Spora ilość godzin pracy, życie rodzinne, treningi czy inne obowiązki, często zmuszają nas do tego, aby przeznaczyć jak najmniej czasu na dietę i przygotowanie posiłków. Praca, którą należy włożyć i czas, jaki należy poświęcić na gotowanie, pieczenie, ogólne komponowanie dań, szczególnie dla osób początkujących wydaje się głównym problemem trzymania się diety. Są jednak proste sposoby, które mogą pomóc nam w przestrzeganiu założeń żywieniowych.

Godziny i ilość posiłków

Wielu osobom wydaje się, że aby dieta przynosiła pozytywne efekty niezbędne jest trzymanie się codziennie stałych godzin posiłków oraz rozłożenie kalorii i makroskładników diety na jak największą ilość dań. Zaobserwować możemy często podział na 6, czasami nawet 7 posiłków dziennie, jedzonych co 2-3 godziny z zegarkiem w ręku. W znaczny sposób utrudnia to funkcjonowanie, czasami nawet doprowadzając do ortoreksyjnych zachowań. Należy pamiętać, że to dietę trzeba dostosować pod nasze życie, a nie życie pod dietę. Ilość posiłków warto ustalić taką, aby było nam wygodnie względem pracy, szkoły czy treningów. Nie ma większego sensu w dzieleniu ich na 6-7, spędzając w ten sposób godziny w kuchni i podobne ilości czasu na ich spożycie. Uwagę zwrócić można na to, aby posiłek przed treningiem zjeść około 2 godziny, po treningu w miarę szybko - do godziny, a ostatni około 2 godziny przed snem. Nie jest to jednak aż tak istotne, dlatego pojawiło się kilkukrotnie słowo "około". Nic się nie stanie, gdy zjemy 3 godziny przed treningiem, wykonamy trening na czczo, zjemy później niż w miarę szybko po treningu czy zjemy tuż przed snem. Istotna będzie kwestia odpowiedniego dopasowania ilości posiłków, jak i ich godzin pod nasz dzień. W znacznym stopniu powinno ułatwić to trzymanie się diety.

Powtarzalność posiłków/dni w diecie

Jedną z możliwości ograniczenia czasu niezbędnego na przygotowanie posiłków jest dość powszechne w świecie kulturystyki wprowadzanie powtarzalności posiłków w danym dniu lub całych dni. Możemy w ten sposób przygotować np. 4 różne posiłki jednego dnia od razu na 2-3 dni tygodnia. Przeznaczymy jednego dnia trochę więcej czasu na ich przygotowanie, oszczędzając znaczną jego ilość w kolejnych dniach. Posiłki po obróbce przechowywane w lodówce nie powinny ulec zepsuciu. Szczególnie pieczone/gotowane mięsa, ryby, kasze, ryże czy surówki warzywne. Warto jednak mieć na uwadze to, że urozmaicanie jest podstawą zdrowia, jak i kształtowania sylwetki. Nie należy więc jeść codziennie tego samego i popadać ze skrajności, w skrajność. Po zjedzeniu przez 2-3 dni tego samego rodzaju mięsa, ryby czy produktu węglowodanowego, warto w inne dni wprowadzić odpowiednie urozmaicenie.

Wprowadzenie do diety odżywki białkowej

Odżywka białkowa w znacznym stopniu jest w stanie pomóc nam dostarczyć odpowiednią ilość białka w diecie, uzupełnić jego niedobory, oszczędzając czas na gotowanie, pieczenie czy innego rodzaju obróbkę jego źródeł. Bez wątpienia to obróbka termiczna mięs, ryb czy jaj zabiera nam najwięcej czasu. Okazyjne zastąpienie tych produktów odżywką białkową pozwoli przeznaczyć zaoszczędzony czas na obowiązki życia codziennego. Istotne jest jednak to, aby nie wpadać w rutynę i nie opierać diety w zbyt znacznym stopniu o odżywkę białkową. Z kolei przy jej zakupie zwrócić uwagę na jakość, opierając się na białku serwatkowym, unikając dodatków pszenicznych, sojowych czy znacznych ilości tauryny, kreatyny, glicyny w produkcie.

Szybkie posiłki z nabiałem

Nabiał w porównaniu do innych źródeł białka w diecie nie wymaga obróbki. W zasadzie wystarczy otworzyć i w prosty sposób możemy dostarczyć pewną ilość białka. Dzięki wykorzystaniu mlecznych napojów fermentowanych, dodatku do nich twarogów czy bogatej w wapń mozzarelli, w prosty sposób przygotować możemy koktajle z dodatkiem płatków owsianych, owoców, orzechów czy oleju kokosowego. Komponując w ten sposób pełnowartościowy posiłek, który jesteśmy w stanie spożyć nawet w czasie krótkiej przerwy w pracy czy szkole.

Doświadczenie w kuchni

Większość z osób, zaczynając swoją przygodę z kształtowaniem sylwetki, nie miało doświadczenia w gotowaniu i szybkim przygotowywaniu posiłków. Znane są przypadki osób, które nie wiedziały jak ugotować worek ryżu czy jajka. Wraz z biegiem czasu, gdy nabieramy wprawy, wszystko wychodzi nam dużo łatwiej. Doświadczenie ma istotne znaczenie nie tylko podczas treningu, ale również w kuchni. Dlatego też nie należy obawiać się przygotowywania różnego rodzaju potraw, a eksperymentować i próbować, wyciągając z popełnionych błędów odpowiednie wnioski.

Podsumowanie

Trzymanie się diety wcale nie musi być takie trudne, jak wydaje się osobom początkującym. Pewne zasady i możliwości w komponowaniu posiłków pozwolą nam na proste ich przygotowanie, oszczędność czasu w kuchni, jak i w czasie ich spożywania. Warto mieć to na uwadze, zamiast niepotrzebnie zniechęcać się na samym wstępie.

Komentarze (0)