Słodzone napoje (każdego rodzaju) są powiązane z wieloma rodzajami raka (częściowo wynika to z ich wpływu na powstawanie otyłości, a po części z wpływu na insulinooporność). Jednak w ostatnich latach pojawiło się sporo doniesień o związku napojów typu cola z chorobami autoimmunologicznymi i jego to oparte o całkiem nowe mechanizmy.

Do tej grupy należą np. reumatoidalne zapalenie stawów (RA), nieswoiste zapalenie jelit (IBD), toczeń rumieniowaty układowy (SLE), dna moczanowa i cukrzyca (typu I), autoimmunologiczne zapalenie mózgu (EAE), stwardnienie rozsiane.

Niedawno przeprowadzone badanie wykazało, że regularne spożywanie napojów słodzonych cukrem wiąże się ze zwiększonym ryzykiem reumatoidalnego zapalenia stawów u kobiet. Naukowcy podążyli tym tropem, zainteresowani mechanizmami które leżą za tym zjawiskiem.

Najpierw myszom podawano przez 8 tygodni napoje typu cola. Później wywołano u nich autoimmunologiczne zapalenie mózgu. Te które otrzymywały bezkofeinowe napoje typu cola o wiele ciężej przechodziły tą chorobę. Co ciekawe, wersje z kofeiną popularnych napojów nie miały takiego wpływu na przebieg  EAE! Okazało się, że słodzone napoje zmieniły skład mikrobioty w taki sposób, iż zwiększyła się liczba komórek Th17.

napoje typu cola

Ale o co tu chodzi?

Th17 to rodzaj limfocytów. Już wiele lat wcześniej wykazano, iż spełniają istotną rolę w chorobach z autoagresji. Ich zadanie polega na koordynowaniu i ukierunkowywaniu odpowiedzi immunologicznej. Niestety, nadmierna odpowiedź immunologiczna sprawia, że pojawiają się choroby takie jak stwardnienie  rozsiane czy autoimmunologiczne zapalenie mózgu. Z tego wynika, że napoje cola (i ogólne samo wysokie spożycie cukru) mają wpływ na nasz organizm. Prawdopodobnie najbardziej szkodliwe są napoje typu cola bez kofeiny. 

Co robić?

Usunąć z diety lub znacząco obciąć podaż wszystkich napojów słodzonych, a w szczególności typu cola.

Referencje:

Guangchao Cao i in. „Long-term consumption of caffeine-free high sucrose cola beverages aggravates the pathogenesis of EAE in mice” https://www.nature.com/articles/celldisc201720

 

Komentarze (7)
lordknaga

a co z napojami typu cola zero czy pepsi max, gdzie tego cukru nie ma w ogole? i tez sa rozne odmiany, smakowe a nawet bez dodatku kofy.

1
Bull

Nadal nie jest to optymalny wybór, acz zapewne dużo lepszy niż te doładowane cukrem. Woda, kawa, zielona herbata - czyli życie w kiepskim smaku pozostaje.

4
lordknaga

ja uwielbiam czarna kawe czy zielona herbate :-) ale czasem jak zassie na slodkie a nie chce tyc, to sobie walne ze 2-3 szklanki zero... zero sa nawalone slodzikami, ale cukru tam nie ma cale, wiec wiele razy czytalem, ze wyrzutu insy nie powoduje wcale, dlatego niektorzy wala jakas stevie, splende itp. po 20 tabsow na szklanke herbaty.

0
.Bogusz.

Smak się przestawia, kawą i herbatą można się delektować i nosić jako napój ze sobą cały czas. To tak jak z fast foodami i słodyczami - trzeba poświęcić trochę czasu na jedzenie porządnego jedzenia, by odzwyczaić receptory od zachwytu prostackimi kompozycjami smakowymi. Dziś dzieci trzeba na nowo uczyć jak cieszyć się smakiem jabłka czy winogron, tak mają spaczone kubki smakowe tanimi słodyczami i jedzeniem z maka.

5
jarabco

A co z napojami bez cukru typu Cola Zero ? Czy on tez sa rownie szkodliwe ?

0
GymAddiction

Mowa o cukrze więc wątpię problem w tego typu artykułach jest taki że omawia się jeden produkt a problemy przeważnie są w różnych kombinacjach typu brak diety ćpanie alkohol brak snu ruchu plus np cola albo mięso złe.
Moim zdaniem można wszystko po trochu jeżeli jesteś aktywną osobą bo i tak uzupełnień macro z diety cole czy inna chemię wypocisz wysikasz bo tak czy tak się nawadniasz oprócz coli

1
Bull

Obecnie dostępne badania dotyczące napojów gazowanych "zero" i długoterminowych zagrożeń dla zdrowia są niewystarczające, chociaż ryzyko jest mało prawdopodobne. Wbrew powszechnemu przekonaniu, dietetyczne napoje gazowane (definiowane jako bezkaloryczne napoje gazowane słodzone aspartamem , sukralozą, acesulfamem-potasem lub innymi bezkalorycznymi lub minimalnie kalorycznymi substancjami słodzącymi) nie hamują utraty tłuszczu ani nie podnoszą poziomu insuliny. Mało prawdopodobne, aby napoje te były szkodliwe dla zdrowia metabolicznego lub składu ciała. PITE Z UMIAREM!

1