Masło orzechowe jest jednym z najczęściej stosowanych dodatków w żywieniu sportowca i nie tylko. Używamy ich do ciast, deserów czy omletów. Stanowi ciekawe urozmaicenie diety. Natomiast na sklepowych półkach zobaczyć można, że masło orzechowe niejedno ma imię. Jak widać rodzajów, smaków jest coraz więcej. Masło pozyskiwane jest już nie tylko z orzechów arachidowych, jak to do pewnego czasu w polskich sklepach było. Obecnie dostać można jego zdrowsze zamienniki, jak np. masło 100% migdałów czy 100% nerkowców.

Przyjrzyjmy się, co kryją w sobie masła, które kupujemy?

Historia masła orzechowego

Masło z orzechów arachidowych zostało wynalezione przez amerykańskiego lekarza John'a Harvey'a Kellogg w XIX wieku. Wyrób ten najbardziej popularny jest w Ameryce, w Stanach Zjednoczonych ponad 60% wyhodowanych orzechów przeznacza się na wyrób masła orzechowego. Istnieje w dwóch wariantach – z kawałkami orzechów, chrupkie oraz całkiem kremowe.

Na co zwrócić uwagę kupując masło orzechowe?

Stojąc przed obecnym wyborem, ciężko podjąć decyzję, które z dostępnych maseł kupić. Jedni zwracają uwagę na skład, inni na cenę, a jeszcze inni na dostępność. Niestety nie wszystkie rodzaje są dostępne w sklepach stacjonarnych, ale w Internecie już tak. Na pewno warto zwrócić uwagę, by przede wszystkim dane masło nie posiadało w składzie oleju palmowego, czy to częściowo utwardzonego czy uwodornionego. Masło powinno też mieć minimum 90% orzechów w składzie, ponadto jak najmniej cukru i soli, najlepiej by nie było ich wcale. Starajmy się wybierać masła z migdałów, orzechów nerkowca czy orzechów brazylijskich, rzadziej z fistaszków, gdyż nie od dziś wiadomo, że fistaszkom bliżej do strączków niż orzechów.

Zestawienie wybranych maseł

Allnutrition masło migdałowe 100%

Skład: 100% prażonych migdałów

W 100 g tego masła dostarczymy 572 kcal, w tym 52 g tłuszczów, 20,5 g węglowodanów, 20 g białka, 12,9 g błonnika oraz 0,014 g soli

Plusy: masło nie jest słodkie, tylko minimalnie słonawe z małymi drobinkami orzechów. Nie ma w nim zbędnych dodatków cukrów poza tymi, które naturalnie występują w jego składzie – jest czyste od chemii, po otwarciu zapach unosi się w powietrzu, konsystencja jest idealna. Dostępne w większej i mniejsza gramaturze. Brak dodatku olejów, cukrów i soli.

Minusy: cena, ciężko się od niego oderwać, dostępne zazwyczaj w Internecie oraz w sklepach stacjonarnych z odżywkami

Vitanella masło kremowe orzechowe

Skład: orzeszki ziemne 96%, brązowy cukier trzcinowy, oleje roślinne: palmowy, shea, sól morska

W 100 g tego masła dostarczymy 611 kcal, w tym 49 g tłuszczów, 17 g węglowodanów, 22 g białka, 7,3 g błonnika oraz 0,8 g soli

Plusy: dobra cena, smaczne w smaku, idealna konsystencja, smak w dwóch wariantach kremowe oraz z kawałkami orzechów, użyto morskiej soli, a nie zwykłej, ponadto zwykły cukier zastąpiono brązowym, duża zawartość orzechów

Minusy: masło wykonane z orzechów ziemnych, dodatek oleju palmowego, dostępne tylko w jednym supermarkecie

Primavika masło migdałowe

Skład: 99,99% migdały prażone, sól

W 100 g tego masła dostarczymy 628 kcal, w tym 52 g tłuszczów, 20 g węglowodanów oraz 20 g białka

Plusy: produkt posiada intensywny i mocno orzechowy aromat, jest również wolne od chemii, wyczuwalne są delikatnie zmielone migdały, plusem jest również cena i dostępność

Minusy: ciężko się od niego oderwać

MyProtein masło z orzechów nerkowca crunchy

Skład: 96% orzechów nerkowca, olej słonecznikowy.

W 100 g tego masła dostarczymy 639 kcal, w tym 53 g tłuszczy, 18 g węglowodanów, 20 g białka oraz 4,2 g błonnika

Plusy: smak jest całkiem dobry, mimo dodatku oleju słonecznikowego, wyczuwalne kawałki orzechów, ładnie pachnie

Minusy: dodatek oleju słonecznikowego, który jest zbędny, dostępność, wysoka cena

Naturavena masło orzechowe kakaowe

Składniki: 90% orzechy ziemne, 6% miód, 4% kakao

W 100g tego masła dostarczymy 645 kcal, w tym 52,2g tłuszczy, 16,2g węglowodanów, 27,5g białka, 5,7g błonnika oraz 0,05 g soli

Plusy: wyczuwalna słodycz, dzięki zawartości miodu, wyczuwalne są małe kawałeczki orzechów, połączenie masła orzechowego i kakao to pomysł, wręcz idealny, dobra cena

Minusy: konsystencja jest mocno zbita, ciężko ją jeść np. z łyżeczki, nie jest ogólnodostępne

Nutvit masło pistacjowe 100%

Skład: 100% pistacje 

W 100g tego masła dostarczymy 609 kcal, w tym 46 g tłuszczów, 30 g węglowodanów, 19 g białka oraz 39 mg soli

Plusy: mocno pistacjowy smak, delikatna konsystencja, piękny naturalny zapach orzechów, lekko słonawy smak

Minusy: cena oraz dostępność to największe minusy masła, no i ciężko się od niego oderwać

Sante masło orzechowe

Skład: 90% prażonych orzechów arachidowych, olej roślinny, tłuszcz roślinny utwardzony, sól, cukier

W 100 g tego masła dostarczymy 637 kcal, w tym 53 g tłuszczów, 11g węglowodanów, 28 g białka, 2 g błonnika oraz 0,28 g soli

Plusy: ogólnodostępne, konsystencja jest dość zbita, lekko słodkie

Minusy: skład, oleje, tłuszcze, cukier całkiem zbędne, cena, gdyż jakościowo jest kiepskie, a nie należy do najtańszych

Wniosek

Jeśli jesteśmy osobami aktywnymi fizycznie, dbającymi o swoją sylwetkę, ale też zdrowie, dlatego starajmy się wybierać masła, które mają jak najkrótszy skład. Gdybym miał wybrać masło, które jest dla mnie najlepsze pod każdym względem, to masło firmy Allnutrition masło migdałowe 100%, zaraz po nim jest masło migdałowe z Primavika. Jeśli ktoś znudził się tradycyjnym smakiem masła orzechowego, warto spróbować masła z firmy Naturavena z miodem i kakao, może być ciekawym dodatkiem do ciast czy omletów. Natomiast jeśli mamy większą gotówkę i mamy możliwość zainwestować w droższe masło, bardzo polecam skosztować produkt firmy Allnutrition masło migdałowe 100% czy Nutvit masło pistacjowe 100%.

Kruche ciasteczka owsiane z masłem orzechowym i czekoladą

Składniki:

  • 240 g bananów
  • 145 g płatków owsianych
  • 50 g masła orzechowego (np. Allnutrition masło migdałowe 100%)
  • 30 g wiórków kokosowych
  • 50 g gorzkiej czekolady 90%

Przygotowanie:

Banany rozgnieść widelcem, do powstania jednolitej masy. Do bananowej masy dodajemy płatki owsiane, wiórki kokosowe i masło orzechowe, dokładnie mieszamy, można dosłodzić ksylitolem lub erytrytolem. Z masy formujemy na blaszce, wcześniej wyłożonej papierem do pieczenia, różnych kształtów ciasteczka. Pieczemy je w piekarniku na 180 stopniach Celsjusza około 15 min. Gdy się zarumienią, wyciągamy je i czekamy aż ostygną.

Smacznego.

Podsumowanie

Masło orzechowe, jeśli ma dobry skład, jako dodatek może być stosowane nawet w diecie redukcyjnej. Wbrew pozorom używanie go jest nie lada wyzwaniem, często nie kończymy na jednej czy dwóch łyżeczkach, dlatego warto starać się być roztropnym.

Należy pamiętać, że masła orzechowe są bardzo kaloryczne, więc łatwo można sobie nabić kalorie, a cztery, pięć łyżek jest w stanie dostarczyć nam z łatwością 600 kcal.