Dużo mówi się i pisze o tym, że żywność przetworzona jest szkodliwa dla zdrowia i powinniśmy jej unikać. Czy jednak wiesz o niej wszystko, co powinieneś wiedzieć? Poniżej znajdziesz najgorsze fakty związane z przetworzoną żywnością.

Czym dokładnie jest przetworzona żywność?

Całkiem dobrym sposobem myślenia o żywności przetworzonej jest powiedzenie: "Nie jedz niczego, co dla twojej prababci nie byłoby jedzeniem".

Nasi pradziadkowie i dziadkowie jedli w zasadzie tylko produkty, które sami wytworzyli, wyhodowali i przyrządzili. Dziś wygląda to zupełnie inaczej.

Dieta współczesnego człowieka składa się głównie z gotowych produktów, które znajdziemy na sklepowych półkach.

Według definicji żywność wysoko przetworzona to produkty, które zostały poddane obróbce technologicznej w zakładach przemysłu spożywczego, w celu zwiększenia ich trwałości i/lub przyspieszenia procesu ich przygotowania.

Przykładowe produkty zaliczane do żywności przetworzonej:

  • Parówki
  • Słodycze
  • Płatki śniadaniowe
  • Wafle ryżowe
  • Chipsy
  • Słone paluszki
  • Zupy i dania instant
  • Ciasta w proszku

Należy rozróżnić produkty o niewielkim stopniu przetworzenia od tych silne przetworzonych i pełnych sztucznych substancji. Na przykład prażone orzechy są przetwarzane, ale stopień przetworzenia jest tak niewielki, że można przyjąć, iż jest nieistotny.

Na drugim końcu znajdują się takie rzeczy, jak wspomniane parówki lub jogurty owocowe z zawartością owoców poniżej 1-3%. Lody też są żywnością przetworzoną, ale najlepsze z nich są przetworzone w minimalnym stopniu, gdyż zawierają jedynie śmietanę, jajka i cukier.

Skupmy się produktach, które należą do silne przetworzonych.

chipsy

9 najgorszych rzeczy o przetworzonej żywności

Przetworzona żywność szkodzi ludziom na kilka sposobów, w tym przyczynia się do znaczącego zwiększenia spożycia rafinowanych węglowodanów, a także do szybkiego wzrostu zachorowania na cukrzycę typu II.

Przetworzona żywność jest odpowiedzialna za większość problemów żywieniowych człowieka, a także duży procent problemów zdrowotnych.

1. Za mało błonnika

Kiedy producenci przetwarzają żywność, często pozbawiają produktów błonnika. Błonnik może bowiem wpływać na zmianę smaku i konsystencji produktów, może utrudniać uzyskanie konkretnych form i kształtów.

Problem polega na tym, że potrzebujemy błonnika. Błonnik wpływa na wyższy poziom sytości po posiłku, usprawnia funkcjonowanie układu trawiennego, pomaga utrzymać stabilny poziom glukozy we krwi, odżywia florę bakteryjną jelit, zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy.

Dzienne zapotrzebowanie na błonnik wynosi około 30 g. Większość ludzi z powodu spożywania produktów przetworzonych dostarcza jedynie połowę z tego! By wyrobić dzienną podaż błonnika, musisz jeść świeże owoce, warzywa, nasiona, orzechy oraz pełnoziarniste zboża.

2. Pobudzają apetyt

Przetworzone jedzenie zwłaszcza to łączące w sobie cukry proste i tłuszcze np. czekolada i większość słodyczy, ma tą cechę, że sprawia, że chcemy jeść ich więcej i więcej. Wynika to między innymi z wysokiej ich smakowitości i słabego wpływu na poziom sytości Jedząc przetworzone produkty stosunkowo łatwo jest zjeść ich dużo za dużo.

3. Zbyt mało kwasów tłuszczowych omega-3

Produkty przetworzone ubogie są w kwasy omega-3. Potrzebujemy ich w swojej diecie, gdyż to właśnie one odpowiedzialne są za hamowanie stanów zapalnych.

Wiele stanów zapalnych rozwijających się w organizmie takich, jak: bóle mięśni, stawów, alergie, może być prawdopodobnie związanych z przyjmowaniem zbyt małej ilości omega-3. Pierwszym krokiem, by temu zaradzić jest wyrzucenie ze swojej diety przetworzonej żywności. Krok drugi to wprowadzenie do swojego menu tłustych ryb morskich.

4. Zbyt dużo kwasów tłuszczowych omega-6

W wielu wypadkach w produktach przetworzonych zastępuje się kwasy tłuszczowe omega-3, kwasami tłuszczowymi omega-6. Zabieg ten związany jest z wydłużeniem przydatności produktów do spożycia i niestety jest równocześnie niezwykle niekorzystny dla zdrowia.

Prawidłowo skomponowana dieta powinna dostarczać tłuszczów w stosunku 1:1 lub 1:4 kwasów tłuszczowych omega-3 do kwasów tłuszczowych omega-6. Niestety w dużej mierze ze względu na ekstremalne przetwarzanie żywności, nowoczesny stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do kwasów tłuszczowych omega-3 jest katastrofalny. W przypadku diety opartej o produkty przetworzone stosunek ten wynosi nawet 1:30 - 1:40.

5. Zbyt wiele tłuszczów trans

Producenci żywności taniego i trwałego tłuszczu stworzyli proces, w którym dodatkowy wodór jest dodawany do ciekłych olejów omega-6. Są one określane, jako "częściowo uwodornione oleje". Są one również znane, jako tłuszcze trans. Jest to najgorszy rodzaj tłuszczu. Tłuszcze trans przyczyniają się m.in. do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych (zawały, udary), nowotworów, cukrzycy, czy zaburzeń płodności. W związku z negatywnym wpływem tłuszczów trans na zdrowie zaleca się, aby ich spożycie było tak niskie, jak to tylko możliwe.

6 . Za mało mikroelementów

Wszyscy wiemy, że przetworzone produkty spożywcze zawierają niewiele witamin i minerałów z wyjątkiem tych, które zostały dodane. Potrzebujesz wszystkich odżywczych mikroelementów i składników odżywczych obecnych w pożywieniu, nie tylko tych wybiórczo i sztucznie dodanych.

7. Za dużo emulgatorów

Producenci często dodają różnego rodzaju sztuczne związki do swojego produktu, aby przedłużyć okres jego przydatności do spożycia. Związki te znane, jako emulgatory wydają się przyczyniać do wzrostu częstości występowania otyłości, zespołu metabolicznego, choroby zapalnej jelit i ogólnie stanu zapalnego.

8. Za dużo soli

Przetworzone produkty zawierają dużo soli. Podczas, gdy przeciętna osoba potrzebuje około 500 mg soli dziennie, przetworzona żywność jest w dużej mierze odpowiedzialna za zwiększenie średniej do 3400 mg/dzień. Sól jest nam potrzebna w diecie. Nie należy z niej rezygnować. Jej nadmiar może okazać się jednak szkodliwy.

9. Zbyt dużo sztucznych składników

Szacuje się, że 6000 różnych chemicznych dodatków jest powszechnie stosowanych w przetworzonym przemyśle spożywczym. Stosuje się je w celu nadania barwy żywności, ustabilizowania jej struktury, nadania jej konsystencji, wybielenia, zmiękczenia, osłodzenia, a nawet ukrycia nieprzyjemnych zapachów.

O ile przeciętna etykieta niektórych najbardziej przetworzonych produktów spożywczych przestraszy większość z nas, istnieje ryzyko, że w rzeczywistości dany produkt zawiera więcej sztucznych składników, niż wskazano na etykiecie. Ze względu na sposób, w jaki zostały napisane przepisy dotyczące etykietowania, określenie "sztuczny aromat" jest uważane za zastrzeżoną mieszankę i może obejmować dziesięć dodatkowych nieujawnionych substancji chemicznych. Wszystkie te składniki są testowane pod kątem bezpieczeństwa, ale tak naprawdę nikt nie ma pojęcia, jakie są długoterminowe skutki ich stosowania. Z tego względu warto unikać ich nadmiernego spożycia.

Podsumowując: pułapki, jakie kryje żywność przetworzona są oczywiście liczne. Nie wszystkie produkty przetworzone to zło samo w sobie. Kawa, którą pijesz została zmielona, a bez procesu przetwarzania nie powstałaby odżywka białkowa, którą stosujesz. Nie oznacza to, że musisz rezygnować z tych produktów. Chodzi o to, aby dwa razy pomyśleć o stylu życia, który obraca się wokół mocno przetworzonej żywności. Prawdopodobnie nierealistyczne jest unikanie wszystkich produktów przetworzonych, ale warto przygotowywać choć część rzeczy samodzielnie w domu. Zamiast kupować gotowe danie instant, przygotuj samodzielnie posiłek z produktów nieprzetworzonych i półproduktów. Zwracaj uwagę na skład produktów, których używasz. Może to wpłynąć na twoje zdrowie, samopoczucie i wygląd.

Komentarze (3)
MMA

"Szacuje się, że 6000 różnych chemicznych dodatków jest powszechnie stosowanych w przetworzonym przemyśle spożywczym [] Ze względu na sposób, w jaki zostały napisane przepisy dotyczące etykietowania, określenie "sztuczny aromat" jest uważane za zastrzeżoną mieszankę i może obejmować dziesięć dodatkowych nieujawnionych substancji chemicznych..."
Jakie znaczenie ma to, że 6000 różnych chemicznych dodatków jest powszechnie stosowanych w przetworzonym przemyśle spożywczym? Ważny jest ich udział % w produktach i szkodliwość. Gdyby ich było 600, albo 60 to byłoby lepiej?

1
olivkah

Jakby ich było 6, można by się z wszystkimi zapoznać i wiedzieć konkretnie, co się je (albo odrzuca) i dlaczego.

"Lody też są żywnością przetworzoną, ale najlepsze z nich są przetworzone w minimalnym stopniu, gdyż zawierają jedynie śmietanę, jajka i cukier."

Ale cukier sam w sobie jest mocno przetworzony, i to w procesie defekacji :-D

0
Anonim

fuj

0