Wszyscy doskonale wiemy, że odpowiednia dieta może być traktowana niemal, jako lekarstwo dla wielu naszych dolegliwości. Złe odżywianie działa odwrotnie... Nie myślimy o tym, dopóki nie stanie się coś poważniejszego. Oczywiście nie mamy zamiaru tutaj robić propagandy, że dieta nas truje. Zacznijmy od tego czym jest ta współczesna dieta.

  1. Jak wygląda ta nasza współczesna dieta?
  2. Czy można temu jakoś zapobiec? Tak! 
  3. Przetworzona żywność a układ odpornościowy
  4. Jak przetworzona żywność może Ci zaszkodzić?
  5. Jak możesz chronić swój układ odpornościowy?

Wśród sportowców z pewnością jest większa świadomość zdrowego odżywiania, ale dieta statystycznego Kowalskiego nie zawsze jest zdrowa i rozsądna. Nie wynika to z niedbalstwa, ale bardziej z nieświadomości, działań marketingowych wielu producentów, stanu portfela, a także czasem, jakim się dysponuje na zakupy i gotowanie.

Żyjemy w pędzie - to żadna nowość. Zarobki są jakie są i ceny w sklepach także nie są nam obce. Dodajmy do tego mnóstwo reklam, bodźców, nagabywania i robienia nam "jajecznicy" z mózgu na temat tego, że im bardziej kolorowa reklama i częściej się pojawia w TV, tym lepszy to produkt i z pewnością jest zdrowy i musimy go jeść. Tak, mamy totalny chaos.

Jak wygląda ta nasza współczesna dieta?

Przede wszystkim jest bogata w produkty wysokoprzetworzone, bogate w cukier, tłuszcze trans, sól i często takie, które są prawie gotowe do spożycia. W końcu chcemy zjeść szybko (a nie stać przy garach pół dnia), smacznie i tanio. Za smakowitość i często atrakcyjny wygląd produktu odpowiadają różnego rodzaju barwniki, konserwanty itp. Dodajmy do tego pakowane produkty o długiej dacie ważności i mamy komplet posiłków z niską zawartością witamin i minerałów.

współczensa dieta

Oczywiście nic złego się nie stanie, jeżeli zjemy coś takiego raz na jakiś czas, ale jeśli w Twoim koszyku często lądują takie produkty, jesteś stałym bywalcem barów szybkiej obsługi, co chwilę łapiesz za batonika czy hot doga na stacji benzynowej, to licz się z tym, że konsekwencje zdrowotne mogą być bardzo nieprzyjemne. Pamiętaj, że nie zostaniesz o nich uprzedzony. Po prostu pewnego dnia zorientujesz się, że stan zdrowia jest dość poważny i czeka Cię dużo pracy, żeby to odkręcić.

Czy można temu jakoś zapobiec? Tak! 

Z pewnością większość z Was wie, jak ważne jest wybieranie żywności o dużej gęstości odżywczej, bogatej w witaminy i minerały. Ale są z pewnością osoby, które uważają, że nie ma problemu w jedzeniu śmieciowego jedzenia, jeśli jest się aktywnym fizycznie. W końcu nie o same kalorie chodzi.

Przetworzona żywność a układ odpornościowy

Czy zauważyłeś ostatnio, że ludzie jakoś częściej chorują, niż lata temu? Obwiniają oni za to głównie zanieczyszczenie środowiska, ale rzadko kiedy za winowajcę uznają złą dietę. Niepokojący jest fakt, że w ostatnich latach znacznie wzrosła częstotliwość występowania chorób autoimmunologicznych. Jest to dość niepokojące. Dokładna przyczyna tych chorób nie jest znana, ale uważa się, że powodem jest czynnik genetyczny.

Otóż nie tylko. Wpływ na to ma także interakcja naszego organizmu ze środowiskiem, toksycznymi chemikaliami, zanieczyszczeniami, infekcjami, a także... jedzeniem.

Dieta, czyli sposób odżywiania, jaki dziś stosujemy, znacznie różni się od diety, którą ludzie stosowali 30 czy 40 lat temu. Obecna lista dodatków jest znacznie dłuższa, niż dawniej. Konserwanty, ulepszacze smaku czy zapachu, są dziś na porządku dziennym. 

Czym to wszystko skutkuje? Notuje się więcej zachorowań na cukrzycę, niedoczynność czy nadczynność tarczycy, otyłość czy nawet stwardnienie rozsiane. Związek tych chorób ze złą dietą staje się w krajach uprzemysłowionych coraz bardziej widoczny.

Wysoki poziom sodu w diecie, związany jest z nadciśnieniem i innymi chorobami serca. Niski poziom witaminy D sprzyja powstawaniu zapaleniom stawów i wielu innym problemom. Ponadto, wiele alergii, nietolerancji pokarmowych, związana jest z właśnie z wysokim poziomem przetwarzania żywności. Co więcej, około 70% naszych komórek odpornościowych znajduje się w układzie trawiennym, zatem mają one bezpośredni kontakt z jedzeniem, które spożywamy każdego dnia. Logiczne więc jest, że osoba, której dieta pozostawia wiele do życzenia, może mieć problemy z układem odpornościowym. Jeśli komórki odpornościowe są zainfekowane przez bakterie z żywności lub wykryją jakiś składnik pokarmu, będący dla danej osoby alergenem (szczególnie z powodu sztucznych dodatków), uruchomią w organizmie stan zapalny. Zapalenie to sposób, w jaki ciało radzi sobie z problemami w ramach procesu leczenia.

Nadmierne spożywanie cukrów prostych może doprowadzić do tzw. dysbiozy. Dysbioza to stan, w którym liczba komórek chorobotwórczych wzrasta, a maleje ilość mikroorganizmów, które są dla nas pożyteczne. Objawy dysbiozy mogą być różne np. zmęczenie, stany lękowe, problemy jelitowe itp. 

Jak przetworzona żywność może Ci zaszkodzić?

  • uzależnia i może prowadzić do przejadania się. Właściwa, kompletna dieta dostarcza organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje, daje poczucie satysfakcji po zjedzeniu posiłku i sprawia, że nie chce nam się podjadać
  • może prowadzić do otyłości
  • brak równowagi w przyjmowanych mikro- i makroelementach prowadzi do częstego podjadania, ataków głodu, wahań nastroju czy problemów trawiennych.

Jak możesz chronić swój układ odpornościowy?

przetworzona żywność

Jeżeli chcesz zachować zdrowie, to przede wszystkim unikaj żywności przetworzonej. Ogranicz ją do minimum. Oczywiście możesz sobie pozwolić od czasu do czasu na jakiś fast food, ale niech to nie będzie główne źródło energetyczne w Twojej diecie. Zdecydowaną większość Twojej diety powinna stanowić żywność nieprzetworzona. 

Dodatkowo staraj się ograniczyć spożywanie soli rafinowanej (zastąp ją himalajską lub morską) oraz cukru. Dbaj o to, by Twoje posiłki były bogate w witaminy, minerały oraz błonnik. Staraj się robić takie zakupy, żebyś samodzielnie musiał przyrządzić to, co zamierzasz zjeść. Wszystko, co gotowe lub prawie gotowe (np. wymaga zalania wrzątkiem), z pewnością nie jest wartościowe. Dbaj o swoją dietę, bo wtedy też dbasz o swoje zdrowie!

Komentarze (0)