnik. Jest więc możliwe, że z powodu zmniejszonego  głodu, grupa która zjadła mieszankę chia, zjadła mniej jedzenia, niż grupa otrębów owsianych. W badaniu nie wzięto pod uwagę tego, jak dodatek do diety wpłynął na ilość przyjmowanego pokarmu.

Inne zalety

Oprócz zawartości błonnika nasiona te są  źródłem kwasu alfa-linolenowego (ALA).Organizm może przekształcić część przyjmowanego ALA w kwasy omega-3, takie jak te zawarte w oleju rybnym. Warto jednak wiedzieć, że kwasy ALA przynoszą wiele podobnych korzyści do kwasów omega-3.

Nasiona chia są również zaskakująco bogate w białko - makroskładnik odżywczy, który zwiększa uczucie sytości. W rzeczywistości nasiona chia zawierają od 16 do 19% masy białka. Są również dobrym źródłem kluczowych minerałów, w tym magnezu, żelaza, selenu i miedzi.  Nasiona chia zawierają również związki o działaniu przeciwutleniającym i przeciwzapalnym, co może wyjaśniać występowanie w badaniu białka C-reaktywnego (markera zapalenia).

Komentarze (0)