Spirulina pochodzi z niebiesko-zielonych alg. Nazwa może odnosić się do wielu gatunków z rodzaju Arthrospira, a mianowicie platensis i maxima. Spirulina jest często używana jako wegańskie źródło białka i żelaza. Jest także źródłem wielu innych składników odżywczych i fitochemicznych. Niektórzy uważają, że dostarcza witaminę B12, ale w rzeczywistości zawiera pseudowitaminę B12, która nie okazała się skuteczna.

Ogólnie, jeśli ktoś decyduje się na dietę wegańską, to powinien pomyśleć o suplementacji witaminy B12, gdyż w ciągu kilku lat pojawią się jej niedobory. Spirulina ma kilka znaczących składników aktywnych. Głównym składnikiem jest fikocyjanobilina, która stanowi około 1% spiruliny. Związek ten naśladuje działanie bilirubiny w organizmie, co zapewnia silne działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne.

Gdybym chciał szczegółowo opisać działanie spiruliny na ustrój, to zabrakłoby miejsca. W wielkim skrócie ma wpływ na stężenie trójglicerydów (spadek), wzrost HDL, spadek LDL, spadek stężenia cholesterolu całkowitego, wykazuje działanie antyutleniające, powoduje niewielki spadek ciśnienia krwi, zmniejszenie stężenia cukru we krwi, spadek stężenia insuliny, IL-6 (cytokina pro i przeciwzapalna), w końcu ma wpływ na spadek masy ciała i zmniejszenie się obwodu w pasie. Jednak czy na pewno może wspomagać odchudzanie?

Czy badania potwierdzają skuteczność spiruliny?

spirulina

Naukowcy uzyskali dane z 5 badań z udziałem 278 osób. Przeprowadzono systematyczny przegląd i metaanalizę, aby podsumować opublikowane randomizowane badania kliniczne, w których oceniano wpływ suplementacji spiruliną na otyłość. Zostały opublikowane one w latach 1996-2018 i były prowadzone w Iranie, Indiach, Meksyku i Polsce. Dawka Spiruliny wahała się od 1 do 4,5 g dziennie. Czas trwania interwencji wynosił od 6 do 12 tygodni. Do jednego badania włączono uczestników z hipercholesterolemią, w innych wzięły udział osoby z nadwagą i otyłością

Okazało się, że podawanie spiruliny powoduje spadek masy ciała średnio o 1,56 kg. Jednak u osób otyłych efekt był silniejszy, a zmniejszenie masy ciała wynosiło 2,06 kg. Z kolei u osób z nadwagą odnotowano mniejsze efekty tj. spadek o 1,28 kg. Suplementacja spiruliną doprowadziła do znacznego zmniejszenia procentu tkanki tłuszczowej i obwodu w pasie, miała też wpływ na inne, rozmaite parametry zdrowotne.

W innym z badań 52 otyłych lub mających nadwagę uczestników przyjmowało 2 g tabletek spiruliny, lub placebo przez 12 tygodni w połączeniu z dietą niskokaloryczną. W grupie placebo (samej diety) odnotowano spadek o 1,74 cm, w grupie diety i spiruliny 3,37 cm (czyli prawie dwukrotnie większą poprawę).

Wnioski i podsumowanie

Suplementacja spiruliną znacząco obniża masę ciała, zwłaszcza u osób otyłych.

Spirulina ma wpływ także na rozmaite parametry zdrowotne, a ponadto może wspomagać proces redukcji masy ciała, pod warunkiem, iż zastosuje się odpowiednią dietę (wywołującą ujemny, dobowy bilans energii) i trening (aerobowy, siłowy, interwałowy).

Referencje:

Moradi S. Effects of Spirulina supplementation on obesity: A systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0965229919311367

Yousefi R. Spirulina platensis effectively ameliorates anthropometric measurements and obesity-related metabolic disorders in obese or overweight healthy individuals: A randomized controlled trial https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30219433/

https://examine.com/supplements/spirulina/

Komentarze (3)
Lord Aborcja

Kilka dni temu kupiłem Spirulinę. Stosuję ją pierwszy raz. Jem w dawce 6 g na dobę. Waga startowa 92 kg. Zobaczymy czy będą jakieś efekty.

0
Bull

Jaka dieta i deficyt?

0
Lord Aborcja

System odżywiania IF. Zero słodyczy i słodkich napojów. Trening 2xfbw, 4xbieganie. Nie liczę kalorii ale zanim dorzuciłem spirulinę spadło już 3 kg.

0