Ryż jest podstawowym pożywieniem dla ogromnego odsetka światowej populacji ludzi, niestety wraz z nim nieświadomie spożywamy także arsen. Arsen jest  toksycznym pierwiastkiem śladowym. Ludzie od zawsze spożywali go wraz z jedzeniem. Problem ten jednak nasila się, ponieważ coraz więcej arsenu przedostaje się do żywności, zwłaszcza do ryżu. 

Główne źródła zanieczyszczenia ryżu arsenem pochodzą ze stosowania niektórych pestycydów, nawozów, konserwantów drewna, odpadów przemysłowych i działalności wydobywczej. Arsen często spływa do wód gruntowych. Z wód gruntowych toksyczna substancja może przedostać się do zasobów wodnych, które mogą być wykorzystywane przez ludzi do nawadniania upraw, na przykład ryżu. Ryż jest uprawiany na zalanych „polach ryżowych”, które wymagają dużej ilości wody do nawadniania. W wielu częściach świata woda ta jest silnie zanieczyszczona arsenem. Co gorsza, arsen może również gromadzić się w glebie pól ryżowych, a ryż ma tendencję do wchłaniania większej ilości arsenu, niż inne rośliny jadalne. Zawartość arsenu w ryżu może być nawet 10-krotnie większa, niż w innych zbożach.

Warto wiedzieć, że ryż brązowy zawiera więcej arsenu, niż ryż biały, ponieważ zdecydowana większość nieorganicznych związków arsenu jest skoncentrowana w otrębach. Wysoką zawartość arsenu mają również otręby, napoje ryżowe, wafle ryżowe.

aresen w ryżu

Czy należy obawiać się konsumpcji ryżu i jego przetworów?

Jedno z badań opublikowanych w International Journal of Environmental Health Research wykazało, że dorośli, którzy spożywali ryż więcej, niż dwa razy w tygodniu, mieli podwyższony poziom arsenu w moczu.

Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku dzieci i niemowląt, gdyż w ich wypadku spożycie arsenu może mieć wpływ na długotrwałe zdrowie. Otręby ryżowe, wafle ryżowe i napoje ryżowe nie powinny być regularnie podawane  niemowlętom i dzieciom.

Codzienne spożywanie większej ilości ryżu i jego przetworów zwłaszcza wafli ryżowych i mleka ryżowego, nie będzie dobrym pomysłem również w przypadku osób dorosłych. Warto stosować zróżnicowaną dietę i sięgać po różne źródła węglowodanów, w tym: owies, grykę, proso, pszenicę, ziemniaki, żyto czy jęczmień. Niemniej, spożywanie kilka razy w tygodniu gotowanego ryżu nie stanowi zagrożenia zdrowotnego.

Jak skutecznie zredukować arsen podczas gotowania ryżu?

  • namocz ryż w wodzie przez noc - otwiera to ziarna ryżu, pozwalając na łatwiejsze wypłukanie zawartego w nim arsenu
  • rano dokładnie przepłucz ryż czystą wodą
  • do każdej części ryżu dodaj minimum pięć części wody
  • arsen zwykle "opuszcza" ryż podczas gotowania. Nie gotuj ryżu do sucha, ewentualnie uzupełnij wodę.
  • ugotowany ryż przepłucz  gorącą wodą

Według badań warto wybierać ryż basmati importowany z Indii i Pakistanu lub ryż jaśminowy importowany z Tajlandii. Te rodzaje ryżu zawierają najmniej arsenu.

Kluczem do zdrowej diety jest różnorodność, dzięki niej dostarczysz komplet wartościowych substancji odżywczych, witamin i minerałów i jednocześnie ograniczyć podobne ryzyko związane z nadmiarem tych niepożądanych. Zasadę tę stosuj także w odniesieniu do innych produktów spożywczych, w tym ryb, mięsa, także warzyw.

Komentarze (4)
Chwastinho

Cenne info. Wydaje mi się, że może mieć to wpływ na hashimoto, które mi dokucza. Od niedawna zacząłem zwracać na to uwagę. Lepsza opcja bez woreczka gotować.

0
Bull

nie wiem czy gotowanie tej foli/woreczka przez 20-30 min jest absolutnie bezpieczne

0
bziubzius

Ryż można i powinno sie gotowac bez woreczkow :-)

0
anubis84

Ale niestety do lenistwa ludzi powoli się przyzwyczaja i łatwiej jest wrzucic woreczek ryzu, i sie nie przypali.

0