Przyprawianie posiłków chilli może przyspieszyć efekty diety redukcyjnej. Holenderscy dietetycy opublikowali w PLoS One artykuł, w którym przedstawili wyniki swoich badań na temat kapsaicyny, najbardziej aktywnej substancji znajdującej się w chilli.

Kapsaicyna

To ona odpowiada za ostry smak papryczki chilli. W organizmie wchodzi ona w interakcję z receptorem waniloidowym, co wpływa na zwiększenie tempa przemiany materii. Według dietetyków jest to naturalna substancja, która może pomóc w walce z nadwagą.

kapsaicyna

Badanie

Naukowcy chcieli się dowiedzieć, czy kapsaicyna może "podkręcić" działanie niskokalorycznej diety na utratę tkanki tłuszczowej. Zebrali oni grupę 19 ochotników, którzy otrzymywali kapsaicynę do swoich posiłków. Wykorzystali oni proszek McCormick, który zawierał 2,45 mg kapsaicyny na 1 g proszku (0,28 mg nordihydrokapsaicyny i 1,44 mg dihydrokapsaicyny). Porcja dla 1 osoby do jednego posiłku wynosiła 1,03 g proszku, czyli 2,56 mg kapsaicyny. Była dodawana do każdego posiłku w ciągu dnia.

Naukowcy musieli też wziąć pod uwagę, że nie każdy dobrze znosi takie dawki, dlatego wybierając ochotników wzięli pod uwagę osoby, które w miarę regularnie spożywają ostre przyprawy.

Badane osoby musiały spędzić 36 godzin w komorze oddechowej, aby móc im zmierzyć wydatek energetyczny w stosunku do przyjmowanej kaloryczności wraz z posiłkami. Taka sytuacja powtórzyła się czterokrotnie:

  • za pierwszym razem badani otrzymywali 100% zużytej energii i nie suplementowali kapsaicyny,
  • za drugim razem również utrzymano bilans zerowy, ale z dodatkiem kapsaicyny,
  • za trzecim razem dieta zawierała 75% zużytej energii bez kapsaicyny,
  • za czwartym razem do tej samej kaloryczności dodano kapsaicynę. 

Wyniki

Samo ograniczenie kalorii nie sprawiło, że badani przyspieszyli z redukcją, ale dodanie kapsaicyny wyraźnie podkręciło spalanie tkanki tłuszczowej. Zmniejszenie kalorii o 25% sprawiło, że zmniejszył się także wydatek energetyczny. Kapsaicyna sprawiła, że pomimo tego tempo redukcji nie zwolniło, nie zwolnił metabolizm i redukcja trzymała pozytywny kierunek. Dodatkowo uniknięto efektów ubocznych, a mianowicie, nie zarejestrowano wzrostu ciśnienia krwi notowanego przy niektórych z spalaczach.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23844093