Pewnie wiele razy słyszeliście od rodziców, od babć czy dziadków, że zamiast czekolady lub batonika lepiej byście zjedli jakiś owoc. Trzeba przyznać, że mieli w tym przypadku sporo racji. Owoce mimo, że zawierają w sobie fruktozę (cukier), która jest uważana za wszelkie zło przez naukowców, posiadają również cenne dla organizmu witaminy: A, C i E, które chronią ciało przed nowotworami i starzeniem się organizmu. Oprócz witamin owoce bogate są również w składniki mineralne oraz pektyny, które dbają o układ pokarmowy. Wielkim plusem jest to, że mimo zawartości cukru ich gęstość kaloryczna jest niewielka dlatego, aby miało to naprawdę zły wpływ na organizm, musielibyśmy zjeść ich dość dużą ilość.

Dlatego często spotykane są w internecie zdjęcia gwiazd fitness, które polecają np.: dietetyczne desery z dodatkiem różnych owoców, nie bojąc się ich drugiego “ja”. Jeżeli chcecie zjeść sobie po treningu jakiś smakołyk, to lepiej jest właśnie wypić białko z ulubionym owocem niż zjeść batonika, który jest napakowany tłuszczami utwardzonymi, syropem glukozowo-fruktozowym i połową tablicy Mendelejewa. Oczywiście można spotkać owoce, które mają nieco więcej kalorii, lecz są i takie, które nie zaszkodzą nawet podczas redukcji tkanki tłuszczowej, a praktyka czołowych dietetyków w Polsce pokazuje, że nawet spore ich ilości mogą występować jako wsparcie podczas odchudzania. Jakimi owocami warto więc się zainteresować?

Arbuz

Jest to owoc, który w zasadzie składa się w większości z wody. Ma więc on niską gęstość kaloryczną. Jest idealny pod względem prowadzenia diety nawet redukcyjnej, nie wpływając negatywnie na jej wytyczne. Oprócz tego arbuz bogaty jest w likopen. Jest to barwnik, który wykazuje silne działanie antyoksydacyjne, działa również przeciwnowotworowo, wspomaga wiele układów naszego ciała. W arbuzie znajdziemy również cytrulinę, odpowiedzialną za rozszerzanie naczyń krwionośnych. Dzięki temu mięśnie są w stanie lepiej funkcjonować, a jej właściwości wspomagające syntezę argininy wykorzystać można nawet w łóżku.

Truskawki

Jest to następny produkt z półki niskokalorycznej. Większość węglowodanów zawartych w truskawkach pochodzi z błonnika, więc przy okazji wpływa oczyszczająco na organizm, regulując pracę jelit i odżywiając bakterie probiotyczne. Truskawki zawierają również szereg witamin, które pozytywnie wpływają na ciało. Witamina A oraz C działają antyoksydacyjnie, czyli zapobiegają przed zbyt wczesnym utlenianiem się komórek, a dokładniej mówiąc opóźniają starzenie. Co więcej, witamina B wpływa na wygląd skóry, a witamina PP poprawia kondycję naczyń krwionośnych. W truskawkach znajdziemy również magnez, który wspomaga układ nerwowy oraz mangan - odpowiedzialny za wzmocnienie włosów.

Grejpfrut

Jedyną wadą tego owocu jest to, że ma gorzki smak i dlatego lubiany jest przez naprawdę niewielu. Mimo swojego goryczkowego smaku, grejpfrut posiada doskonały wpływ na ciało. Tak samo, jak owoce wyżej wymienione, jest on niskokaloryczny i najczęściej stosowany podczas redukcji tkanki tłuszczowej. Badacze z University of California potwierdzili teorię, że właśnie te owoce wspomagają odchudzanie. Przede wszystkim grejpfruty bardzo dobrze wpływają na obniżenie ciśnienia krwi, a więc zalecany jest osobom chorującym na nadciśnienie. Według przeprowadzonych badań obniża cholesterol, a w szczególności LDL, dzięki temu stosunek HDL do LDL ulega poprawie, co nie bez znaczenia pozostaje dla zdrowia. Również zalecany jest osobom chorującym na cukrzycę ze względu na to, że obniża poziom glukozy. Wpływa również na proces trawienia, dzięki zawartej w nim naryngeniny, która przeciwdziała m. in. powstawaniu wrzodów. Co ciekawe, naryngenina wspomaga działanie kofeiny.

owoce dieta

Czarne porzeczki

Owoce te są popularne ze względu na swoje właściwości wspomagające układ moczowy. Bogate są w antocyjany, które chronią pęcherz przed różnymi infekcjami. Porzeczka bogata jest również w żelazo. Kobiety, które mają za mało żelaza powinny zjadać te owoce lub wypijać sok ze świeżo wyciśniętych porzeczek, zwłaszcza po miesiączce. Właśnie wtedy kobiety posiadają jego najmniejszą ilość, którą tracą wraz z krwią. Czarna porzeczka jako jedyny owoc zawiera w sobie najwięcej witaminy C, więc dodatkowo wspiera organizm na poziomie odporności. Redukuje również niektóre dolegliwości podczas ciąży oraz wspomaga laktację u matek karmiących. Trzeba się jednak wystrzegać czerwonej porzeczki, która pobudza apetyt.

Awokado

Niestety awokado należy do grupy owoców, które są dość kaloryczne. Znalazły się jednak na tej liście ze względu na zdrowotny wpływ na organizm. Owoc ten bogaty jest w fitosteryny, które odpowiedzialne są za wspomaganie układu krwionośnego. Przeciwdziałają wchłanianiu cholesterolu, obniżają LDL, dzięki czemu zapobiegają miażdżycy oraz zawałom serca.

Podsumowanie

W celu prozdrowotnym możemy sobie codziennie pozwolić na odrobinę owoców. Zwłaszcza w okresie letnim, gdzie większość tych owoców jest dostępna, a co za tym idzie, ich jakość jest również znacznie lepsza niż w mrożonkach. Pamiętajmy, aby jednak nie przesadzać z ich ilością oraz nie stosować w diecie wyłącznie samych owoców. Dieta, aby była zdrowa, musi być bogata w odpowiednią ilość makroskładników oraz witamin i składników mineralnych, których podaż skutecznie podbijemy stosując ww. produkty owocowe.

Komentarze (0)