Jeśli weźmiesz  l-cytrulinę przed intensywnym wysiłkiem, możesz opóźnić efekt wyczerpania. Wykazało to badanie na zwierzętach wykonane przez naukowców z University of Tsukuba. Zostało ono opublikowane w Journal of Nutritional Science and Vitaminology.

Suplementy, które zwiększają produkcję tlenku azotu w organizmie, znane nam, jako suplementy poprawiające wytrzymałość, mają w swoim składzie aminokwasy takie, jak cytrulina, arginina i ornityna. Stymulują one cykl mocznikowy, proces, który usuwa min. amoniak. Wraz ze wzrostem stężenia amoniaku we krwi ciało ulega większemu zmęczeniu. Jest to jeden z czynników zmęczenia.

cytrulina

Badanie

Naukowcy przeprowadzili eksperyment na myszach. Przez tydzień czasu połowa myszy otrzymywała 250 mg l-cytruliny na kg masy ciała na dobę. Dawka dla człowieka wynosiłaby odpowiednio 1,5-2,5 g. W dniach 1, 3 i 5 myszy musiały pływać przez 10 minut w akwarium. Miały one przywiązane do ogona dodatkowe obciążenie, tak by wysiłek był większy. W 7. dniu zwierzęta musiały pływać do momentu wyczerpania.

Wyniki

Myszy, którym podano suplement pływały o prawie 10 minut dłużej, miały mniejszą ilość amoniaku we krwi i mniej kwasu mlekowego. Oznacza to, że były bardziej oszczędne podczas spalania glukozy. Myszy z grupy cytrulinowej miały też więcej glikogenu w swoich komórkach mięśniowych.

Wniosek

Powyższe odkrycia sugerują, że suplementacja cytruliną może być bardzo pomocna dla osób wykonujących treningi o wysokiej intensywności.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21908948