Dla jednych suszona śliwka to wspomnienie z dzieciństwa, kiedy wyjadało się dekoracje z półmiska wędlin lub warzywnej sałatki, a dla innych to dziwny, suchy i pomarszczony owoc. Niech jednak nie zwiedzie nas ten niepozorny wygląd. Suszone śliwki mają wiele korzyści zdrowotnych i to nie tylko te związane z zaparciami. Przyjrzyjmy się, jakie to korzyści i dlaczego warto je uwzględnić w swoim menu.

Suszone śliwki - wpływ na kości

Czy suszone śliwki mogą być korzystne dla zdrowia Twoich kości? Co zaskakujące, istnieją dowody, że mogą. Badania pokazują, że suszone śliwki odwracają proces utraty masy kostnej u zwierząt. Naukowcy badają teraz, czy mogą osiągnąć to samo u kobiet po menopauzie. W jednym badaniu pierwsza grupa kobiet jadła dziesięć suszonych śliwek dziennie, podczas gdy druga spożywała suszone jabłka w podobnej ilości.

Następnie naukowcy przyjrzeli się, w jaki sposób ich przekąski wpływają na zdrowie kości. Panie, które jadły suszone śliwki, miały wyższą gęstość kości. I choć potrzebne są dalsze badania, to dane te są obiecujące.

Suszone śliwki obniżają poziom cholesterolu i chronią przed miażdżycą

Suszone śliwki są bogate zarówno w błonnik, jak i pektyny, które przyczyniają się do obniżenia poziomu cholesterolu. To dość istotne, ponieważ często tego błonnika jest w naszej diecie za mało. Badanie na myszach pokazuje, że regularne jedzenie suszonych śliwek zmniejsza postęp miażdżycy. Są one również źródłem potasu, który pomaga w kontroli ciśnienia krwi.

suszone śliwki

Suszone śliwki mają mnóstwo składników odżywczych

Suszone śliwki i sok z suszonych śliwek są doskonałym źródłem witaminy A — witaminy, która pomaga zachować zdrowy wzrok. Jej niedobór może powodować ślepotę nocną i suchość oczu. Dolegliwość suchego oka staje się bardziej powszechna wraz z wiekiem i chociaż nie powoduje ślepoty, jest nieprzyjemna i zwykle ma charakter przewlekły. Suszone śliwki zawierają też witaminę B6, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie mózgu.

Badania łączą niski poziom witaminy B6 z wyższym ryzykiem depresji i lęków. Warto też wiedzieć, że suszone śliwki są doskonałym źródłem żelaza, które jest niezbędny do utrzymania zdrowych czerwonych krwinek i ich zdolności do przenoszenia tlenu do tkanek w całym ciele. Kobiety z bardzo obfitymi miesiączkami mogą śmiało zajadać te owoce.

Suszone śliwki to bogactwo przeciwutleniaczy

Każdego dnia komórki ulegają uszkodzeniom oksydacyjnym, którym można przeciwdziałać, stosując dietę obfitującą w przeciwutleniacze. Chronią one komórki mózgowe przed uszkodzeniem, a więc biorą też udział w opóźnieniu procesów starzenia się mózgu. Fitochemikalia, które nadają suszonym śliwkom właściwości przeciwutleniające, nazywane są fenolami. Jedno z badań wykazało, że suszone śliwki zawierają większe ilości fenoli niż większość innych pospolitych owoców.

PLUM IN JELLY czyli całe owoce śliwki zanurzone w żelu

Nie można zapomnieć o najpopularniejszej korzyści — o zaparciach

Suszone śliwki pobudzają pracę jelit i zmniejszają ryzyko zaparć. Wspierają również zdrowie jelit. Wystarczy kilka suszonych śliwek dziennie, aby zmniejszyć ryzyko zaparć. Efekt zapobiegania zaparciom suszonych śliwek wynika z zawartego w nich sorbitolu. Sorbitol to cukier owocowy, który zwiększa częstotliwość wypróżnień. Dlatego nie powinnaś jeść zbyt dużo śliwek, dopóki nie dowiesz się, jak radzi sobie z nimi Twój przewód pokarmowy.

Jak wykorzystać śliwki w kuchni?

Możesz zjeść kilka sztuk dziennie w takiej formie, w jakiej są, lub możesz je posiekać i dodać np. do owsianki czy jogurtu. Możesz ich użyć także zamiast rodzynek do różnych wypieków. Tak naprawdę to wszędzie tam, gdzie pasują rodzynki, pasują też suszone śliwki. Suszone śliwki mają dużo korzyści zdrowotnych, ale nie jedz ich „tonami”, ponieważ zawierają też sporo cukru. Traktuj je jako słodki i zdrowy dodatek lub małą przekąskę.

Źródła: 

https://www.aao.org/eye-health/diseases/vitamin-deficiency. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31188081/. https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/dried-plums-prunes-reduce-atherosclerosis-lesion-area-in-apolipoprotein-edeficient-mice/6B0E62FF99E307307154DA9D68AA9EC5. https://www.scientificamerican.com/article/can-prunes-reverse-bone-loss/. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12769544/

Komentarze (0)