SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

"ZASADA INSTYNKTU"wg.F.COLUMBU

temat działu:

Z archiwum kulturystyki

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 14775

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Michail ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 209 Napisanych postów 48745 Wiek 44 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 91090
WITAM WSZYSTKICH
Oto przedstawiam kolejny art. z pisma "Rekreacja Fizyczna"-koniec lat 80-tych, z cyklu"Dla zaawansowanych(28)"-są to rady FRANCO COLUMBU:
{Wiem,że jest to dość długie,ale polecam}
OCZYWIŚCIE, PO LEKTURZE-ZAPRASZAM DO DYSKUSJI NA OPISANY TEMAT!!!

"WIARA W INSTYNKT"
W nowoczesnej, powszechnie stosowanej metodyce treningu kulturystycznego stworoznego przez Joe Weidera dominują pewne zasady dotyczące jakości i charakteru ćwiczeń. Wśród tych ponad 20 podstawowych zasad najmniej znana i bardzo różnie interpretowana jest zasada instynktu w treningu. Na czym ona polega, jak dojść do jej wykorzystania przy budowaniu sylwetki?

Na te pytania stara się odpowiedzieć Franco Columbu, dwukrotny Mr.Olympia w latach 1976 i 1981,przez wiele lat jeden z najbardziej wszechstronnych atletów świata,dzisiaj początkujący doktor medycyny ze specjalizacją w dziedzinie leczenia narządów ruchu. Columbu, właśnie dzięki znakomitemu opanowaniu zasady instynktownego treningu, odniósł wielkie sukcesy w kulturystyce mimo nie najlepszych warunków anatomicznych.
Na temat najbardziej skutecznych metod treningu opinie są bardzo zróżnicowane-ile wykonywać serii, powtórzeń,jak często ćwiczyć,szybko, czy wolno itd.Odpowiedź na te wątpliwości można znaleźć tylko w stosowaniu zasady treningu instynktownego. Jest rzeczą udowodnioną, że każdy człowiek ma własną osobowość i wykazuje indywidualne reakcje fizjologiczne na wysiłek. To, z kolei wymaga stosowania zróżnicowanego, indywidualnego treningu, szczególnie na wyższym szczeblu zaawansowania. Aby znaleźć program takiego treningu, odpowiedzi trzeba sukać w sobie, w reakcjach własnego organizmu. Do tego potrzebny jest własnie instynkt.

Początkujący kulturyści zapatrzeni są zwykle w publikowane metody i ćwiczenia mistrzów, to jest oczywiste. Aby jednak dojść do znaczących wyników w kulturystyce, muszą po pewnym czasie znaleźć własną droge do takiej metody treningu, która pozwoli im na maksymalne wykorzystanie ich możliwości genetycznych i fizycznych.

Istnieje tzw.pojęcie inteligencji ciała. Polega to na instynktownym wyczuwaniu reakcji własnego ciała na różne bodźce zewnętrzne. Praktyczne opanowanie tej inteligencji ciała i własnego instynktu w treningu kulturystycznym nie jest łatwe, wiedzie przez doświadczenie i liczne błędy. Trzeba nauczyc się rozróżniać wewnętrzne sygnały organizmy,np. o przetrenowaniu, korzyściach jakie dają dane ćwiczenia, wzroście mięśni. Mike Mentzer-świetny niegdyś kulturysta twierdzi, że w czasie treningu "czuł"kiedy dobrze trenował i kiedy rosły jego mięsnie. Arnold Schwarzenegger kładł akcent na wielka koncentrację psychiczną w czasie ćwiczeń, która pozwalała mu na czynienie ciągłych postępów w rozwoju sylwetki. Ale te właśnie koncentrację psychiczną opanował przez instynkt, który nakazywał mu słuchanie reakcji własnego organizmu.

Słuchanie własnego ciala pozwala na ciągłą modyfikacje znanych i uznanych metod treningowych dla indywidualnych potrzeb każdego. Każde ciało inaczej reaguje na różne ćwiczenia, wymaga więc innego podejścia treningowego. Gdy opanuje się zasadę instynktownego treningu można odkryś w sobie stany i reakcje, których nie przewiduje żadna metodyka treningu. Tylko odkrycie własnych możliwości i umiejętne ich wykorzystanie moga doprowadzić do mistrzostwa w kulturystyce.

Bez stosowania zasady instynktownego treningu nie można w kulturystyce wiele osiągnąć. Oczywiście trzeba wiedzieć jak trenują najlepsi, jaką stosują dietę,itd. Oni również swoje metody odkryli poprzez liczne próby i błędy. Ich trening powinien być dla innych tylko pewną wskazówką w poszukiwaniu własnego modelu pracy. Trzeba pozwolić swojemu instnktowi, aby prowadził do wytyczonego celu.

Początkujący powinni tę zasadę wcielać w życie od stosowania zasadniczych wskazówek zawartych w systemie Weidera. Po 1-2 latach treningu, zdobyciu podstawowych walorów sylwetki, można już przystapić do pewnych eksperymentów na własną rękę w celu przygotowania indywidualnego programu ćwiczeń.

Kulturysta zaawansowany musi już być panem siebie, wypracować taki system treningu, który bedzie mu służył. Trzeba oczywiście przejść przez błędy przy szukaniu własnej drogi,ale to konieczne, by robić postępy. Na przykład, słynny kulturysta Frank Zane, 3-krotny Mr.Olympia, przez całą swoją karierę prowadził dokładny dziennik treningowy. Analiza tych zapisków, stosowanych ćwiczeń i metod treningowych, pozwalała mu wykrywać błędy po niepowodzeni9ach, a także utwierdzała w słuszności stosowanych form treningu po sukcesach.
Franco Columbu lansuje zasadę-"myśl, doświadczaj, obserwuj swój organizm, czuj i słuchaj".
Są to kluczowe elementy służące opracowaniu instynktownej zasady treningu. Należy pamietać, że ciężki trening to jeszcze nie wszystko. Jest on oczywiście ważny,ale brak instnktu, jako "wewnętrznego przewodnika" hamuje postępy.
Kulturystyka na wysokim poziomie to stała nauka i umiejętne korzystanie z własnego instynktu."

PUBLIKACJA:"REKREACJA FIZYCZNA"

Pozdrawiam wszystkich ambitnych
"Wszystko,co Cię nie zabije czyni Cię mocniejszym"
Michail

PORADY INDYWIDUALNE - www.dobierz-trening.pl
ZAINTERESOWANY PORADĄ - PISZ GG:7426473

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 14 Napisanych postów 3058 Wiek 50 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 36772
Ok jako uzupełnienie pozwolę sobie dorzucić ten tekst ze strony Franco
w wolnym przekładzie

10 zasad treningowych Franco Columbu

1.Nie pozwól aby ciężar ,który zamierzasz podnieść cie przestraszył.
Skoncentruj się po prostu na ćwiczeniu, pamiętaj o prawidłowej
sylwetce i technice.
Zaatakuj ciężar z pełną siłą ,ale najpierw upewnij się czy dostatecznie
rozgrzałeś swoje mięsnie.

2. Pamiętaj ,aby przetrenować wszystkie grupy mięśniowe. Unikniesz w ten
sposób kontuzji.
Nie zabieraj się za ćwiczenie jeśli nie wiesz dokładnie jakie grupy ono
angażuje, przeanalizuj to i dopiero ćwicz.

3. Unikaj spożywania cukrów ,zwłaszcz prostych przed siłownią. Dają one
tylko puste kalorie. Najlepiej zjedz coś z węglowodanów złożonych,
starczy ci na dłużej energii i będziesz czuł moc na treningu.
Nie jedz bezpośrednio przed treningiem ,ale nie ćwicz też gdy jesteś
głodny.

4. Moim zdaniem najlepszą porą na ćwiczenia jest 14.30 i 16.30. Jeśli
jednak pracujesz w tym czasie, zjedz lekki posiłek po powrocie z pracy
i odpocznij około godziny zanim udasz się na trening. Poczujesz się
swieży i pełen sił jak na początku dnia.

5. Nie jesteś z żelaza ,ciało też ma swoje cykle energetyczne. Kiedy
czujesz brak sił i energii do ćwiczeń fizycznych nie przeprowadzaj
forsownego treningu.
Lepiej poczekaj na lepszy dzień i wtedy trenuj z pełną mocą.

6. Mięsnie podczas treningu muszą być cały czas rozgrzane. Osiągniesz
wtedy lepszy efekt.
Jeśli czujesz ,że 'stygniesz' w czasie przerw załóz coś na siebie.
Podczas treningu nie musisz się sobie przyglądać ,skoncentruj się
lepiej na prawidłowym wykonaniu ćwiczenia.

7. Wsłuchaj się w swoje ciało, pozwól by twoja intuicja podpowiedziała ci
własciwą drogę do osiągniecia celu. Naucz się odczuwać i reagować na
informacje i bodźce które twoje ciało wysyła do mózgu.

8. Opracuj precyzyjny plan treningu, diety i odpoczynku. Trenuj zawsze o
tej samej porze dnia jeśli możesz. Po ciężkim tygodniu ćwiczeń pozwól
ciału odpocząć w weekend. Ono potrzebuje czasu na rgenerację ,nie
możesz się przeforsować.


9. Po treningu zrób krótki odpoczynek, a potem zjedz posiłek. To
najważnieszy posiłek dnia ,więc dostarcz swemu ciału odpowiednią
liczbę protein wysokiej jakości.

10. W czasie treningu zrób sobie małą przerwę ,wyjdź z sali i pooddychaj
głeboko świeżym powietrzem przez kilka minut. Potem wróć i dokończ
trening z nową energią.


Pozdrawiam

Kilop

Pozdrawiam
Kilop

Doradca w dziale Trening

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 1129 Wiek 36 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 4101
yeaaaaaa
o to właśnie chodzi, dawaj jeszcze stary, po to jest to forum , udzielaj sie
BRAWO,

Szkoda ze kulturystyka jest sportem pomijanym , niezapominajmy również o ludziach którzy to zaczeli!!!

"Nikt nie czepia się silnych ludzi" Charles Atlas

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Michail ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 209 Napisanych postów 48745 Wiek 44 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 91090


Tak tu biednie-dam jedną fotkę-może nie wszyscy chwytają kto to Columbu:)

Pozdrawiam wszystkich ambitnych
"Wszystko,co Cię nie zabije czyni Cię mocniejszym"
Michail

PORADY INDYWIDUALNE - www.dobierz-trening.pl
ZAINTERESOWANY PORADĄ - PISZ GG:7426473

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 14 Napisanych postów 3058 Wiek 50 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 36772
Michaił: spoko spoko fotki Franco są podpiete pod posta 'Trening Franco Columbu'

Pozdrawiam

Kilop

Pozdrawiam
Kilop

Doradca w dziale Trening

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Michail ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 209 Napisanych postów 48745 Wiek 44 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 91090
Wiem-kto,jak kto,ale w tym dziale-to ja jestem na bierząco-heh,tylko smutno,że mało osób interesuje się historią tego,co uprawiają.

Pozdrawiam wszystkich ambitnych
"Wszystko,co Cię nie zabije czyni Cię mocniejszym"
Michail

PORADY INDYWIDUALNE - www.dobierz-trening.pl
ZAINTERESOWANY PORADĄ - PISZ GG:7426473

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10755 Napisanych postów 46347 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
To jest poprostu super






"Sad But True"
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 51 Napisanych postów 5468 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 30197
a moze jakiegos innego legendarnego kulturysty fotki zamiescimy? jak zwykle jestem otwarty na propozycje

jak mowi stare powiedzenie pszczol- bicepsow nigdy za wiele
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Michail ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 209 Napisanych postów 48745 Wiek 44 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 91090


A takie foto widzieliście??
Hehe-troszkę miał braki w masie

Pozdrawiam wszystkich ambitnych
"Wszystko,co Cię nie zabije czyni Cię mocniejszym"
Michail-Moderator Działów:"Trening" & "Dla zupełnie zielonych" & "Z archiwum kulturystyki"

PORADY INDYWIDUALNE - www.dobierz-trening.pl
ZAINTERESOWANY PORADĄ - PISZ GG:7426473

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 1129 Wiek 36 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 4101
było, było, no ale to dopiero początki, jak dla mnie to i tak jest ok

[Wiara potrafi zdziałać cuda, jeżeli tylko w to uwierzysz]

"Nikt nie czepia się silnych ludzi" Charles Atlas

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10755 Napisanych postów 46347 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
podciągam. trzeba tłumaczyć czemu??

--------------------------------------------------------------------------------------
Samozwańczy archiwista w dziale Archiwum Kulturystyki:
- Panteon nazwisk Archiwum kulturystyki: http://www.sfd.pl/topic.asp?topic_id=68857
- Polacy w Archiwum kulturystyki: http://www.sfd.pl/topic.asp?topic_id=68924
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

RADY ARNOLDA-ODĆ.3

Następny temat

"DLACZEGO WARTO SIĘ POCIĆ?"

MenS