Chcesz wyglądać lepiej? Chcesz czuć się silniejsza? Chcesz czuć się pewnie i kobieco? Zazwyczaj wybieramy się  na siłownię, by schudnąć, by coś ujędrnić, by wyglądać lepiej.  A gdyby tak Twoim głównym celem i powodem treningu siłowego było stanie się silniejszą? Zastanów się nad tym i spróbuj zmienić swoje priorytety. 

Wygląd vs siła – priorytety kobiet

Osoby trenujące zawsze wyglądają lepiej w wyniku treningu, który wykonują. Zyski w postaci wyglądu postrzegają jednak, jako naturalny produkt uboczny treningu siłowego. Sportowcy trenują dla siły, a wygląd jest efektem ubocznym treningu. Nie odwrotnie.

Nie ma absolutnie nic złego w chęci poprawy swojego wyglądu. Przyjemnie jest czuć się pewnie w kostiumie kąpielowym, w ubraniu i kiedy jesteśmy nago. Jednak większość kobiet skupia się zbytnio na wyglądzie i to właśnie wygląd napędza ich cele treningu siłowego.

Tymczasem, jeśli skupisz się na ćwiczeniach na siłowni, aby stać się silniejszą i uzyskać lepsze wyniki w dużych, złożonych ćwiczeniach, takich jak przysiady, martwe ciągi i wyciskanie, a do tego będziesz się rozsądnie odżywiać, twój wygląd fizyczny i skład ciała zmieni się na lepsze. Tak, to naprawdę takie proste.

Gdy trenujesz tylko i wyłącznie dla estetyki sylwetki, twoje wyniki mogą być gorsze! Co więcej, dużo szybciej stracisz motywację i znudzisz się treningiem, którego celem jest głównie kształtowanie sylwetki. Zmień podejście! Zyskaj więcej motywacji i lepsze efekty. Jako cel treningów na siłowni ustal:

  • większy ciężar na sztandze,
  • więcej powtórzeń z danym ciężarem.

Najlepszą rzeczą w koncentrowaniu się na tych dwóch rzeczach jest to, że zmusisz swoje ciało do zmian na lepsze pod względem wyglądu, bez bez skupiania się stricte na sylwetce. Ważne, by poza treningami dbać o racjonalne odżywianie i odpowiednią regenerację. Jeśli zadbasz o te elementy, kompozycja ciała będzie się stopniowo zmieniać.

trening kobiet

Focus na siłę – większa motywacja!

Kolejna rzecz dotycząca treningu z focusem na siłę – trenowanie po to, by być silniejszą jest o wiele bardziej motywujące i przyjemne, niż trening wykonywany tylko po to, aby dobrze wyglądać. Pomyśl o tym, co jest bardziej motywujące? Ustalanie nowego rekordu osobistego w martwym ciągu czy przychodzenie na trening po to, by wykonać ćwiczenia z nadzieją zobaczenia efektu w lustrze…. w przyszłości…bliższej lub dalszej?

Co mam na myśli przez "ciężki"? Określenie "ciężki" oznacza różne rzeczy dla różnych ludzi. Dla jednej osoby przysiad z 80 kg będzie lekki, dla innej ciężki. "Ciężki" jest terminem względnym, w zależności od osoby i wykonywanego ćwiczenia. Chodzi o używanie jak największej wagi dla danego ćwiczenia, dla przepisanych powtórzeń, z zachowaniem prawidłowej techniki. Nie oznacza to koniecznie, że zawsze należy trenować na 110%. Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie planu treningowego i wykonywanie zaplanowanych ćwiczeń, w zaplanowanych ilościach serii i powtórzeń, z zaplanowanym ciężarem. Ważne, by intensywność treningu z tygodnia na tydzień rosła.

Jakie ćwiczenia zapewnią Ci siłę i poprawią wygląd sylwetki?

Back to basics!

Wystarczy Ci sztanga, hantle, ławka i stojak. Nie potrzebujesz najnowszych maszyn i wymyślnych ćwiczeń. Podstawą zawsze była, jest i będzie ciężka praca. Najważniejsze są podstawy i to one przyniosą Ci najlepsze rezultaty. Nic nigdy nie zastąpi przysiadów, martwych ciągów, wyciskania sztangi, wykroków, podciągnięć na drążku i wiosłowania. Zapomnij o specjalnych ćwiczeniach wykonywanych na czas i na niezliczonej ilości niezbędnych sprzętów, "zniszcz swój tyłek" na tych podstawowych ćwiczeniach. Nie rozczarujesz się!

Jeśli ciężko trenujesz, progresujesz ciężarem i konsekwentnie wykonujesz ćwiczenia, do tego jesz mądrze, to osiągniesz ciało, o którym większość ludzi tylko marzy. 

Kobieto nie bój się ciężarów!

Wciąż większość kobiet podchodzi do ciężarów z pewną rezerwą i trenuje zazwyczaj z niewielkim obciążeniem. Zwykło się bowiem uważać, że 15 powtórzeń i więcej (!) to dobry sposób na rzeźbę. Natomiast, gdy powtórzeń jest mniej, a ciężar większy, z pewnością zrobimy masę. To błędne założenie odwodzi większość kobiet od sięgnięcia po większe ciężary. Tymczasem trening taki przynosi wiele korzyści.

Mówiąc o zyskaniu mięśni nie wyobrażajmy sobie zawodniczek kulturystyki czy czołowych zawodniczek crossfitu. By tak wyglądać, kobiety musiałyby poświęcić lata intensywnego treningu, najpewniej wspomagając się dodatkowo niedozwolonymi środkami. W rzeczywistości, trening z obciążeniem pomoże zbudować delikatne mięśnie, które nadadzą ciału kobiety kształtów. 

Trening z dużymi ciężarami nie zrobi z kobiety przysłowiowego Hulka. Może natomiast sprawić, że kobieta stanie się silniejsza, bardziej pewna siebie, zyska kobiecych kształtów, uchroni swoje kości przed osteoporozą, poprawi swój ogólny stan zdrowia, stanie się bardziej niezależna i odporniejsza na stres.

Dlaczego powinnaś trenować, by być silniejsza?

Pozostaje jednak pytanie: dlaczego powinnaś trenować siłę, nawet jeśli twoim jedynym zmartwieniem jest, by wyglądać lepiej w kostiumie kąpielowym? Odpowiedź jest bardzo prosta. Jest to pewny sposób na osiągnięcie postępów w treningu, a postęp w poprawie techniki, wydajności i siły w podstawowych ćwiczeniach złożonych jest najszybszym i najskuteczniejszym sposobem na poprawę składu i wyglądy ciała.

Jeśli połączysz trening siłowy z zasadami zdrowego i rozsądnego odżywiania się, będziesz na dobrej drodze do budowania nie tylko wspaniałego ciała, ale także mocnego ciała. Co może być lepszego?

Podsumowując

Zmień swoje podejście i sposób myślenia. Skup się na głównych ćwiczeniach i na tym, byś stawała się coraz silniejsza i sprawniejsza. Odżywiaj się zdrowo, dbaj o sen i regenerację, a efekty uboczne przerosną twoje najśmielsze oczekiwania.