Kiedy zaczynamy rozmowę na temat planów żywieniowych zwykle pojawiają się dwa istotne wątki - kaloryczność posiłków oraz ich jakość.

Diety, takie jak IIFYM (If It Fits Your Macros), koncentrują się przede wszystkim na ilości, na kaloryczności. Nieważne, co jesz, ważne, że liczby się zgadzają. To, czy zjesz frytki z oleju czy pieczone piersi z kurczaka, nie ma znaczenia - liczy się to, czy zgadzają się kalorie i makroskładniki. ( upraszczając )

Tzw. czyste jedzenie często odchodzi od wartości liczbowych skupiając się przede wszystkim na jakości tego, co zjadasz.

Zasady czystego jedzenia można streścić w kilku punktach:

  • unikaj przetworzonej żywności
  • unikaj rafinowanej żywności
  • unikaj sztucznych składników żywności
  • unikaj alkoholu
  • unikaj sodu
  • unikaj słodzonych napojów
  • unikaj cukru
  • unikaj produktów typu instant

Często się mówi, że dieta może działać prewencyjnie lub nawet leczniczo. Z pewnością spotkaliście się z różnymi zaleceniami dietetycznymi dla osób z niedoczynnością lub nadczynnością tarczycy, Hashimoto, insulinoopornością, problemami z cerą i wieloma innymi dolegliwościami. I jest to prawda, że odpowiednie odżywianie może pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie i dobre samopoczucie.

Już w starożytności interesowano się zdrowym odżywianiem i jego pozytywnymi skutkami. Zacytować można Hipokratesa, który napisał jedną z pierwszych prac na temat zasad dietetycznych "Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem".

czysta dieta

Na czym polega czyste jedzenie?

Główną zasadą jest jedzenie całych, naturalnych, nie przetworzonych produktów. Kolejna to koncentracja na jakości żywności, a nie na ilości - kaloryczność nie zawsze jest tutaj istotna (wyjątkiem są osoby z dużą nadwagą lub zawodowi sportowcy, którzy muszą pilnować zaleceń lekarzy/trenerów). Tak czy inaczej, rozsądek i umiar tez trzeba mieć.

Czas i częstotliwość posiłków

Zasadniczo czyste jedzenie nie ma ścisłych wymagań, co do pory czy częstotliwości posiłków. Zwykle jednak, większość z nas decyduje się na cztery do sześciu posiłków dziennie, co wydaje się optymalne. Jest to sprawa dość indywidualna i ważne, żeby jeść tak, jak nam najbardziej pasuje. Dla jednej osoby 3-4 posiłki to będzie stanowczo za mało, a dla innych 6 to zdecydowanie za dużo. Poznaj swój organizm i dopasuj tę kwestię do siebie.

Jakie są ograniczenia w czystej diecie?

Czyste jedzenie może stwarzać spore ograniczenia żywieniowe, szczególnie dla osób pracujących fizycznie lub trenujących. Czysta dieta wymaga unikania wszystkiego, co przetworzone. Nie obejmuje makaronów, pieczywa, wafli ryżowych, płatków i wszystkiego, co zostało poddane jakiejś obróbce. Takie skrajne podejście wyklucza także przyprawy, takie jak różne gotowe mieszanki, musztardy, pasty do smarowania i wszelkie sosy. Do czystego jedzenia nie zaliczymy też wielu napojów, tj. alkoholu, napojów gazowanych, soków itp.

Czy czysta dieta dzieli się na jakieś fazy?

Tradycyjne podejście nie obejmuje żadnych faz. Większość opisów znajdujących się w książkach, artykułach, programach żywieniowych, sugeruje od samego początku podjąć się całkowicie założeń diety.

Dla kogo taka dieta?

Czyste odżywianie nadaje się najbardziej dla osób, które skupiają się mocno na zdrowotnych właściwościach żywności, nie do końca są natomiast zainteresowane kalorycznością. Liczy się jakość i naturalność. Oczywiście są to osoby, którym nie przeszkadza to, że jest to bardzo restrykcyjne podejście. Prawda jest taka, że czyste jedzenie pozwala na większą elastyczność, jeśli chodzi o ilość spożywanego jedzenia. Przy odpowiednich treningach można dietę wykorzystać do realizacji bardzo różnych celów - od redukcji, poprzez budowanie masy mięśniowej, aż po wypracowywanie wyników sportowych.

Czy czysta dieta jest łatwa do stosowania?

clean diet

Wszystko zależy od tego, jaką jesteś osobą i jakie masz preferencje żywieniowe. Osoby, które lubią różnorodne potrawy, nie lubią ograniczeń żywieniowych, lubią mieć wszystko wyliczone,

Osoby, którym to nie przeszkadza, nie mają problemów z ograniczeniami produktów, nie za bardzo chcą też liczyć kalorie, to taka dieta może być całkiem niezłym rozwiązaniem.

Większość z Was, czytając ten artykuł, z pewnością nie zgodzi się z pojęciem "czystej diety", jako takim ogromnym ograniczeniem. Bo dlaczego niby ryż czy razowe pieczywo jest złe? Otóż nie jest złe. Jest to pewien nurt, który ma swoje założenia. Większość z nas za czystą dietę uznaje wszystko to, co nie jest przetworzone, ale z pewną dozą elastyczności. Unikamy nadmiernej ilości cukru, soli, rafinowanych tłuszczów, żywności typu fast food, słodzonych napojów, ale spokojnie zajadamy się ryżem, pełnoziarnistym makaronem czy pieczywem, dobrej jakości wyrobami mlecznymi (np. sery, twarogi, jogurty), mięsnymi itp.

W powyższym założeniu chodzi głównie o to, że czyste, nie przetworzone jedzenie, jest optymalne dla naszego zdrowia i w naturalny sposób kontroluje spożycie kalorii. Dużo trudniej zjeść ogromną ilość naturalnej żywności, a z kolei zjeść dwie paczki chipsów wcale nie jest takie trudne.

Podsumowując

Czyste jedzenie w czystej teorii jest to jedzenie naturalnej, totalnie nie przetworzonej żywności. My jednak sugerujemy dodanie do tego dobrej jakości produktów, nieco przetworzonych, takich jak: ryż, makaron, płatki, dobrej jakości nabiał itp. Po pierwsze, są to większe możliwości urozmaicenia posiłków, po drugie, mniej restrykcji, więc na spokojnie można sobie wyrobić nawyki zdrowego odżywiania. Warto zatem połączyć aspekt kaloryczności i jakości żywienia - dla zdrowia, dla sylwetki i dla dobrego samopoczucia.

Unikaj jedzenia produktów gotowych, dosładzanych, z dodatkiem sztucznych substancji, a wybieraj te, które mają dobry skład, nawet jeśli są odrobinę przetworzone. Jeśli jednak musisz słodzić, wybieraj słodziki.

Komentarze (2)
OTTO

A ja myślałem że jem czyste jedzenie jedząc właśnie ryż i płatki owsiane - górskie nie błyskawiczne.

0
vitajs

sam ryż i płatki to nie wszystko :-)

0