Różeniec górski (rhodiola rosea) jest bardzo ciekawym ziołem stosowanym w chińskiej i skandynawskiej medycynie prawdopodobnie od 3 tysięcy lat. Inne spotykane nazwy to Rosavin, Rosenroot, Rhodiola Rhizome, Golden Root, Arctic Root, Rhodiola.

Najważniejszym efektem odnotowywanym w badaniach naukowych jest zmniejszanie zmęczenia i wyczerpania np. w trakcie stresujących sytuacji.

różeniec górski

Substancje aktywne w różeńcu:

  • thyrozol  i jego glukozyd salidrozyd,
  • rozawiny oraz rozyna,
  • viridoside (metylowany salidrozyd),
  • lotaustralin,
  • bossypetin (7-O-L-rhamnopyranoside),
  • benzylo-O-β-glucopyranoside  
  • galusan epigalokatechiny (EGCG),
  • β-sitosterol,
  • związki fenolowe, takie jak kwas galusowy, kwas cynamonowy.

Niedawno okazało się, iż podawanie rhodiola rosea ma korzystny wpływ na rozdzielenie zasobów uwagi, koncentrację, szybkość działania i dokładność wykonywania zadań w sytuacjach o wysokim stopniu złożoności. Inna grupa naukowców podawała ekstrakt rhodiola rosea na alkoholu (WS 1375) 100 osobom z długotrwałymi lub przewlekłymi objawami zmęczenia. W otwartym badaniu klinicznym pacjentom podawano 2 x 200 mg preparatu WS dziennie przez 8 tygodni. Oceniano parametry związane z odczuwanym zmęczeniem.

Wyniki

Największą zmianę zaobserwowano po 1 tygodniu leczenia. Objawy zmęczenia ulegały dalszemu zmniejszeniu ze statystycznie znaczącą poprawą w 8. tygodniu. Ocena bezpieczeństwa WS® 1375 podczas badania okazała się korzystna, a większość zdarzeń niepożądanych miała łagodny przebieg i nie była związana z badanym preparatem.

Wnioski

Wyniki wskazują, że podawanie różeńca górskiego może być skuteczne u osób cierpiących z powodu długotrwałego lub przewlekłego zmęczenia. Rhodiola jest dobrze tolerowana i bezpieczna.

Referencje: 1. Lekomtseva Y.a · Zhukova I.b · Wacker A.c „Rhodiola rosea in Subjects with Prolonged or Chronic Fatigue Symptoms: Results of an Open-Label Clinical Trial” https://www.karger.com/Article/FullText/457918