Odkrywane są coraz nowe potencjalne zastosowania dla kreatyny. Nie jest to tylko suplement diety zwiększający siłę, masę i wytrzymałość mięśni. Okazuje się, iż suplementacja kreatyną w połączeniu z zabiegami terapeutycznymi skutecznie wspomaga rehabilitację urazów ścięgien. Ma ona wpływ na odczuwanie bólu, zachowanie masy mięśniowej oraz wzrost siły w trakcie rehabilitacji.

Okazało się, iż po podawaniu kreatyny zawodnik może pracować szybciej lub pod większym obciążeniem i nadal znajduje się w strefie tlenowej (ma to ogromne znaczenie dla biegaczy, pływaków, triatlonistów, zawodników sportów walki, piłkarzy itd.) Innymi słowy kreatyna może mieć wpływ na próg wentylacyjny (VT, ventilatory threshold), zwany także progiem anaerobowym (AT, anaerobic threshold) lub progiem mleczanowym wystąpił przy znacznie wyższym % VO2 max.

Jednak czy kreatyna ma wpływ na lipolizę i utlenianie tkanki tłuszczowej?

W badaniu Kutz MR I wsp. siedemnastu młodych, aktywnych mężczyzn otrzymywało przez 4 tygodnie kreatynę. Najpierw przez 14 dni  30 g kreatyny dziennie, później 2 tygodnie po 15 g dziennie.

kreatyna efekty

Wyniki:

  • całkowita masa ciała wzrosła z 90.42 ± 14.74 do  92.12 ± 15.19 kg
  • całkowite nawodnienie wzrosło z 53.77 ± 1.75 do 57.15 ± 2.01 L,
  • nie stwierdzono różnic w ilości tkanki tłuszczowej lub dziennej podaży kalorii w grupie kreatyny,

Wnioski:

Suplementacja kreatyną nie ma wpływu na tkankę tłuszczową, ale … do kreatyny można dodać np. kofeinę, zieloną herbatę, dużą ilość białka serwatkowego, johimbinę czy efedrynę co zupełnie zmienia obraz sytuacji. Ponadto redukcja tłuszczu zależy od bilansu kalorycznego, więc tylko przy deficycie można by spodziewać się zmniejszenia % zawartości tkanki tłuszczowej.

Referencje: Kutz MR1, Gunter MJ. “Creatine monohydrate supplementation on body weight and percent body fat”.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10731009