SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

"Wadliwe" proporcje długości ciała, a ich wpływ na modyfikacje ćwiczeń.

temat działu:

Trening dla zaawansowanych

Ilość wyświetleń tematu: 2410

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 141 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 1693
Mam takie spieprzone proporcje ciała, długi korpus w stosunku do krótkich nóg (i vice-versa ;)).
Nigdy nie przeczytałem o tym zagadnieniu w żadnej "fachowym" czasopiśmie nt. sportu, zdrowia itd.
I potrzebowałem wielu lat, żeby w końcu to "zauważyć" i przyznać na jak wiele rzeczy w życiu to ma wpływ i w jak wielu przypadkach to przeszkadza w życiu.

Od banałów związanych z problemem w znalezieniu dopasowanego ubrania, np. dobra marynarka od garnituru — za krótkie spodnie, ale nawet swetry czy bluzy rękawy dobre...to kończyły się za wcześnie w pasie.

Ale też np. wkur..wiający fakt, że miałem problem z samochodami bo głową dotykałem dachu...ale...fotel przysuwałem do kierownicy tak blisko, że nawet moja dziewczyna jak miała prowadzić (a jest o wiele niższa ode mnie)...to go odsuwała, bo było za ciasno na jej nogi !

Tak samo NIGDY nie znalazłem dopasowanego pod siebie roweru. Bo gdy już odległość nóg do ziemi/do pedałów była odpowiednia to...barki były jakby "przed kierownicą" (za bliska odległość między siodełkiem, a kierownicą).

Byłem za młody, żeby samemu odkryć, że ludzie aż tak się różnią i takie coś może być przyczyną problemów z dopasowaniem.

Ale potem na akrobatyce zobaczyłem na zdjęciach czy na filmikach swoją pozycję i kolegów (tak jedno za drugim) przy saltach kucznych i oni w saltach kucznych wyglądali "jak kulki" czyli kolana przyciągnięte do korpusu, główny ciężar to nogi i tam mała odstająca głowa od "bryły"...a ja wyglądałem jak "krzesło", małe krótkie nogi podkulone...ale ponad nimi jeszcze odstający fragment ciała i gdzieś tam głowa :/

Potem odkryłem dlaczego w sztukach walki koledzy żeby kopać NA SWOJĄ głowę potrzebowali mniejszego rozciągnięcia niż gdybym ja chciał na SWOJĄ głowę ! Nie dość, że krótsze nogi to jeszcze biodra bliżej ziemi czyli jeszcze dalej aby sięgnąć do głowy ! Teraz na marginesie gdy oglądam UFC to zauważam częściej te dysproporcje. Widać takich śmiesznych ludków z proporcjami "kaczorków", głowa, bary, masywne ciało i ... króciutkie nóżki (chociaż też masywne, ale to nic nie zmienia w postrzeganiu proporcji, a może nawet nogi wtedy wydają się jeszcze krótsze).
To nie jest coś takiego co rzuca się od razu w oczy. Na pewno widać to wyraźnie gdy stanie obok mnie na basenie kolega mojego wzrostu i jesteśmy w kąpielówkach i widać wyraźnie, gdzie są linie bioder, pępka itd. Różnice w długości ud czy piszczeli.

Ale to wszystko wyżej to taki długi wstęp :) do rozmowy o wpływie tej dysproporcji na technikę ćwiczeń siłowych/kulturystycznych.
Bo rozmawiałem z kilkoma "instruktorami" z siłowni i mam już dosyć gadek z ludźmi z mentalnością właściciela z PGR "E, tam wszyscy tak robią to ty też powinieneś tak robić, a jak coś cię boli to źle robisz", "A tam różne dysproporcje, ćwiczenie jest uniwersalne i wszyscy tak ćwiczą".
K..wa.

Chodzi głównie o takie ćwiczenia typu martwy ciąg czy przysiady. Czy to, że odległość od biodra do ramienia, ta linia jest dłuższa niż standardowo, czyli jest jakby "dłuższe ramię siły" nie oznacza, że powinno się te ćwiczenia robić z mniejszym pochyleniem do przodu ?
Ktoś kto ma krótszy tułów ma barki wysunięte BLIŻEJ środka ciężkości, "bliżej stóp", a gdy ktoś ma dłuższy tułów to barki są bardziej "przed stopami", dalej od środka ciężkości ?
Inaczej, żeby nie lecieć na ryj przy długim tułowi, to trzeba mniej się pochylać do przodu niż ci którzy mają krótki tułów ?

Poniżej rysunek jak to widzę przy przysiadach, ale przy martwym ciągu to chyba jeszcze łatwiej to sobie wyobrazić. Ktoś mówi "ręce przy piszczelach i sztanga w połowie długości stopy", to żeby to utrzymać przy dłuuugim tułowiu to muszę....mocno zgiąć nogi i cofnąć dupę do tyłu (w stosunku do kolan ?)?



"Po tym mistycznym wydarzeniu zacząłem wierzyć w życie okołoziemskie."

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
ronie220 Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 3652 Napisanych postów 44705 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 335722
Rzeczywiście najwięcej skorzystasz wykonując przysiady przednie lub tylne olimpijskie (sztanga wysoko, tułów niemalże prostopadły, podwyższenie pod piętami).Te wersje sprawdzają się najlepiej w przypadku osób, które posiadają długi tułow i krótkie nogi.

Co do MC-myślę, że śmiało możesz robić klasyka.Długi tułow i ręce są w tym przypadku Twoimi sprzymierzeńcami.

Trener personalny Lotar Hryniewicz (kontakt fb lub pw)
Nowy blog:

http://www.sfd.pl/[BLOG]_Wojo_zmc_i_Ronie220_rywalizacja_i_wzajemny_doping-t1157467.html 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 399 Napisanych postów 72270 Wiek 38 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 304520
Bardziej od rysunków przydałoby się zdjęcie w przysiadzie pełnym ze sztangą. Musisz jak Ronnie zauważył umieścić gryf wysoko, przez co wyprostujesz tułów i przysiad będzie prawidłowy.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 141 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 1693
Ok, dzięki.

Ale czy na pewno ta dysproporcja nie ma wpływu na wykonywanie martwego ciągu ?
Załączam zdjęcie.
Widać jak linia barków jest daleko do przodu, czyli środek ciężkości jest przesunięty mocno do przodu, czyli powinienem polecieć na ryj, chyba że...chyba, że bardziej wysunę biodra do tyłu? Na rysunku mają biodra w tej samej linii, ale ten na górze powinien je bardziej cofnąć, żeby utrzymać równowagę ? A jeśli je bardziej cofnie to będzie miał nogi pod jeszcze większym kątem (w stosunku do ziemi) — czy to zdrowe ?
No i to stwierdzenie, które często słyszę, że sztanga przy stopach (w połowie długości stóp), a potem do góry tuż przy piszczelach. Żeby to osiągnąć ten wyżej musi mocno obrócić barki i pchać sztangę w kierunku piszczeli (albo oczywiście cofnąć mocno biodra do tyłu, ale o tym było wyżej) ?


"Po tym mistycznym wydarzeniu zacząłem wierzyć w życie okołoziemskie."

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 23 Napisanych postów 434 Wiek 31 lat Na forum 7 lat Przeczytanych tematów 5527
Ja przy mc musze sztange odkladac na talerze a nie na ziemie- kilka cm wyzej i jest duzo lepiej- trzeba kombinowac jak sie jest nietypowym:D
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
ronie220 Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 3652 Napisanych postów 44705 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 335722
Na zdjęciu Pan wykonuje targetową wersję MC-na prostych nogach.Tutaj szarże ciężarowe kończą się kontuzją.

W siłowym mc masz dobrać odpowiednie kąty (kolana i tułow w stosunku do ud) pod Twoje proporcje.Nagraj filmy, to wtedy pomożemy.

Trener personalny Lotar Hryniewicz (kontakt fb lub pw)
Nowy blog:

http://www.sfd.pl/[BLOG]_Wojo_zmc_i_Ronie220_rywalizacja_i_wzajemny_doping-t1157467.html 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
apokalipsa NUTRIFARM Moderator
Ekspert
Szacuny 377 Napisanych postów 37452 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 126297
Tak, jw. wrzuć filmik bo w takich sytuacjach dużo da się poprawic albo dużo zepsuć...
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Push&Pull -pomoc

Następny temat

Trening Push Pull do oceny