Dlaczego osoby będące na keto mają obsesje na punkcie tej diety? Keto jest nadal na świeczniku, to temat o którym dużo się mówi i coraz więcej osób staje się zapalonymi fanami tego modnego rozwiązania. Osobiście nie jestem wrogiem diety ketogenicznej. Co innego jeżeli chodzi o ludzi, którzy traktują ten rodzaj żywienia jak religie…

Prościej mówiąc, uważam, że dieta ketogeniczna ma swoje miejsce i benefity, ale nie jest ona magicznym rozwiązaniem żywieniowym. Nie powiedziałbym, że jest to jedna najlepsza dieta dla wszystkich, ale są osoby, którym to rozwiązanie się podoba i może przynieść dużo dobrego.

Problem tkwi w tym, że ludzie, którzy czują się dobrze na tej diecie myślą, że to uniwersalne rozwiązanie, które sprawdzi się dla każdego. W praktyce jednak nie każdy czuje się dobrze na keto, a ja postaram się wytłumaczyć dlaczego tak jest.

dieta ketogeniczna

GABA, Glutaminian i Keto

Nie warto myśleć o diecie ketogenicznej tylko w kategoriach utraty masy ciała. U niektórych może ona zmniejszyć niepokój, wahania nastroju i poprawić samopoczucie. W jaki sposób? Przez zwiększenie konwersji neurotransmitera; glutaminianu do GABA (także neurotransmitera)

Dlaczego to sprawia, że czujesz się lepiej?

Oto kilka symptomów wysokiego stężenia glutaminianu:

  • bezsenność
  • wahania nastrojów
  • społeczny niepokój
  • skłonność do uzależnień

Dieta ektogeniczna zmniejsza jego stężenie i zwiększa stężenie GABA, a z kolei niskie stężenie tego neurotransmitera powoduje:

  • stres i społeczny niepokój
  • wysokie napięcie mięśniowe
  • trudności w zaznawaniu relaksu
  • bezsenność
  • brak organizacji
  • łatwość wpadania w złość

Na tym przykładzie widać, że ktoś z wysokim stężeniem glutaminianu i niskim GABA nie będzie czuł się zbyt dobrze. Jak ma się do tego keto?

Ciała ketonowe zwiększają aktywność enzymu GAD, który odpowiada za konwersje glutaminianu do GABy. Jeśli wcześniej dana osoba miała problem z tymi neurotransmiterami, będzie się czułą lepiej korzystając z zaleceń keto. Dosłownie jak nowonarodzona.

Ten prosty mechanizm odpowiada za ekscytacje, której doświadczyć można po przejściu na dietę ketogeniczną i poniekąd tłumaczy euforie z tym związaną.

Kiedy dieta ketogeniczna może być złym pomysłem?

Istnieją dwa główne neurotransmitery w mózgu; serotonina i GABA. Obydwa działają tonizująco, zmniejszają niepokój, wprowadzają w stan relaksu. Keto może podnosić stężenie GABA, ale zmniejszać stężenie serotoniny.

I jeżeli taka sytuacja będzie miała miejsce, dieta ketogeniczna będzie działała na osobę ją stosującą fatalnie. Będzie się ona czuła gorzej niż przed jej stosowaniem, będzie żyła w ciągłym stresie i niepokoju.

Ulepsz swój mózg

Adrenalina i dopamina dają Ci więcej energii i wprawiają w lepszy nastrój. Są to najskuteczniejsze neurotransmitery jeżeli mowa o pobudzaniu mózgu

Kiedy nasz mózg działa sprawniej, myślimy i reagujemy szybciej, jesteśmy bardziej czujni. Kwestią sporną jest to, czy dieta ketogenicza jest dobra w kwestii wydolności i wykonywania wysiłku. W teorii tak, przecież podnosi poziom dopaminy i adrenaliny. Jednak co jeśli ktoś ma już i tak zbyt aktywny system nerwowy? Będąc na keto myśli 2 razy szybciej, zbyt dużo analizuje, boi się podjąć ryzyko, nie chce wyjść poza swoją rutynę, nie może się po prostu „wyłączyć”

Dla takiej osoby podniesienie wyżej wymienionych neurotransmiterów tylko pogorszy sprawę, co za tym idzie keto może się tutaj nie sprawdzić, bo to węglowodany są odpowiedzialne za podnoszenie poziomu serotoniny i efekt tonizujący…