Nie wszystko złoto, co się świeci, i niestety, nie każde badanie naukowe może być używane, jako argument. Bardzo często w sieci widzę tendencję do korzystania ze skrótów badań, bez oceny (nawet pobieżnej), czy dany eksperyment został dobrze przeprowadzony. Jeśli już sięgasz po dane z bazy Pubmed, Sciencedirect czy innych portali (np. biochemicznych), to warto sprawdzić, kto i po co prowadził dany eksperyment. Ma to szczególne znaczenie, jeśli wyniki są podejrzanie dobre.

Przykład: „Relationship between Added Sugars Consumption and Chronic Disease Risk Factors: Current Understanding” - cytowany eksperyment jest propagandą, sponsorowaną przez “ConAgra Foods, Kraft Foods, PepsiCo International, The Coca Cola Company, the Corn Refiners Association […]”. 

cola

Ciężko, aby producenci słodzonych napojów (coca cola, pepsi cola), czekolad (Kraft Foods), batoników (Kraft Foods) lub podmioty zajmujące się pozyskiwaniem syropu glukozowo-fruktozowego z kukurydzy (the Corn Refiners Association) popierali naukowców twierdzących, iż cukier jest szkodliwy dla zdrowia. Sypnęli groszem i okazało się, że „cukier wcale nie jest taki zły”, a już syrop glukozowo-fruktozowy to samo zdrowie. I dlatego autorzy ww. publikacji są rzadko cytowani, inni naukowcy widzą tu przekręt. Nie powinno to dziwić, stawką są miliardy dolarów - „W 2015 roku spółka (Coca Cola) osiągnęła ponad 44 mld$ przychodów oraz 7,35 mld$ zysku netto”.

Niestety to powszechne zjawisko. W samej Hiszpanii tylko w latach 2010-2016 aż 74 organizacje związane ze zdrowiem otrzymały dofinansowanie od największej firmy produkującej napoje typu cola. Organizacje żywieniowe i kardiologiczne otrzymały najwyższe wsparcie finansowe. Zidentyfikowano łącznie 20 artykułów z 2 projektów badawczych. Większość publikacji (14 z 20) była zgodna ze strategiami marketingowymi stosowanymi przez producentów słodzonych napojów (np. to nie cukier tuczy, tylko nieaktywność fizyczna). Co najgorsze zidentyfikowani autorzy opłacani przez koncern nie ujawnili wcześniejszego konfliktu interesów.

Jak zachować zdrowe podejście? 

Jeśli ktoś promuje napoje słodzone, pożywienie zawierające dużo sacharozy lub syropu glukozowo-fruktozowego, jako zdrowe, to można się domyślać, iż stoją za tym interesy wielkiego koncernu. Podobnie z przyczyn finansowych promuje się margaryny, jako zdrowe dla serca lub zaleca się środki obniżające stężenie cholesterolu (z tym związane są gigantyczne i niegasnące kontrowersje). Z reguły dla człowieka zdrowe są produkty jak najmniej przetworzone, o odpowiedniej zawartości protein, tłuszczów i węglowodanów. Z pewnością nie są zalecane napoje słodzone czy drobne przekąski bogate w sacharozę, fruktozę czy glukozę.

Referencje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5133084/

Rey-López JP1, Gonzalez CA2. „Research partnerships between Coca-Cola and health organizations in Spain” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30169613