Podczas stresu różnego pochodzenia w naszym organizmie zwiększa się ilość wytwarzanego kortyzolu. Nie trzeba mówić, że sieje on spustoszenie w naszym ciele. Naukowcy z Uniwersytetu Wiedeńsku przeprowadzili badanie, w którym badali wpływ różnych rodzajów tłuszczów w diecie na poziom kortyzolu, jaki się utrzymuje w naszym organizmie w stresujących okresach.

Badanie

Eksperyment przeprowadzono na świnkach morskich. Dla świnek morskich stresujące jest dzielenie się klatką. Przez pierwsze 20 dni każda miała swoją klatkę na wyłączność. Kolejne 3 dni świnki spędziły w klatce z innymi zwierzętami.

W badaniu podzielono świnki na 4 grupy i każdej z nich przypisali inną dietę:

  • grupa pierwsza to grupa kontrolna - otrzymywała standardowy pokarm,
  • grupa druga - otrzymała standardową paszę oraz orzeszki ziemne zawierające przede wszystkim jednonienasycone kwasy tłuszczowe,
  • grupa trzecia - zamiast orzeszków otrzymywała nasiona chia, które zawierają duże ilości kwasów tłuszczowych omega-3,
  • grupa czwarta - zamiast orzeszków i chia otrzymała orzechy włoskie zawierające sporo kwasów tłuszczowych omega-6.

nasiona chia

Wyniki

Jak można się było spodziewać, dni w których świnki morskie dzieliły klatkę spowodowały wzrost kortyzolu we krwi. Całkowita ilość kortyzolu, którą mogły zsyntetyzować podczas eksperymentu, była częściowo określana przez kwasy tłuszczowe znajdujące się w diecie. Okazało się, że dodanie do diety nasion chia oraz orzechów włoskich zmniejszyło produkcję kortyzolu. Orzeszki ziemne nie przyniosły tego samego efektu.

Ciekawostką jest też to, że stres wywołany czynnikiem społecznościowym objawia się u świnek morskich mniejszą aktywnością fizyczną. Osobniki mające w swojej diecie orzechy włoskie nie zmniejszyły swojej ruchliwości, pomimo sytuacji stresowych.

Wyniki badań wskazały także, że do zwalczania skutków stresu organizm potrzebuje obu rodzajów wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Wniosek

Naukowcy w podsumowaniu badania napisali, że suplementy diety zawierające duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych mogą wpływać na lepszą reakcję organizmu na czynniki stresowe, zarówno te społeczne, behawioralne, jak i fizjologiczne.

Źródło: http://www.ergo-log.com/stress-walnuts-and-chia-keep-cortisol-levels-low.html

Komentarze (0)