Sól jest jednym z najczęściej pojawiających się dodatków w naszej żywności. Jest najważniejszym źródłem sodu w naszej diecie (właściwie, to często sól i sód używane są zamiennie, choć oczywiście pojęcia te różnią się od siebie, ponieważ sól to związek sodu 40% i chlorku 60%). Sód jest niezbędny dla wielu podstawowych funkcji organizmu, w tym dla utrzymania równowagi płynów, zdrowia układu nerwowego, funkcji mięśni.

  1. Co za dużo to niezdrowo!
  2. Czy sól jest zła?
  3. Co się dzieje, jeśli jesz za dużo soli?
  4. Dlaczego tak bardzo pragniemy soli?
  5. Co jeszcze warto wiedzieć o uzależnieniu od soli?
  6. Podsumowanie

Co za dużo to niezdrowo!

Tak się składa, że w naszym pożywieniu znajduje się bardzo dużo soli, często nawet za dużo. Sól od bardzo dawna używana jest do przechowywania, konserwowania żywności. Jej wysokie stężenie pomaga zapobiegać rozwojowi bakterii, które mogą powodować psucie się żywności. Zwróć uwagę, że najwięcej soli znajduje się w mocno przetworzonej żywności, np. W zupach w proszku, kostkach bulionowych, przekąskach takich jak chipsy i wielu innych produktach (które mogą być przechowywane długi czas). Jest to zatem silny środek konserwujący, ale nie da się ukryć, że także czynnik wzmacniający smak.

słone potrawy

Wiele się mówi o tym, że nasze społeczeństwo spożywa dużo soli, co wynika z wysokiego spożycia żywności wysokoprzetworzonej. I wcale nie chodzi tutaj tylko o to, że spożywamy ogromne ilości chipsów. Niektórzy uważają, że dokonują lepszych wyborów, kupując np. niskotłuszczowe przekąski, jednak to, że coś ma mniej tłuszczu, nie oznacza, że ma też mniej soli.

Sól (duża ilość soli) jest po prostu wszędzie. Jeśli kupujesz gotowe wędliny, pasztety, parówki, sery, to zwróć uwagę na to, ile mają one soli w składzie. I tak naprawdę większość z zawartości naszej lodówki to produkty z dużą ilością tego kontrowersyjnego minerału. Dodajmy do tego dosalanie potraw przyrządzanych własnoręcznie i możemy śmiało stwierdzić, że większość z nas zjada zbyt dużo soli.

Czy sól jest zła?

Sól jest i zła, i dobra. Jak już wcześniej wspomniałam, nasz organizm potrzebuje sodu dla prawidłowego przebiegu wielu funkcji w naszym organizmie. Nie potrzebuje jej jednak w nadmiarze, a niestety nasze społeczeństwo częściej spożywa nadmiarowe, aniżeli niedostateczne ilości tego minerału.

Co się dzieje, jeśli jesz za dużo soli?

U niektórych osób sól może zwiększać ciśnienie krwi i zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i udaru mózgu. Wysokie ciśnienie krwi zwiększa również ryzyko chorób nerek i uszkadza naczynia krwionośne w całym ciele.

Dlaczego tak bardzo pragniemy soli?

Czy jedząc kiedykolwiek słoną przekąskę, miałeś wrażenie, że jakaś niewidzialna siła wręcz zmusza cię do sięgania po kolejne porcje np. solonych frytek, orzeszków, chipsów, paluszków? Czy nie czułeś, że coś wyjątkowo cię do nich ciągnie? Zwłaszcza po pierwszej porcji?

Niektóre badania pokazują, że sól stymuluje receptory dopaminy w częściach mózgu, które są zaangażowane w emocje. To częściowo wyjaśnia, dlaczego niezdrowe jedzenie z dodatkiem soli jest tak atrakcyjne — wyzwala ono poczucie dodatkowej nagrody.

Słonych produktów pragniemy również wtedy, kiedy mamy w diecie jej niedobory. Jest to część ludzkiego instynktu przetrwania. Sól jest niezbędna do niektórych funkcji życiowych, w związku z tym pragniemy jej także wtedy, kiedy nasz organizm jej potrzebuje np. po okresie obfitego pocenia się. Trzeba jednak przyznać, że częściej nasze zachcianki są czymś w rodzaju uzależnienia, ponieważ rzadko zdarza się, że mamy niedobory soli w diecie — chyba że celowo jej unikamy.

Co jeszcze warto wiedzieć o uzależnieniu od soli?

Wiele przetworzonych produktów zawiera zarówno sól, jak i cukier, czyli dwa składniki, które mogą „nakręcać” nas do sięgania po kolejne porcje. Są one także pełne różnych chemikaliów i sztucznych składników, które wywołują większy apetyt. To właśnie dlatego tak łatwo sięgamy po śmieciowe jedzenie, nawet jeśli zdajemy sobie sprawę z tego, że nie jest ono zdrowe.

Podsumowanie

Pragnienie soli jest czymś naturalnym, ponieważ sód i inne elektrolity są ważne dla zachowania objętości krwi i ciśnienia krwi. Jednak dieta przeciętnego człowieka zawiera jej zdecydowanie za dużo, szczególnie jeśli jest obfita w przetworzoną żywność, która zawiera również mnóstwo innych substancji pobudzających apetyt.

Im więcej takich produktów w naszym menu, tym większy pociąg możemy czuć do słonych potraw, a szczególnie przekąsek takich jak chipsy, orzeszki solone itp. Pomyśl zatem o ograniczeniu soli, a szczególnie żywności przetworzonej. Zamiast tego używaj ziół i staraj się czerpać więcej przyjemności z naturalnych smaków. Początkowo jedzenie może ci się wydawać mdłe, jednak warto nauczyć się wykorzystywać różnego rodzaju przyprawy, które nadadzą bardziej wyrazistego smaku twoim potrawom.

Źródła:

Http://cuimc.Columbia.Edu/news/scientists-discover-how-animals-taste-and-avoid-high-salt-concentrations Https://www.Hsph.Harvard.Edu/nutritionsource/salt-and-sodium/ Https://www.Fda.Gov/food/nutrition-education-resources-materials/sodium-your-diet Https://www.Sciencedirect.Com/science/article/abs/pii/s0306987706003100

Komentarze (4)
M-ka

Przeważnie bardziej się przejmujemy żrącym działaniem soli na karoserię albo buty, niż na własny żołądek... Każda sól, nawet ta bogata w minerały, to przecież głównie chlorek sodu.

0
overfifty

... a ten chlorek sodu jet też potrzebny. W poradniku telewizyjnym WDR (Niemcy) zwrócono uwagę na mnożące się przypadki deficytu sodu w organizmie: ndr.de/ratgeber/gesundheit/Natriummangel-kann-Ursache-fuer-Schwindel-und-Stuerze-sein,natriummangel100.html. Istnieje ryzyko błędnego rozpoznania demencji, podczas gdy w rzeczywistości mamy do czynienia z niedoborem sodu.

0
M-ka

Zgadzam się, że sód jest potrzebny i na pewno zdarzają się sytuacje, w których go brakuje i podałeś ciekawy przykład.
Generalna tendencja jest jednak taka, że ludzie jedzą coraz więcej przetworzonej żywności, a przez to i ubogiej w minerały, taniej soli.
Kiedyś zrobiłam domowej roboty ser pleśniowy i był bardzo udany patrząc z zewnątrz, ale jak spróbowałam to się bardzo zdziwiłam, bo okazało się że brakuje soli i smakuje co najmniej dziwnie. Tak samo jak pieczesz czasami własny chleb, to dostosowanie ilości soli okazuje się bardzo ważne, bo bez dostatecznej ilości soli jest bardzo niesmaczny.
W takich chwilach człowiek uświadamia sobie, jak bardzo jest przyzwyczajony i jak dużo tego jest wszędzie...
Inny przykład - moja córka jak była mała, zawsze potrzebowała szklanki wody do popijania ...rosołu :) . Było to prześmieszne, ale uświadomiłam sobie, że po prostu moje dziecko ma inny poziom wrażliwości kubków smakowych na sól i może z przyzwyczajenia używam jej zbyt dużo, chociaż wydaje mi się, że wcale nie?
Na pewno uważam, że każdy współczesny człowiek powinien przeanalizować i w razie potrzeby skorygować swoje zwyczaje pod tym względem.
Tylko nie lubię obniżania poziomu soli w diecie na siłę, bo na przykład sprzedawanie zupełnie nie posolonej ohydnej w smaku ryby w imię mojego zdrowia uważam za przesadę.

0
TomQ-MAG

slodko-slony, chyba najbardziej uzalezniajace combo%)

0