Dla wielu osób, szczególnie będących na diecie high carb, gdzie węglowodany są głównym źródłem energii, oprócz ryżu, kasz czy ziemniaków, jednym z głównych źródeł węglowodanów są makarony. Jakościowo nieznacznie ustępują one wyżej wymienionym produktom, ale w urozmaiconej diecie i dla nich znajdzie się miejsce. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że makarony występują w różnych odmianach. Zarówno lepszych, jak i gorszych jakościowo. W artykule tym postaram się porównać kilka różnych rodzajów tego produktu i wskazać najlepszy możliwy wybór.

Makaron – co to takiego?

Makaron jest produktem żywnościowym, wytwarzanym z mąki, wody i niekiedy dodatku jaj. Nosi wtedy nazwę makaronu jajecznego. Posiada różnego rodzaju kształty, a nawet smaki, poprzez dodatki między innymi:

  • bazylii,
  • pomidorów,
  • szpinaku,
  • barwnika z kałamarnicy,
  • cynamonu.

Właśnie fakt, że jest to produkt wytwarzany z mąki, czyli poddany większym procesom przetworzenia niż kasza, ryż czy ziemniaki powoduje, że stawia się go niżej w szeregu, jako produkt o trochę gorszej jakości. Również fakt obecności glutenu w makaronie wyprodukowanym z mąki pszennej czy żytniej powoduje, że dla pewnej grupy osób nie jest to zalecany produkt.

Wśród różnego rodzaju makaronów wyróżnić należy:

  • jajeczny,
  • durum,
  • orkiszowy,
  • żytni,
  • pełnoziarnisty (razowy),
  • kukurydziany,
  • ryżowy,
  • gryczany,
  • z ciecierzycy,
  • amarantusa.

Jak wybrać dobry makaron?

Nie od dziś wiadomo, że im produkt jest mniej przetworzony, tym jakość jego jest lepsza. Dobrej jakości makaron wytworzony będzie z jak najmniej przetworzonej mąki. Do takich zaliczyć należy przede wszystkim żytni, razowy czy durum. Z kolei osoby, które nie mogą spożywać glutenu, powinny zwrócić uwagę na makaron kukurydziany, ryżowy lub gryczany. Niestety makarony te z reguły są gorsze jakościowo, przez poddanie ich większemu przetworzeniu (ryżowy i gryczany – błyskawiczne).

Zestawienie porównawcze popularnych makaronów

1. Makaron pełnoziarnisty Lubella 400g

Jedna z bardziej popularnych polskich firm o względnie niskiej cenie. Duży wybór makaronów o różnym składzie i kształcie. Firma posiada bardzo prostą stronę internetową, gdzie dokładnie wykazuje wszystkie szczegóły produktów, jak składniki, wartości odżywcze czy nawet obecność poszczególnych składników mineralnych i błonnika. Zastanawia brak wody w produkcie. Wydaje się to błędem na etykiecie.

Skład: mąka makaronowa pszenna pełnoziarnista.

W 100g produktu znajduje się 340 kcal. Węglowodany 58 g (w tym cukry 3,1g), białko 15g, tłuszcz 3,2g, błonnik 9,5g. Zagłębiając się w szczegóły, wyróżnić warto również składniki mineralne, takie jak: fosfor 120mg, mangan 1,23mg, żelazo 2,06mg.

Plusy: spora ilość błonnika i białka pochodzenia roślinnego, przejrzysta strona producenta, na której znaleźć można wszystkie niezbędne informacje o produkcie, obecna w składzie mąka pełnoziarnista jest dobra jakościowo, niska cena, powszechnie dostępny, dobry smak w porównaniu z makaronami żytnimi, brak barwników, czas gotowania około 8-10 minut.

Minusy: obecność glutenu, błonnik w sporej ilości może być minusem w przypadku osób ze sporym udziałem węglowodanów w diecie.

2. Makaron bezglutenowy kukurydziany Pastani 500g

Dostępny jedynie w Biedronce makaron kukurydziany, bezglutenowy. Smak przypominający zwykły makaron durum. Niestety kukurydza jest produktem, który należy poddać znacznemu przetworzeniu, aby wytworzyć z niej makaron. Poza tym występują spore kontrowersje z uwagi na powszechne modyfikowanie genetyczne kukurydzy.

Skład: mąka kukurydziana, woda.

W 100g produktu znajduje się 345 kcal. Węglowodany 79g (w tym cukry <1g), białko 5,5g, tłuszcz 0,8g, błonnik 0g. Producent również podaje nam ilości dwóch składników mineralnych. Są to fosfor i mangan w ilości 0mg.

Plusy: brak glutenu, cena minimalnie niższa niż makaronu pełnoziarnistego, brak fosforu (jego spora ilość w diecie zaburza proporcje w stosunku do wapnia, utrudniając jego przyswajalność), brak barwników, czas gotowania około 8-10 minut.

Minusy: mocno przetworzona kukurydza w składzie, brak błonnika, niska ilość białka (ma to znaczenie np. dla wegetarian i wegan), dostępny tylko w jednym sklepie.

3. Makaron żytni razowy Symbio 400g

Mniej popularna firma. Jednak rozpoznawalna wśród makaronów żytnich. Producent posiada certyfikat produktu ekologicznego (bio, organic). Sugeruje on również, że produkt pozbawiony jest sztucznych nawozów i barwników. Produkowany jest z mąki niepoddanej modyfikacji genetycznej.

Skład: ekologiczna mąka żytnia razowa, woda.

W 100g produktu znajduje się 349 kcal. Węglowodany 68g (w tym cukry – brak informacji), białko 7,3g, tłuszcz 2,2g.

Plusy: produkt ekologiczny, cena około 20% droższa niż makaronu kukurydzianego i 10% niż pełnoziarnistego, czas gotowania 3-5 minut, brak dodatków barwników.

Minusy: trudna dostępność, smak – mocno suchy i specyficzny, brak informacji o ilości błonnika i składników mineralnych, obecność glutenu.

4. Makaron durum Pudliszki 500g

Makaron produkowany z pszenicy durum, mąki semoliny, jednej z najlepszych jakościowo mąk z pszenicy. Makarony tego typu są powszechnie dostępne i mają najbardziej naturalny smak.

Skład: semolina z pszenicy durum (produkt może zawierać jaja, soję).

W 100g produktu znajduje się 354 kcal. Węglowodany 72g (w tym cukry 3,5g), białko 12g, tłuszcz 1,5g, błonnik 2,5g.

Plusy: najbardziej naturalny smak makaronu pasujący do każdego dania, spora ilość białka, najniższa cena, brak barwników.

Minusy: niewielka ilość błonnika, czas gotowania 11 minut, brak wykazu składników mineralnych, możliwa obecność śladowych ilości jaj i soi jest dość istotna dla alergików i osób z nietolerancją, obecność glutenu.

Wniosek

Pod względem ceny do jakości produktu bez wątpienia wybrałbym makaron żytni Symbio, który jako jedyny jest produktem ekologicznym. Jako jedyny ma również najkrótszy czas gotowania. Suchy i cierpki smak tego typu makaronów nie należy do moich ulubionych. Kierując się smakiem i możliwością ogólnego zastosowania danego typu makaronu, wybrałbym makaron durum Pudliszki. Jednak smak jest kwestią gustu, więc sugeruję kierować się jakością.

Komentarze (0)