Kanadyjscy dietetycy przeprowadzili badanie, którego wyniki pokazały, że spożywanie codziennie kilku łyżek nasion chia może wzmocnić efekty lekkiej diety redukcyjnej. Lekkiej, czyli rozsądnej, w której spożywa się do 500 kcal mniej, niż wynosi zapotrzebowanie. Wyniki badania zostały opublikowane w Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases.

Badanie

Naukowcy przeprowadzili badanie na grupie 58 dorosłych osób z nadwagą oraz cukrzycą typu 2. Przez okres 6 miesięcy stosowali oni łagodną dietę odchudzającą zakładającą lekki deficyt kaloryczny. Uczestników badania podzielono na 2 grupy:

  • grupa pierwsza spożywała 36 g otrębów owsianych (proporcjonalnie na każde 1000 kilokalorii w swojej diecie),
  • grupa druga spożywała 30 g sproszkowanych nasion chia dziennie.

Obie powyższe dawki to porcja wielkości 2-3 łyżek stołowych.

nasiona chia

Wyniki

Masa ciała pierwszej grupy pozostała stabilna, natomiast grupa spożywająca chia straciła średnio po 2 kg. Dodatkowo zmniejszył się także obwód talii w tej grupie – średnio o 3 cm. Poza zmianami na wadze i w obwodach, grupa z chia poprawiła także parametry zdrowotne, m.in. zmniejszył się poziom CRP, co by wskazywało na zmniejszenie się stanów zapalnych w organizmie.

Mechanizm

Naukowcy spekulują, że na działanie nasion chia wpływa ich wartość odżywcza. Zawierają błonnik, kwasy ALA, białko, minerały oraz antyoksydanty. Dodatkowo wiele badań potwierdza, że błonnik hamuje głód, zmniejsza glikemię po posiłku, a to także może być jednym z czynników wspierających redukcję u osób z cukrzycą.

Wniosek

Badanie to wykazało, że nasiona chia wspierają redukcję osób z nadwagą oraz cukrzycą typu 2. Aby poznać wpływ nasion na inne grupy ludzi, ludzi zdrowych, bądź z innymi schorzeniami, należy wykonać kolejne badania.

Źródło: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0939475316303295