Końcówka roku to dla wielu z nas czas na podsumowania tego, co było i co możemy zrobić, żeby kolejny rok był jeszcze lepszy. Okazuje się jednak, że mało komu udaje się dotrzymać własnych obietnic i wytrwać w postanowieniach do końca kolejnego roku. Według badań Journal of Clinical Psychology,  w postanowieniach potrafi wytrwać zaledwie 8% podejmujących wyzwania. To dość kiepski wynik i właśnie dlatego badacze próbowali znaleźć przyczyny i rozwiązania tego problemu.

Jednym z najpopularniejszych postanowień jest zrzucenie kilku kilogramów. Jednocześnie jest ono jedno z najtrudniejszych, jeśli chodzi o utrzymanie motywacji przez dłuższy okres czasu.

Małymi krokami do celu

Jeden z kinezjologów z College of Human Ecology, Emily Mailey, mówi, że jeśli zaczniemy od stawiania sobie zbyt dużych wyzwań, wówczas szybciej się zniechęcimy. Przykładowo, jeśli narzucimy sobie ćwiczenia fizyczne po dwie godziny dziennie, wówczas poćwiczymy może z tydzień czasu. Lepiej zacząć od 10-15 minut każdego dnia lub co drugi dzień, a kiedy wpadniemy w rutynę, wydłużyć nieco czas ćwiczeń. W ten sposób zwiększamy swoje szanse na sukces.

Zobacz także: Jaka jest najlepsza przedtreningówka?

Motywacja to bardzo ważny element

motywacja do ćwiczeń

Mailey mówi, że najlepszym wyznacznikiem mówiącym o tym, czy mamy szansę na sukces czy też nie, jest motywacja. Jeśli odchudzamy się dla zdrowia, bo tak kazał lekarz, możemy bardziej czuć, że musimy to zrobić. Jeżeli z kolei pomyślimy, że dzięki zgrabniejszej sylwetce lepiej będziemy wyglądać na weselu czy przy innej okazji, wówczas wzrośnie nasz poziom motywacji, bo będziemy chcieli dobrze się czuć ze sobą i w towarzystwie innych. Oczywiście cele zdrowotne są ważniejsze, ale tak już działa nasza psychika, że bardziej motywuje nas to, jak wypadniemy na tle (lub w oczach) innych.

Skup się na pozytywach, jakie dają Ci Twoje zmagania

W każdym razie, jeśli już wyznaczasz sobie cele i chcesz w nich wytrwać, to pomyśl o powodach, dla których chcesz je osiągnąć. To one będą Twoim wewnętrznym motywatorem, będą Ci dodawać energii.

Jeżeli należysz do tych, którzy są niecierpliwi i szybko się zniechęcają, to skorzystaj z tej metody! Skup się na bieżących korzyściach, jakie daje aktywność fizyczna, a nie długoterminowym celu, jakim jest zrzucenie kilogramów.

Nie miej wyrzutów sumienia względem rodziny

Kolejnym powodem, dla których rezygnujemy z realizowania swoich celów, jest poczucie, że zaniedbujemy swoją rodzinę, bo poświęcamy więcej czasu na ćwiczenia. Po pierwsze, każdy ma prawo do czasu dla siebie, a po drugie, dlaczego nie wciągnąć swojej rodziny w różne aktywności? Wspólne wypady na rower, spacery itp. Wystarczy trochę kreatywności, a skorzystają na tym wszyscy.

Sport nie musi kosztować

Karnet czy sprzęt treningowy może być drogi, ale kto powiedział, że bez tego nie możesz ćwiczyć? Do biegania czy spaceru wystarczy wygodny strój i buty. Możesz także postawić na tańszy sprzęt, taki jak np. gumy do ćwiczeń. Mają one bardzo szerokie możliwości zastosowania. Nie szukaj wymówek, nie szukaj przeszkód tam, gdzie ich nie ma.

Kiedy następnym razem pomyślisz o tym, żeby wyznaczyć sobie noworoczne cele, pamiętaj, żeby duży cel podzielić na mniejsze, żeby wiedzieć, dlaczego chcesz wprowadzić zmiany do swojego życia, by wiedzieć, co tak naprawdę Cię do tego motywuje. Nie szukaj problemów tam, gdzie ich nie ma, a osiągniesz sukces.

Komentarze (0)