Odkrywane są coraz nowe potencjalne zastosowania dla kreatyny. Nie jest to tylko suplement diety zwiększający siłę, masę i wytrzymałość mięśni. Okazuje się, iż suplementacja kreatyną w połączeniu z zabiegami terapeutycznymi skutecznie wspomaga rehabilitację urazów ścięgien. Ma ona wpływ na odczuwanie bólu, zachowanie masy mięśniowej oraz wzrost siły w trakcie rehabilitacji.

Okazało się, iż po podawaniu kreatyny zawodnik może pracować szybciej lub pod większym obciążeniem i nadal znajduje się w strefie tlenowej (ma to ogromne znaczenie dla biegaczy, pływaków, triatlonistów, zawodników sportów walki, piłkarzy itd.). 

Naukowcy sprawdzali, jak podawanie 4 g kreatyny w połączeniu z elektrolitami (tj. 114 mg chlorku sodu, 171 mg chlorku wapnia, 286 mg chlorku magnezu i 171 mg chlorku potasu) wpłynie na osiągi sportowe. 

23 kolarzy (12 podawano kreatynę i elektrolity; 11 podawano placebo) wykonywali 5 sprintów trwających po 15 sekund z 2 minutową przerwą między seriami. Badano czy 6-tygodniowa suplementacja kreatyną i elektrolitami lub placebo wpłynie na ich osiągi.

kreatyna

Wyniki:

  • kreatyna i elektrolity zapewniły 4% wzrost szczytowej mocy (przed: 734± 75 W; po: 765±71 W),
  • kreatyna i elektrolity zapewniły 5% wzrost średniej mocy (przed: 586±72 W; po: 615±74 W),
  • w grupie placebo nie odnotowano zmian,
  • przy powtarzanych sprintach kreatyna i elektrolity zapewniły wzrost mocy średniej i szczytowej w trakcie pierwszego przyspieszenia.

Wniosek

Podawanie kreatyny jest korzystne dla sportowców bazujących na mocy i przyspieszeniach (biegacze, zawodnicy sportów walki, kolarze, pływacy, osoby wykonujące interwały, crossfit, tabatę itd.

Referencje: 1. Daniel L. Crisafulli, Harsh H. Buddhadev, Lorrie R. Brilla,corresponding author Gordon R. Chalmers, David N. Suprak, and Jun G. San Juan “Creatine-electrolyte supplementation improves repeated sprint cycling performance: A double blind randomized control study” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5930494/