Spośród trzech głównych składników odżywczych: węglowodanów, tłuszczów i białek najważniejsze dla sportów sylwetkowych są białka. A nikt nie wie o odżywianiu tyle co kulturysta, ponieważ żaden inny sport nie wymaga tak precyzyjnego odżywiania.

  1. Białko rzeźbi mięśnie
  2. Mistrz spalania kalorii
  3. Twój sukces zależy od białka
  4. Wymarzona sylwetka

Białko rzeźbi mięśnie

Białka (proteiny) stają się częścią struktury komórek mięśniowych biorąc udział w tworzeniu nowych mięśni. Stanowią aż 75% masy tkanek miękkich ciała i 20% składu ciała w ogóle. Gdzie ich szukać? Światowa Organizacja Zdrowia uznała, że najłatwiej trawiącym się i przyswajalnym, naturalnym źródłem białka są jaja kurze, gdzie procent wykorzystania przez nasze ciało protein w nich zawartych, równy jest 94%. Z tego też powodu białka jaja kurzego zostały określone jako wzorcowe i znalazły się na szczycie listy naturalnych źródeł białka z BV = 100. Najłatwiej przyswajalną formą tego białka będą pasteryzowane surowe jajka np. butelkowane, płynne białko jaj od FarmaBiałka.pl lub jajka ugotowane w temperaturze nieprzekraczającej 75oC. Chodzi tutaj o temperaturę gotowania. Powyżej 75oC struktura białka staje się bardziej zbita i tym samym mniej podatną na działalność enzymów trawiennych.

źródła białka

Mistrz spalania kalorii

Ilość energii zużywanej przez twoje ciało do trawienia żywności jest zwykle określana jako procent spożywanych kalorii i jest szacowana osobno dla węglowodanów, tłuszczów i białek. Na przykład energia zużywana do strawienia żywności wynosi około 5-10% kalorii dla węglowodanów, 0-5% dla tłuszczów i 20-30% dla białek. Co z tego wynika? Organizm na strawienie białka potrzebuje dwa razy więcej energii niż w przypadku węglowodanów. Białko to prawdziwy mistrz w spalaniu kalorii! Ponadto, ta sama liczba kalorii w postaci białka daje poczucie wypełnienia żołądka i trwa dłużej niż w przypadku węglowodanów. Kiedy celem jest redukcja tkanki tłuszczowej, efekt ten okazać się może niezwykle cenny.

Twój sukces zależy od białka

Zapotrzebowanie na białko jest największe w sportach sylwetkowych, w szczególności w okresie kształtowania rzeźby mięśniowej. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że codzienne dostarczanie organizmowi niezbędnej ilości wysokowartościowego białka stanowi o sukcesie pracy nad naszą formą. Dlaczego w tym czasie powinniśmy szczególnie zadbać o odpowiednie dawki pełnowartościowych protein. Najlepszym czasem na spożycie odżywki w postaci białka kurzego jest okres około 1 godziny przed treningiem, tak aby w momencie trwającego wysiłku sportowego utrzymywał się w naszym organizmie wysoki poziom aminokwasów anabolicznych, pochodzących właśnie z niego. Wpłynie to hamująco na uszkodzenia i rozpad pracujących mięśni, a jednocześnie bardzo nasili w nich regenerację. Najlepszym czasem zastosowania koktajli proteinowych zawierający ten rodzaj białka jest spożycie ich tuż przed snem lub zaraz po treningu. W tym miejscu należy rozwiać wszelkie mity związane z salmonellą i surowymi jajkami. Pasteryzowane białko jaj kurzych takie jak sprzedawane w kilogramowych butelkach gotowe płynne białko jaj z FarmaBialka.pl jest poddawane obróbce cieplnej czyli pasteryzacji. Dzięki temu procesowi można je śmiało dodawać bezpośrednio do koktajli proteinowych, które wciąż pozostają najlepszym wyborem dla osób z problemem nietolerancji laktozy lub dla tych, którzy wykazują alergię na białko mleka. Ponadto akurat to białko jest w 100% naturalne, nie ma smaku ani zapachu, a dodane do innych składników nie wpłynie na ich walory. To najlepsza i najbardziej naturalna alternatywa dla białka w proszku i białka pochodzenia roślinnego.

dzikie jaja

Wymarzona sylwetka

Stwierdzenie, że „białko rzeźbi mięśnie” jest jak najbardziej trafne! Produkty zawierające duże dawki protein trawią się dłużej i dają uczucie sytości, pozwalając tym samym kontrolować spożywanie węglowodanów i tłuszczu. Białka jaja mają skład zbliżony do tkanek organizmu człowieka. Ich zaletą jest dobra strawność i możliwość uzupełnienia tych aminokwasów, których może Ci brakować, gdy regularnie ćwiczysz na siłowni. Jest to najbardziej efektywny produkt spożywczy dla spalania tłuszczu i budowania tkanki mięśniowej. Z tego powodu, warto włączyć je do planu suplementacji.