Niektórzy nadal negują działanie BCAA, jednak badania naukowe pozostają bezwzględne i cały czas dostarczają nam informacji odnośnie zasadności stosowania aminokwasów rozgałęzionych. Biolodzy z Islamskiego Uniwersytetu Azad w Iranie postanowili po raz kolejny zbadać zagadnienie suplementacji aminokwasami BCAA, w kontekście wzrostu hormonów anabolicznych. Pomimo, że badanie zostało tradycyjnie przeprowadzone na myszach, to jednak dostarcza nam sporo ciekawych danych.

Badanie

trening bcaa

Naukowcy podzielili myszy na trzy grupy. 

  • Pierwsza z nich wykonywała trening biegowy 5 razy w tygodniu, po 45 min., z intensywnością 70% VO2 max, z dodatkiem BCAA w ilości 20 mg, co daje 5-7 g dziennie w przeliczeniu na masę osoby dorosłej.
  • Druga grupa otrzymywała wyłącznie BCAA w dawce 60 mg.
  • Trzecia grupa wykonywała trening bez suplementacji.

Eksperyment trwał 8 tygodni.

Wyniki

Najwyższy wynik testosteronu osiągnęła grupa, która wykonywała ćwiczenia z zastosowaniem suplementacji BCAA na poziomie 20 mg. Umiarkowane dawki BCAA na poziomie 20 mg, powodowały również wzrost stężenia hormonu wzrostu. 

Wnioski

Naukowcy wysnuli wnioski, że umiarkowane dawki aminokwasów rozgałęzionych usprawniają działanie mitochondriów w mięśniach. Nie brakuje też badań na ludziach, które jasno pokazują, że wykorzystanie suplementów opartych na BCAA skutecznie optymalizuje hormony w naszym ciele. 

Źródło: 

Andrologia. 2019 Mar; 51 (2): e13183.

 

Komentarze (7)
wilk1990

Wśród młodego pokolenia insta mentorów dietetyczno-treningowych panuje przekonanie, że dieta wysokobiałkowa, rzędu 2-2,2g/kg, w pełni uzupełnia zapotrzebowanie na te aminokwasy. Oczywiście musi to być dieta zróżnicowana.
Jakie jest Twoje spojrzenie na ten temat jako "starsze" pokolenie? Z forum widziałem, że jesteś jak najbardziej za suplementacja jak z resztą każdy stary wyjadacze na silowniach. Bardziej minie interesuje jak to uzasadniasz, bo np w tym badaniu nie ma mowy o diecie tych myszy, ani o dziennym spożyciu białka.

0
TomQ-MAG

witaj, wszystko powiązane będzie ze stopniem zaawansowania danej osoby trenującej i tym, jak wygląda dieta takiego osobnika.

komu bym odradził stosowanie BCAA
-osobie trenującej rekreacyjnie 3 razy w tygodniu silowo,
-osobie która kieruje się pewnymi punktami dietetycznymi, niekoniecznie ma wyliczone wszystko pod linijkę
-osobie nie mającej problemów z regeneracją

osoby zaawansowane, ktore bawia sie sportem juz szczegolowo powinny zadbac o to, aby kazdy ulamek procenta byl dopracowany, bo kilka takich ulamkow da juz jakis tam procent calosci do sylwetki, wiec u nich wazne sa takie szczegolowe aspekty, jak chocby uzupelnienie aminokwasow rozgalezionych w trakcie wysilku, choc obecnie trend zmierza ku zastosowaniu EAA, a co ciekawe glutamina ze wzgledu na dzialanie wspomagajace uklad trawienny jest rowniez stosowana u zawodnikow zaawansowanych, gdzie np. srodki oralne potrafia nieco spustoszyc uklad pokarmowy

co ja czuje przy stosownaiu bcaa?
zdecydowanie czuje duzo mniejsze DOMS-y jest to u mnie glowny wyznacznik, obecnie 2-3 dni nie stosuje amin i wyraznie czuje duzo wieksze bole miensi nog po wysilku;-)

komu bym polecił:
-osobom zaawansowanym, które mają dopracowana dietę szczegółowo,
-trenują 5-6 razy w tygodniu siłowo plus czasem po 4-6 treningów cardio w tygodniu

1
jarabco

Szkoda ze nie jestesmy myszami, wtedy to badanie bylo by jak najbardziej adekwatne :) hahaha

0
TomQ-MAG

nie daleko pada jabłko od jabłoni:

"Cykl życiowy człowieka w miniaturze
Myszy mają więcej cech genetycznych, anatomicznych i fizjologicznych wspólnych z człowiekiem niż prostsze modele bakterii czy much. Są uważane za odpowiedni model do badań nad chorobami genetycznymi ponieważ ich geny w 99% odpowiadają ludzkim. "

1
Bull

Myszy to standardowa procedura w badaniach, jest to punkt wyjścia do testów na ludziach. Warto też pamiętać, że to nie są zwykłe myszy, a genetycznie modyfikowane, geny maksymalnie zbliżone.

0
Dremor

Więcej testosteronu czy HGH? Bo tytuł jedno a opis drugie

0
TomQ-MAG

Najwyższy wynik testosteronu osiągnęła grupa, która wykonywała ćwiczenia z zastosowaniem suplementacji BCAA na poziomie 20 mg. Umiarkowane dawki BCAA na poziomie 20 mg, powodowały również wzrost stężenia hormonu wzrostu.

1