Metformina jest preparatem przeciwcukrzycowym, bywa stosowana przez niechorujące na cukrzycę osoby, trenujące siłowo, mimo iż nie ma nawet cienia dowodu, iż ten środek pomaga osobom zdrowym! Za to istnieje wiele dowodów na to, iż metformina może wywołać stan zagrażający życiu - i faktycznie zabiła do tej pory setki osób (kwasica mleczanowa).

Oczywiście w przypadku osób chorych  korzyści z jej stosowania znacząco przewyższają potencjalne ryzyko, dlatego ten środek jest jeszcze w ogóle w obrocie.

W badaniach naukowych najczęściej metformina wywoływała kwasicę mleczanową, biegunkę, hipoglikemię, niewydolność nerek, ból w nadbrzuszu, nudności i wymioty. Wbrew błędnym opiniom rozpowszechnianym w Internecie, metformina nie jest wcale toksyczna dla wątroby! Wręcz przeciwnie - po analizie danych naukowcy podsumowali: „Wydaje się, że metformina nie powoduje ani nie zaostrza uszkodzenia wątroby, wręcz przeciwnie często jest korzystna dla pacjentów z niealkoholową stłuszczeniową chorobą wątroby. Niealkoholowe stłuszczenie wątroby często wiąże się ze zwiększeniem aktywności aminotransferaz, ale nie powinno być uważane za przeciwwskazanie do stosowania metforminy”.

mięsnie

Metformina hamuje hipertrofię?

W randomizowanym badaniu uczestnicy otrzymywali 1700 mg na dobę metforminy lub placebo przez cały okres trwania badania. Wszyscy uczestniczyli w treningu siłowym.

Wyniki:

  • metformina nie działa na osoby zdrowe! Stężenie glukozy na czczo spadło ponad dwukrotnie bardziej w grupie placebo niż w grupie metforminy (3,35% vs 1,59%)!
  • wrażliwość insulinowa wzrosła porównywalnie w obu grupach (czyli jest to skutek prowadzenia treningu siłowego, a nie podawania metforminy)
  • metformina hamowała przyrost mięśni! W grupie placebo uzyskano więcej beztłuszczowej masy ciała. Metformina utrudniała przyrost  beztłuszczowej masy ciała. Grupa placebo zyskała 1,95% beztłuszczowej masy, podczas gdy w grupie metforminy przyrost wynosił  tylko 0,41%
  • badanie tomografią komputerową wykazało, iż zarówno gęstość, jak i objętość mięśni, były większe w grupie placebo w porównaniu do grupy, która otrzymała metforminę!
  • metformina miała wpływ na ilość włókien typu I (czerwonych), czyli zapobiega jednemu z najważniejszych efektów treningu siłowego. Wskutek regularnego treningu oporowego w mięśniach częściej występują włókna typu II, siłowe, a rzadziej typu I, które z reguły mają nikły udział w treningu oporowym. Trening z podawaniem placebo spowodował, iż włókna typu I występowały o 6% rzadziej (bo więcej było tych szybkokurczliwych). Metformina spowodowała wzrost częstotliwości występowania włókien czerwonych
  • metformina hamowała wzrost siły mięśni np. przy prostowaniu kolana: w grupie placebo odnotowano wzrost o 23%, a grupie metforminy o 15,3% (wg naukowców nie jest to istotne statystycznie; OK, ~8% to wg nich nic...)
  • maksymalny izometryczny skurcz dowolny: w grupie placebo wzrost o 11,8%, a w grupie metforminy o 6,7%
  • moc wzrosła o 30% w grupie placebo i o 14,3% w grupie metforminy (jak dla mnie różnica jest nie tylko istotna, ale wręcz szokująca)
  • wzrost obszaru o normalnej gęstości mięśni o 10,5% w grupie placebo i o 4,16% w grupie metforminy

Metformina doprowadziła do wzrostu aktywacji szlaku AMPK i tendencji do stępionego wzrostu sygnalizacji mTORC1 w odpowiedzi na trening siłowy.

Wnioski

Kulturyści nie powinni sięgać po metforminę, bo ona u nich nie tylko nie ma prawa działać (wykazuje efekty wyłącznie u chorych), ale jeszcze wywołuje poważne skutki uboczne i nawet może zabić. Wbrew błędnym opiniom rozpowszechnianym w sieci, metformina u osób zdrowych nie poprawia wrażliwości na insulinę ani nie obniża stężenia cukru we krwi.

Wiele osób rozsyła plotki, że metformina pomaga po wysokowęglowodanowym posiłku (np. spowalniając przyswajanie glukozy). Kolejne kłamstwo! Nie ma żadnego dowodu na to, iż metformina spowalnia tempo przechodzenia pożywienia przez układ trawienny. Po prostu ona taka nie działa! Nie ma też żadnych dowodów na to, iż metformina spowalnia wchłanianie glukozy. Wręcz przeciwnie.

W jednym z badań podawano dożylnie i doustnie glukozę (73,6 g w 220 ml) oraz 2 g metforminy dziennie. Naukowcy napisali jasno: „Metformina nie wpływała na tempo opróżniania żołądka ani na szybkość pojawiania się podanej doustnie glukozy we krwi. Jednak szybkość usuwania glukozy z ustroju wzrosła o ~11%”. Czyli internetowi spece nie tylko nie mają pojęcia, jak działa metformina, ale snują o niej jakieś fantazje. Dlatego nie należy korzystać z porad ludzi wyszukanych w Internecie. Większość z nich nie ma pojęcia, o czym pisze. 

Referencje, badania, literatura:

Carolyn C Brackett Clarifying metformin's role and risks in liver dysfunction https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20452916/

R. Grace Walton i in. Metformin blunts muscle hypertrophy in response to progressive resistance exercise training in older adults: A randomized, double‐blind, placebo‐controlled, multicenter trial: The MASTERS trial https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/acel.13039

Komentarze (7)
olo927

A jaki jest twoj stosunek do suplementacjiu berberyna okolo 800mg- 1.2g dziennie?

0
_Knife_

Berberyna wykazuje wiele korzystnych właściwości dla naszego ustroju. Na chwilę obecną w badaniach nie znalazłem niczego niepokojącego. Mam ją w suplementacji od wielu lat, podobnie jak ashwagandhę, potas, magnez, różeniec górski itd.

https://zdrowie.sfd.pl/art/Zdrowie/Wrzodziej%C4%85ce_zapalenie_jelita_grubego__czy_berberyna_mo%C5%BCe_pom%C3%B3c_-a5696.html
https://www.sfd.pl/art/Suplementy/Berberyna%3A_suplement_czy_lek_Poznaj_w%C5%82a%C5%9Bciwosci_i_dzia%C5%82anie_berberyny-a4634.html
https://www.sfd.pl/art/Suplementy/Berberyna_a_mi%C4%99%C5%9Bnie__szkodzi_czy_pomaga_-a5284.html 

1
olo927

Dzięki bardzo za odp knife. Ja tez stosuje podczas przygotowań do triathlonu jak węgle dochodzą nawet w najcięższe dni do 9 g na kg od 800mg do 1.2 g. Powiem ci wyjsciowo glukoza 86, insulina chyba kolo 5, teraz glukoza po 2 miechach 74 a insulina 2.5. Bardzo poprawia wrazliwosc insulinowa oczywiscie w polaczneiu z racjonalnymi weglami a nie samym syfem z cukrem i tłuszczami trans. Pozdrawiam i takze polecam kazdemu kto dba o db wrazliwosc insulinowá;

0
_Knife_

Skoro się przygotowujesz do triatlonu, to wątpię, by nawet zaporowe dawki węglowodanów cokolwiek tu zmieniły. Bardziej bym się obawiał, jak ktoś bierze SAA, szczególnie doustne (ryją glikemię, co wykazano już w latach 70. XX wieku) => https://www.sfd.pl/SFD/articles/content/2020/12/23/2020-12-238aae1020c96347089145bd48c554e4c8.jpg oraz https://www.sfd.pl/SFD/articles/content/2020/12/23/2020-12-23247ed1e4b7ac4e25ac035d3f5199bc99.jpg lub np. GH/IGF-1 (wywołują cukrzycę). Oczywiście jak można trochę obniżyć stężenie glukozy i insy, to czemu nie, na pewno to prozdrowotnie wyjdzie.

0
olo927

Pewne tak, ale wiesz lepiej dmuchac na zimne. Nie no oralne SAA jakkolwiek w tej dyscyplini bardziej przeszkodza niz pomogá, pomijajac nawet kwestie zdrowotne. Starczaja w zasadzie niewielkie dawki testosteronu rzédu 100 co 4-5 dni czy 200 co tydzien. Jeszcze te oralne saa to pol biedy nawet, najgorzej te prohormony firmy krzak.

0
olo927

Nie no jasne grunt to tez dobrac wegle pod aktywnosc, najgorzej jak ktos leniwie cwiczy 2 razy na tydzien na silce i robi 3 tys krokow dziennie, a pozera 7g wegli na kg i potem placze ze go podlewa i nie wie dlaczego :D

0
Gordon29

Kolejny raz manipulujesz. Badanie robione na dziadkach, gdzie do sarkopenii dochodzi po prostu ze względu na wiek.

Tym bardziej pisząc kulturyści w domyśle osoby stosujące doping, strach przed hamowaniem mtorc1 POZA MIĘŚNIAMI SZKIELETOWYMI, BO METFORMINA AKTYWUJE AMPK POZA MIĘŚNIAMI, to jak bać się, że ognisko zgaśnie jak wlejemy do niego szklankę wody. Metformina ma więcej zalet niż potencjalnych skutków ubocznych. Wydaje mi się, że nawet gdzieś tutaj wymieniałem jakie izoformy białek są aktywowane przez Metformine i o zgrozo dla wszystkich jej przeciwników, żadna z nich nie występuje w mięśniach. Innymi słowy ampk i mtor mogą pracować równolegle bez wpływu na siebie.

1