Cukier jest silnie demonizowany w Internecie oraz w prasie, radiu i telewizji, tymczasem jest tylko małą cegiełką, która buduje bardziej złożony problem. Nie można obarczać winą za wszystkie problemy związane z nadwagą i otyłością, cukru czy syropu glukozowo-fruktozowego. O wiele ważniejszy jest tu ogólnie niezdrowy sposób odżywiania, a duża podaż cukru jest tylko jednym z wielu, licznych problemów.

Główni winowajcy

Pierwsze skrzypce gra tam dieta bogata w tłuszcze nasycone i trans, brak odpowiedniej ilości warzyw, owoców, jedzenie zbyt dużej ilości wysokoprzetworzonej żywności, nadmiar soli, niedobór składników mineralnych i witamin. Na to wszystko nakłada się brak codziennego ruchu (wysiłku poza regularnym treningiem) oraz aktywności typowo treningowej. Można umieścić w diecie określoną porcję cukru i … czerpać z niego korzyści (np. w okresie potreningowym, gdy służy do uzupełniania glikogenu wątrobowego i mięśniowego). Uwalnianie i magazynowanie energii zależy od funkcjonowania układu nerwowego, pracy wątroby, mięśni itd. 

A co ma wspólnego cukier, z układem odpornościowym?

Okazuje się, że niemało. Chociaż glukoza jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania komórek odpornościowych i ich proliferacji, duża ilość glukozy może prowadzić do upośledzenia funkcji układu odpornościowego i pogłębiania stanów patologicznych. Odpowiednia ilość glukozy jest niezbędna dla podtrzymania funkcjonowania układu odpornościowego (także mózgu i krwinek czerwonych), ale jej podwyższona ilość prowadzi do nadmiernej produkcji cytokin prozapalnych, czyli indukuje stan zapalny w ustroju. Ten z kolei wiąże się z większością chorób dziesiątkujących ludzkość.

cukier

Czy naprawdę stężenie cukru może mieć wpływ na odporność?

Może myślisz, iż naukowców poniosła fantazja, ale faktycznie stężenie glukozy może mieć duży wpływ na funkcjonowanie komórek układu odpornościowego, czyli limfocytów (należą do krwinek białych, leukocytów). Zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka liczba limfocytów jest skrajnie niekorzystna. Leukocytoza (nadmiar leukocytów) nie wróży długiego życia, zbyt niska ilość leukocytów w ustroju też jest alarmująca. W badaniach stwierdzono, iż cukier może prowadzić do spadku liczby leukocytów.

Aby ocenić wpływ poziomu glukozy we krwi na stężenie limfocytów obwodowych, naukowcy zbadali proporcje i skład limfocytów T u 7 pacjentów z cukrzycą typu 1 i u 12 pacjentów z cukrzycą typu 2 w trakcie hospitalizacji z powodu dysregulacji metabolicznej oraz w okresie przywrócenia kontroli. Po przywróceniu kontroli metabolicznej nastąpił wzrost o ~35% średniej liczby limfocytów ogółem. Stwierdzono, że kontrola metaboliczna może wpływać na parametry immunologiczne, takie jak liczba limfocytów obwodowych o różnych fenotypach.


Komentarz

Po uregulowaniu stężenia cukru we krwi u diabetyków stwierdzono wzrost ilości obu typów limfocytów typu T, czyli pochodzących ze szpiku kostnego i dojrzewających w grasicy, zarówno pomocniczych (CD4), jak i cytotoksycznych (CD8). Są one ważne do zwalczania wielu rodzajów chorób, w tym modnego koronawirusa typu 2. Są rodzajem „bazy danych” o przebytych infekcjach. Po przebytym zakażeniu wirusem SARS-CoV-U około 70% pacjentów komórki pamięci T CD8+ były wykrywane 1 miesiąc po zakażeniu, ze spadkiem do 50% w 6–8 miesięcy po zachorowaniu. W przypadku komórek pamięci CD4+ wykrywano je u 93% osób po miesiącu i 92% po 6–8 miesiącach.

Spadek liczby limfocytów występuje w przebiegu pierwotnych i wtórnych zespołów niedoborów immunologicznych, po uszkodzeniu szpiku, w ostrych infekcjach, niewydolności serca, po terapii glikokortykosteroidami i globuliną antylimfocytową.

Podsumowanie

Jeśli więc zastanawiasz się, co może mieć wspólnego stężenie glukozy we krwi, z funkcjonowaniem układu odpornościowego to okazuje się, że bardzo dużo! Ponadto warto pamiętać, iż podstawowe badania krwi mogą posłużyć do oszacowania szansy na przeżycie danej osoby, biorąc pod uwagę następne 15-20 lat życia (oczywiście, razem z innymi parametrami metabolicznymi). Zarówno zbyt duża (infekcja, białaczka, stany zapalne, stres, martwica tkanek), jak i zbyt mała liczba limfocytów (niewydolność szpiku, leki niszczące szpik kostny, masywne infekcje, choroby autoimmunologiczne, wrodzona aplazja szpiku) nie wróżą długiego życia.

Źródła:

Navid Shomali i in. Harmful effects of high amounts of glucose on the immune system: An updated review https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32395846/

Khairollah Asadollahi i in. Leukocytosis as an Alarming Sign for Mortality in Patients Hospitalized in General Wards https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3559113/

Bożena Sokołowska Różnicowanie zaburzeń liczby i morfologii białych krwinek. Normy wskaźników opisujących układ białokrwinkowy https://podyplomie.pl/wiedza/wielka-interna/689,roznicowanie-zaburzen-liczby-i-morfologii-bialych-krwinek-normy-wskaznikow-opisujacych-uklad

dr n. med. Anna Kuna Klinika Chorób Tropikalnych i Pasożytniczych, Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej, Gdański Uniwersytet Medyczny w Gdyni Na podstawie: Immunological memory to SARS-CoV-2 assessed for up to 8 months after infection. Dan J.M., Mateus J., Kato Y. i wsp.:. Science. 2021 Feb 5; 371(6529):eabf4063. doi: 10.1126/science.abf4063. Epub 2021 Jan 6. PMID: 33408181. https://www.mp.pl/covid19/badania/263328,pamiec-immunologiczna-po-zakazeniu-wirusem-sars-cov-2-8-miesieczna-obserwacja-pacjentow-po-infekcji,1

Komentarze (1)
M-ka

O ziołach, które działają przeciwzapalnie, możemy często przeczytać, że "regulują poziom cukru we krwi". Jedno z drugim jest ściśle związane.

Co do stresu - rodzice dzieci z cukrzycą obserwują, że skacze im cukier nawet podczas grania w gry komputerowe, co daje wyobrażenie jak bardzo stres wpływa na glikemię i później na układ odpornościowy.
Pięć minut stresu podobno przytłumia układ odpornościowy na 6 godzin.
Żeby być odpornym trzeba więc mieć pozytywny stosunek do życia i nie bać się wirusów na zapas, co właśnie czyni nas podatnymi, a co wykorzystują w swej kampanii strachu firmy farmaceutyczne. Jest to działanie z premedytacją i zbrodnicze. Wszystko jedno czy ludzie się boją wirusa czy lockdownu , jest to niedobre.

0