Wiele osób uważa, że to za sprawą białka serwatkowego kulturyści mają ogromne mięśnie. Białko serwatkowe słynie z zapewniania przyrostu siły i rozmiaru mięśni. Do tego stopnia, że często kobiety wręcz obawiają się jego spożycia w obawie przed zyskaniem zbyt muskularnej sylwetki.

Białko serwatkowe to jednak nie tylko przyjaciel kulturystów nastawionych na budowanie dużych mięśni. Co więcej samo w sobie białko nie gwarantuje, że zyskamy masę mięśniową.

Natomiast, jeśli ciężko trenujesz powinieneś upewnić się, że Twoja dieta zawiera odpowiednią ilość białka, warzyw bogatych w witaminy i błonnik, a także węglowodany złożone i zdrowe kwasy tłuszczowe. U osób trenujących włączenie do diety białek serwatkowych może pomóc w szybszej regeneracji, jak i uzyskaniu idealnej sylwetki.

W dzisiejszym artykule poznasz 8 najważniejszych (ale nie jedynych) zalet, jakie niesie za sobą włączenie białek serwatkowych do menu.

Czym są białka serwatkowe?

Zacznijmy jednak od początku i wyjaśnijmy, czym dokładnie są białka serwatkowe.

Białka serwatkowe należą do najpopularniejszych preparatów stosowanych w suplementacji sportowej. Na rynku istnieją jednak różne formy tych protein, a mianowicie: koncentraty, droższe izolaty oraz hydrolizaty.

Najbardziej rozpowszechniony jest tzw. whey, czyli koncentrat białka serwatkowego (zwany w skrócie WPC, z ang: whey protein concetrate). Whey to komponent pochodzenia mlecznego otrzymywany w procesie mikrofiltracji lub także ultrafiltracji. Wyróżnia się ekstremalnie wysoką wartością odżywczą wynikającą z dużego udziału aminokwasów egzogennych. Koncentraty białka serwatkowego są też lekkostrawne i niezwykle smaczne.

Zalety stosowania białek serwatkowych

1. Pomagają utrzymać masę mięśniową i redukować tkankę tłuszczową

Zwiększona podaż białka w diecie jest niezwykle korzystnym rozwiązaniem w trakcie stosowania diet z ujemnym bilansem kalorii.

W przeprowadzonych badaniach udowodniono, iż przyjmowanie koktajlu na bazie białek serwatkowych w trakcie stosowania diety zmniejszającej dzienną podaż kalorii o 500kcal, pomogło uczestnikom zgubić więcej tkanki tłuszczowej i zachować znacznie więcej masy mięśniowej w porównaniu do grupy, która nie przyjmowała białek serwatkowych.

2. Poprawiają siłę i rozmiar mięśni

Oczywiście nie stanie się tak w wyniku włączenia białka serwatkowego do diety i…siedzenia na kanapie. Jednakże jeśli wykonujesz ciężkie treningi na siłowni, białko serwatkowe będzie twoim sprzymierzeńcem!

Przeprowadzono badania, w których 20 mężczyzn zostało poddanych 10-tygodniowemu programowi ćwiczeń. Jedna grupa otrzymała 15 gramów kazeiny i białka serwatkowego z 5 gramami BCAA podczas, gdy reszta dostawała 20 gramów placebo. Ci, którzy brali białko serwatkowe doświadczyli większego wzrostu siły mięśni i beztłuszczowej masy mięśniowej.

Odpowiednia podaż pełnowartościowych białek zapewnia syntezę białek mięśniowych. Dzięki temu szybciej regenerują się włókna mięśniowe po treningu. Nadbudowują się, stając się silniejsze i większe.

3. Zmniejsza głód

Wykazano, że białko serwatki znacznie zmniejsza głód, pomagając w ten sposób uniknąć podjadania!

Przeprowadzono badania, w których 30 osób z nadwagą musiało wypić cztery różne napoje. Ci, którzy wypili napój zawierający 50 gramów serwatki doświadczyli znaczącej redukcji poziomów greliny, która jest jednym z hormonów regulujących głód.

Zamiast sięgać po niezdrowe przekąski wypij koktajl białkowy!

Unikniesz napadów wilczego głodu i zminimalizujesz ryzyko pochłonięcia słodyczy.

4. Pomaga radzić sobie ze stresem

Stres jest głównym powodem, dla którego ludzie często sięgają po alkohol, słodycze, czy też różne leki, aby sobie z nim poradzić.

W jednym z badań przeprowadzonych na 60 osobach zauważono, że te same osoby poddawane sytuacjom stresowym znacznie lepiej radziły sobie z nimi, gdy przyjmowały białko serwatkowe. Zaobserwowano u nich znacznie mniej objawów depresji. Co więcej, wydawały się mieć lepszy nastrój, niż osoby, które nie przyjmowały białek serwatkowych.

Naukowcy założyli, że było to związane ze zmianami poziomu serotoniny w mózgu. Gdy znajdziesz się w sytuacji stresującej zamiast iść na mocnego drinka sięgnij po proteinowy koktajl z odżywką białkową.

5. Wzmacnia układ odpornościowy

Jeśli chcesz wzmocnić swój układ odpornościowy, sięgnij po białka serwatkowe!

Ze względu na wysoką zawartość cysteiny, białka serwatkowe mogą wpływać na wewnątrzkomórkowy poziom glutationu. Glutation to nasz naturalny wewnętrzny przeciwutleniacz. Wyższy poziom glutationu przekłada się na lepszą odporność komórek na niekorzystne skutki wynikające z aktywności wolnych rodników.

białko

6. Zmniejsza ryzyko raka

Białka serwatkowe są znakomitym źródłem biopeptydów mlecznych. Ich rola jest przedmiotem badań w zakresie profilaktyki chorób nowotworowych.

Przypuszcza się, że białka serwatkowe mogą stanowić element żywieniowej profilaktyki raka sutka i raka jelita grubego.

7. Pozytywnie wpływa na gospodarkę insulinową

Spożywanie białek serwatkowych korzystnie wpływa na poziom insuliny oraz na parametr zwany wrażliwością insulinową. Osoby insulinowrażliwe łatwiej budują czystą masę mięśniową, sprawniej też pozbywają się tłuszczu, a także rzadziej zapadają na choroby układu krążenia i cukrzycę.

W jednym z badań wykazano, że spożywanie białek serwatkowych przed posiłkiem znacząco poprawia wrażliwość insulinową i glikemię.

8. Poprawia profil lipidowy

Włączenie białek serwatkowych do diety może korzystnie wpłynąć na profil lipidowy krwi, dzięki czemu poprawiają się znacznie wskaźniki ryzyka chorób układu krążenia.

W badaniach naukowych z udziałem ochotników z dyslipidemią zaobserwowano, iż konsumpcja protein serwatkowych pomaga obniżyć poziom lipoprotein o niskiej gęstości (LDL) i podnieść poziom lipoprotein o wysokiej gęstości (HDL).

Podsumowując: włączenie białka serwatkowego do diety niesie za sobą wiele korzyści. Okazuje się, że białka serwatkowe mogą być pomocne w zmniejszeniu zachcianek na podjadanie, pomagają regulować gospodarkę insulinową, poprawiają lipidemię, wzmacniają układ odpornościowy, pomagają zachować masę mięśniową w trakcie stosowania diet z deficytem kalorycznym.

Komentarze (3)
Jurek93

Świetny artykuł;) Najlepszą zaletą białka jest szybkość uzupełnienia makro:) A także smak i jakość jeśli mówimy o białeczku z SFD

0
Ada19991

To prawda, a jeśli chodzi o wasze białko wpc protein plus to bomba.

1
Michal2891

Do mojej diety zawitał jakiś miesiąc temu whey protein z allnutrition.
Jestem mega z niego zadowolony spełnia moje wszystkie "wymagania". Z najważniejszych jest mega dobre i super działa Polecam dzikom ;D

1