Diety, w których ogranicza się czas dostarczania substancji odżywczych do organizmu w ciągu dnia, mają wielu zwolenników. Istnieją różne warianty takiego modelu żywienia, a jednym z ekstremalnych jest tak zwany OMAD (one meal a day), czyli jeden posiłek dziennie. W pewnych warunkach może on być korzystnym rozwiązaniem, jednak dla większości osób pracujących, czy uprawiających sport może okazać się zbyt męczący.

Założenia diety OMAD

Dieta one meal a day jest jednym z wariantów coraz popularniejszych diet intermittent fasting (IF), polegających na spożyciu dziennej racji pokarmowej w przedziale godzinowym krótszym, niż zwykle. Flagowym przykładem tego typu diet jest podział dnia na okres 16 h postu oraz 8 h dostarczania kalorii do organizmu przy jednoczesnej kontroli ilości spożywanych kalorii, a także jakości wybieranych produktów spożywczych. W przypadku OMAD głównym założeniem jest stosowanie niemal 24 h okresu postu każdego dnia. Całość zaplanowanych na dany dzień kalorii spożywana jest w ramach jednego posiłku. Posiłek ten musi jednak być zawsze spożywany o tej samej porze oraz charakteryzować się podobną objętością i konsystencją. Jednocześnie powinno zachować się zasadę różnorodności diety i przeważnie opierać się o niskoprzetworzone produkty spożywcze. Kontrola kaloryczności nie ma w tym przypadku tak dużego znaczenia, gdyż trzymając się powyższych założeń, osiągnięcie zapotrzebowania jest zazwyczaj niemożliwe.

dieta one meal a day

Działanie diety OMAD

Ograniczenie się do spożywania jednego posiłku dziennie może w pewien sposób usprawnić proces redukcji nadmiernej masy ciała. Ma to związek z tym, że jedząc jeden posiłek dziennie (składający się z produktów niskoprzetworzonych) najczęściej trudno jest przekroczyć dzienne zapotrzebowanie energetyczne. Ponadto przedłużająca się głodówka prowadzi do uszczuplenia zasobów glikogenu, czyli „zapasowych węglowodanów” gromadzonym m.in. w mięśniach, a także do zwiększenia wydzielania adrenaliny i noradrenaliny, które nasilają zużywanie tłuszczu w organizmie na potrzeby energetyczne. Prewencja otyłości ma duże znaczenie z perspektywy profilaktyki większości chorób cywilizacyjnych.

Ograniczenia diety OMAD

Dieta składająca się z jednego posiłku dziennie z pewnością nie jest przeznaczona dla każdego. Między innymi praca, zarówno umysłowa, jak i fizyczna, może sprawić, że tak długi post będzie nie do zniesienia. Niekorzystny może być ten model żywienia również dla sportowców, gdyż uniemożliwia systematyczną podaż aminokwasów niezbędnych do optymalnej regeneracji. Unikać tak długich postów i tak dużych porcji pożywienia powinny też osoby z niektórymi chorobami przewodu pokarmowego. Zdecydowanie odradza się stosowania diety OMAD osobom bez wiedzy dietetycznej, znajomości reakcji fizjologicznych swojego organizmu na wahania dostępności pożywienia, czy też bez nadzoru dietetyka/lekarza. Nieodpowiednie dostosowanie diety do stylu życia i stanu zdrowia i / lub źle skomponowane jadłospisy mogą prowadzić m.in. do zaburzeń ze strony przewodu pokarmowego, czy niedoborów niektórych substancji odżywczych i dalszych konsekwencji zdrowotnych.

Komentarze (0)