Jak wiemy z licznych, poprzednich badań, soki owocowe (i ogólnie wszystkie napoje słodzone) mają negatywny wpływ na masę ciała, glikemię, mogą prowadzić do otyłości i cukrzycy typu II. Z kolei świeże owoce wiąże się ze znacznie niższym ryzykiem rozwoju cukrzycy. Oszacowano, iż ryzyko jest o 12% mniejsze dla osób, które codziennie jadły owoce, w porównaniu do tych, które ich nie spożywały.

Owoce i soki owocowe – czy wywołują cukrzycę?!

Czy wyciskane soki są dobre na odchudzanie?

Wśród osób z wyjściowo zdiagnozowaną cukrzycą większe spożycie świeżych owoców wiązało się z:

  • niższym ryzykiem zgonu z jakiejkolwiek przyczyny (o 17%),
  • niższym ryzykiem zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu i choroby naczyń obwodowych (o 13%),
  • niższym ryzykiem powikłań z powodu wystąpienia nefropatii, retinopatii i neuropatii (o 28%).

owoce tuczą

Naukowcy sprawdzali też, jak diety o ograniczonej podaży energii zawierające małą i dużą ilość owoców sprawdzą się w odchudzaniu i regulacji parametrów metabolicznych. Okazało się, iż panie, które miały w diecie mniej owoców straciły 6.9± 2%, a te, które spożywały dużo owoców odnotowały średni spadek wagi ciała o 6.6 ± 2%. Oba rodzaje diety poprawiły profil lipidowy, ale spadek ilości cholesterolu był wyższy w grupie, która jadła więcej owoców. Naukowcy sądzą, iż był to wpływ zawartego w owocach błonnika. Z kolei Schroder KE wykazał, iż zwiększona podaż owoców w diecie wiąże się z utratą wagi ciała u 77 osób z nadwagą lub otyłością.

De Oliveira MC i wsp. zbadali, jak dodatek ~ 200 kcal w diecie będzie miał wpływ na wagę ciała. 49 kobiet w wieku od 30 do 50 lat i BMI > 25 kg/m2 dodało do diety:

  • 3 jabłka (0.63 kcal/g),
  • 3 gruszki (0.64 kcal/g),
  • 3 ciasteczka owsiane (3.7 kcal/g).

Obserwacje kontynuowano przez 10 tygodni. Zawartość błonnika wynosiła ok. 6 g.

W grupie jedzącej jabłka i gruszki spadła całkowita podaż energii (25.05 kcal dziennie w grupie jabłek i 19.66 kcal dziennie w grupie gruszek). Panie jedzące ciastka zwiększyły dzienną podaż energii (w sposób niewielki, ale zapewne istotny długofalowo). Jedzenie jabłek powiązano ze spadkiem wagi ciała o 0.93 kg, zaś gruszek ze spadkiem o 0.84 kg. Z kolei w grupie ciastek waga wzrosła średnio o 0.21 kg.

Podsumowanie

Naukowcy sądzą, iż owoce przez zawartość błonnika, niską gęstość energetyczną, wpływ na zmniejszenie podaży energii, wydłużenie okresu sytości, wpływ na mikroflorę jelit, zawartość niezbędnych składników odżywczych lub inne nieznane mechanizmy, mogą mieć wpływ na odchudzanie.

Komentarz

Najważniejszy dla odchudzania jest bilans energetyczny i ograniczenie podaży węglowodanów i/lub tłuszczów. Być może niewielka podaż owoców będzie miała korzystny wpływ dla redukcji masy ciała. Z pewnością należy odradzić soki owocowe i inne słodzone napoje.

Referencje: 1. Huaidong Du “Fresh fruit consumption in relation to incident diabetes and diabetic vascular complications: A 7-y prospective study of 0.5 million Chinese adults” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5388466/ 2. Rodríguez MC1, Parra MD, Marques-Lopes I, De Morentin BE, González A, Martínez JA. “Effects of two energy-restricted diets containing different fruit amounts on body weight loss and macronutrient oxidation”. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20022464 3. de Oliveira MC1, Sichieri R, Venturim Mozzer R. “A low-energy-dense diet adding fruit reduces weight and energy intake in women” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18439712/ 4. Satya P. Sharma,1 Hea J. Chung,2 Hyeon J. Kim,3 and Seong T. Hong “Paradoxical Effects of Fruit on Obesity” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5084020/