Owoce jagodowe nazywane są czasami "słodyczami natury". Piękna i zarazem właściwa nazwa. Ich naturalna słodycz jest zdrowym substytutem deseru! Owoce jagodowe występują w różnych odcieniach, od jasnoczerwonego do głębokiego i nasyconego fioletu. I chociaż wszystkie przynoszą korzyści zdrowotne, to każdy ma swoje własne, odrębne właściwości i inną zawartość minerałów i witamin.

Dlaczego warto jeść te owoce?

Pięć naukowo popartych odpowiedzi na to pytanie.

Owoce jagodowe są bardzo odżywcze. Ustawiając w kolejności całą naszą żywność, znajdą się one w grupie tych najbardziej wartościowych. Owoce jagodowe bogate są szczególnie w witaminę C, która wpływa pozytywnie na stawy i skórę, a także na układ odpornościowy. Szczególnie truskawki mają jej bardzo dużo. Dla zobrazowania: już jedna filiżanka dostarczy 3 razy więcej zalecanego dziennego spożycia tej witaminy.

Owoce jagodowe mają mało cukru. Zawierają mieszaninę fruktozy i sacharozy, ale jest jej dużo mniej, niż w owocach takich, jak banany czy winogrona. Są zatem dobrym produktem dla osób z cukrzycą typu 2. Przykładowo: 100 g truskawek ma ok. 7 g węglowodanów, maliny - 12 g, borówki nieco więcej, bo 14,5 g.

Owoce jagodowe mogą poprawić nasz metabolizm i aspekty zdrowotne z nim związane. Obserwując społeczeństwo można wyciągnąć wnioski, że coraz więcej jest osób z chorobami metabolicznymi czy cukrzycą typu 2. Winowajcą często jest zła jakościowo dieta i brak aktywności fizycznej. Pierwszym krokiem do poprawy tego stanu jest wyeliminowanie przetworzonej żywności i korzystanie jak najczęściej z surowizny. Owoce jagodowe idą na ratunek, bo nie dość, że dodadzą nam słodkości i smakowitości w niektórych posiłkach, to nie obciążą naszego bilansu kalorycznego i co najważniejsze, dostarczą nam mnóstwo witamin i minerałów.

jagody

W jednym z badań osoby z zespołem metabolicznym dostały zalecenie wypijania dwa razy dziennie koktajlu z owoców jagodowych. W porównaniu do osób, które takiego koktajlu nie piły, uzyskały poprawę wrażliwości insulinowej. Jak to się stało? Jak już zostało wspomniane, owoce jagodowe mają niską zawartość cukru i dużą zawartość błonnika, co pomaga zmniejszyć odpowiedź glikemiczną na posiłek. Co więcej, owoce jagodowe zawierają związki zwane polifenolami. Spowalniają one wchłanianie węglowodanów i zmniejszają reakcję cukru we krwi na posiłek. Tak więc kombinacja błonnika i polifenoli potencjalnie kontroluje poziom cukru we krwi.

Owoce jagodowe są dobre dla naczyń krwionośnych. Ściany wewnętrzne naczyń krwionośnych to największy organ w ludzkim ciele. Kiedy zachowują się prawidłowo, naczynia otwierają się szeroko, by przepuścić krew, obniżając tym ciśnienie krwi. Wzdłuż tej ściany znajdują się komórki śródbłonka. Wytwarzają one substancję, która zapobiega tworzeniu się skrzepów krwi. Badania wykazują, że owoce jagodowe mogą poprawić funkcję śródbłonka zmniejszając tym ryzyko zakrzepu krwi, udaru mózgu czy zawału serca.

Owoce jagodowe (szczególnie borówki) są bogate w przeciwutleniacze. Przeciwutleniacze pomagają zapobiegać uszkodzeniom komórek poprzez zwalczanie wolnych rodników.

Owoce jagodowe to owoce sezonowe, dlatego warto złapać moment, kiedy są łatwo dostępne i dodawać do posiłków kiedy tylko się da, np. do jogurtu czy płatków owsianych na śniadanie, do koktajlu czy nawet do lekkiej sałatki. Jeśli masz możliwość, możesz zamrozić owoce, by móc korzystać z ich dobrodziejstw także poza sezonem. Po zamrożeniu witaminy i minerały pozostają w owocach.

Komentarze (2)
Kajok

"Owoce jagodowe mają mało cukru. Zawierają mieszaninę fruktozy i sacharozy," Czyli, że mają w środku cukier kryształ składający się z glukozy i fruktozy i do tego jeszcze osobno fruktozę? :D

0
lupela91

Uwielbiam jagody w pierogach, to moja najlepsza kompozycja tych owoców :)

0