Któż z nas nie kocha keczupu? Jeśli jesteś uczulony na jego składniki, mogę tylko Tobie współczuć. Ten przepyszny dodatek do ogromnej liczby dań sprawia, że mimo tego, że niektóre z nich same w sobie, nie mają zbyt ciekawego smaku, to dodatek keczupu pozwala zjadać je z ogromnym apetytem.

Pochodzenie keczupu

Dzięki Wikipedii wiemy, że wielkie podziękowania za wymyślenie keczupu możemy kierować do Chińczyków. Służył pierwotnie jako zaprawa do ryb, aby po wielu wiekach i przebyciu praktycznie całego świata, znaleźć swoją końcową koncepcję w Ameryce. 

Keczup, jaki znamy, zawdzięczamy Henry'emu Johnowi Heinzowi. Keczup dziedziczy zalety pomidora To, co dobrego jest w pomidorze, znajdziemy również w keczupie. 

Będą to zatem cenne minerały m.in.:

  • magnez, 
  • potas, 
  • miedź,
  • witaminy m.in.:
  • witaminy z grupy B,
  • kwas foliowy, 
  • witamina A,
  • beta-karoten, 
  • witamina K,
  • inne korzystne substancje m.in.:
  • likopen, 
  • naryngenina.

Lepszy keczup czy pomidor?

keczup pomidor

Na szczególne podkreślenie zasługuje likopen, będący karotenoidem, czerwony pigmentem występującym między innymi w pomidorach. Przewaga keczupu nad pomidorem, jeśli chodzi o likopen, polega na tym, że gdy poddajemy pomidory obróbce cieplnej, staje się on lepiej przyswajalny przez nasz organizm.  Dodatkowo fakt, że zwiększa się również zagęszczenie pomidorów powoduje, że w keczupie znajdziemy go więcej. 

Porównanie 100 g pomidorów do 100 g keczupu

  • 100 g pomidorów - likopen  2573 µg
  • 100 g ketchup - likopen 12062 µg

Dodatkowo na plus możemy zaliczyć ew. właściwości prozdrowotne wynikające z zastosowanych przez producenta w keczupie ziół.

Minus tradycyjnego ketchupu

Mimo całej palety potencjalnych korzyści, wynikających ze spożywania keczupu, możemy dopatrzeć się również pewnego minusa.  Będą to dodatkowe kalorie. Wynika to z faktu, że większość producentów, aby zyskać na smaku, dodaje cukier lub dedykowane słodkie syropy, które niosą z sobą “puste” kalorie.

Można temu przeciwdziałać, wybierając dostępne na rynku keczupy, których smak zostaje poprawiony poprzez dodanie niskokalorycznych substancji słodzących. 

Ile kalorii ma ketchup? 

Odpowiedź na to pytanie będzie oczywiście różniła się w zależności od tego, jaki produkt zdejmujecie z półki sklepowej. 

Referencyjna baza Departamentu Rolnictwa USA - USDA, podpowiada nam, że przeciętny keczup posiada:

  • w 100 g - 101 kcal 
  • w łyżce stołowej (17 g) - 17,2 kcal. 

Łatwo zatem zapamiętajmy - tyle gramów ile keczupu zjesz, tyle dostarczysz kalorii. Nie jest to zatem jakaś zatrważająca wielkość, jeśli weźmiemy pod uwagę dawkę. Niestety keczup ma pewną ”wadę”, która wynika z jego smaku - bardzo go lubimy i często nie kończy się na jednej łyżce...

keczup

Czy ketchup można jeść na diecie?

Jak najbardziej tak!

Wspomniałem na początku, że keczup podnosi walory smakowe wielu potraw. Jest to szczególnie ważne w okresie diety redukcyjnej, kiedy staramy się ograniczyć większość dodatków odpowiedzialnych za dobry smak, czyli m.in. tłuszcze oraz węglowodany. 

Keczup może pomóc nam przejść przez najtrudniejsze fazy wynikające z drastycznego ograniczenia kalorii.

Jak wspomniałem, kluczem będzie tutaj jednak pewna wstrzemięźliwość, co do ilości. Gdy jednak wybierzemy keczup o obniżonej kaloryczności - możemy zjeść go więcej!

Trikiem, który sam stosuję, jest spożywanie keczupu w okresie po treningu, gdy nasz organizm szuka każdego grama węglowodanów. Wtedy pozwalam sobie na większe dawki keczupu. 

Smacznego i na zdrowie!

Komentarze (0)