Nikotyna zazwyczaj kojarzy się nam z dymem tytoniowym, który powstaje podczas spalania papierosa. Jednak może być też wykorzystana w formie tabletek, gum czy pasków, które uwalniają substancję czynną do organizmu​. Taką też formę wykorzystują sportowcy, którzy wspomagają się nikotyną.

Naukowcy z Uniwersytetu Jamesa Cooka w Australii udowodnili, że wykorzystanie nikotyny pozwala na szybszy bieg.

nikotyna

Badanie

Naukowcy wykorzystali 16 sportowców, którzy mieli za zadanie wykonać dwa sprinty z wykorzystaniem roweru w czasie 30 sekund, między którymi była przerwa 3 minuty. Osoby badane wykonywały dwie próby:​

  • próba pierwsza z podaniem placebo 7 minut przed sprintem
  • próba druga z wykorzystaniem 5mg nikotyny 7 minut przed sprintem.

Wyniki

Wyniki badania wskazują, że sportowcy po przyjęciu nikotyny zwiększyli swoją siłę, a co za tym idzie byli szybsi.

Wnioski

Wykorzystanie dawki 5mg nikotyny spowodowało znaczny wzrost wytrzymałości beztlenowej w czasie 30 sekund. Dawka ta nie powodowała efektu ubocznego. Wykorzystanie więc nikotyny zwiększa wydolność poprzez nasilenie aktywności dopaminergicznej mózgu.

Źródło: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00421-018-3819-x

Komentarze (7)
LiptonS

No to teraz już wiem po co rowerzyści zatrzymują się na papierosa. :)

1
Lucyna86

zaraz jeszcze wyjdzie że palenie jest zdrowe ;)

1
RPS1990

Bez przesady - czym innym jest przyjęcie niewielkiej dawki nikotyny w formie gumy/plastra/tabletki, a czym innym jest odpalenie szluga.

0
RPS1990

Poza tym sport wyczynowy/zawodowy rządzi się swoimi prawami.
Sportowcy zawodowi/wyczynowi stosują często różne substancje, które mają liczne skutki uboczne - tylko po to aby mieć lepsze osiągi sportowe.

0
colin2000

Zdrowe to już raczej nie wyjdzie, podczas spalania uwalniają się kancerogenne związki. Natomiast w czystej postaci dostawana nikotyna do krwiobiegu nie ma takich skutków ubocznych. Ciekawe badanie, ale za mało informacji szczegółowych.
5.

2
Bull

Podajemy skróty i wnioski, a dla zainteresowanych szczegółami jest zawsze link do pełnego badania :) pod artem

0
RPS1990

Czy podobnym wsparciem w przypadku krótkotrwałych wysiłków beztlenowych nie jest np. soda oczyszczona ?
O ile się nie mylę, to Tadeusz Sowiński napisał kiedyś artykuł na PoTreningu o sodzie oczyszczonej.
To chyba to:

http://potreningu.pl/articles/4279/wodoroweglan-sodu-a-wyniki-sportowe 

0