SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

ZDROWE PRZYRZĄDZANIE POTRAW

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 18562

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 93 Napisanych postów 8680 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 31712
Tak to już jest na tym świecie, że choć mamy nas kochają, to jednak naszymi diety traktują jako fanaberię i gotują po swojemu. Z tego co widzę, wielu użytkowników ma fundamentalny problem: jak pogodzić dietę z maminym schabowym z kapustą. Zwykle odpowiedź jest taka: sam sobie muszę gotować. Bolesne ale prawdziwe. Na dzień dobry pamiętajmy, że wartości odżywcze zapisane w tabelach tracimy w znacznej mierze w czasie obróbki cieplnej. Podgrzewanie dodatkowo zmniejsza ich przyswajalność.
A zatem jak to zrobić, żeby było dobrze? Oto kilka porad na podstawie danych zebranych w necie:

Gotowanie na parze
W strumieniu gorącej pary twarde warzywa np. marchew, brokuły gotują się około 5 min, a liściaste np. szpinak - minutę. W ten sposób można przygotowywać również warzywa mrożone. Warzywa będą "al dente": zachowają barwę, smak, kształt i wartość odżywczą. Z kolei ryby przyrządzane na parze przez około 10 min, zachowają "dobre" tłuszcze i witaminy. Do wody użytej do parowania można dodać mieszankę ziół, imbir, sok z cytryny, co wzbogaci smak potraw. Parowanie jest również dobrym sposobem podgrzewania dań.

Gotowanie w wodzie
To dobry sposób, by np. warzywa były mdłe i "wypłukane" z witamin i minerałów. Im krótszy czas gotowania i w mniejszej ilości wody, a same warzywa mniej rozdrobnione, nie obrane ze skórki - tym lepiej.

Duszenie
To gotowanie produktu w małej ilości wody, często z dodatkiem tłuszczu, na wolnym ogniu w szczelnie zamkniętym naczyniu. Zaletą duszonych potraw jest lekkostrawność, niewielka strata składników odżywczych. Niektóre owoce zyskują dzięki duszeniu, np. suszone śliwki uwalniają zawarte w nich enzymy. Tradycyjne duszenie z wcześniejszym obsmażaniem jest niezalecane.

Pieczenie
Bardzo popularna metoda przygotowywania mięs, warzyw, ciast. Dobór odpowiedniej temperatury i czasu pieczenia są ważnymi czynnikami wpływającymi na jakość, smak, zachowanie wartości odżywczych. Dlatego należy skrupulatnie przestrzegać zaleceń w przepisach kucharskich. Pieczenie w pergaminie, folii lub w tzw. "rękawie piekarniczym" jest najbardziej korzystne dla zdrowia.

Pieczenie na grillu - mniej polecane
Tradycyjnie przyrządzane na ruszcie potrawy to mięso i ryby, coraz częściej grillujem też warzywa. Aby zminimalizować szkodliwość potraw z grilla należy, przed położeniem dania na ruszcie, rozgrzewać węgle do białości. Muszą się żarzyć, nie powinno byś widać płomieni. Najlepiej też unikać rozpałek. A produkty przed pieczeniem marynować w oliwie z oliwek, bo zapewnia to częściową ochronę przed rakotwórczymi wolnymi rodnikami, które tworzą się, gdy potrawa ma kontakt z ogniem i dymem. Warto też np. częściowo przygotować danie w piekarniku i dopiec je na grillu albo piec w pergaminie czy na tacach aluminiowych.

Smażenie - mniej polecane
To szybki sposób na danie smaczne, atrakcyjne, ale potencjalnie szkodliwe, bo "wzbogacone" w dodatkowy tłuszcz. Bardzo wysoka temperatura niszczy wartości odżywcze, zmienia strukturę chemiczną tłuszczów potrawy. Przy smażeniu powstaje duża ilość wolnych rodników, niszczących organizm, przypalona skórka jest rakotwórcza. Duże znaczenie ma również rodzaj i ilość oleju użytego do smażenia. Możliwe i zalecane dla urozmaicenia jadłospisu jest smażenie bez tłuszczu na patelniach pokrytych teflonem lub na chińskiej głębokiej patelni, tzw. woku.

Przyrządzanie potraw w kuchence mikrofalowej - mniej polecane
Oddziaływanie mikrofal na produkty powoduje poruszanie się cząsteczek zawartej w nich wody, a ruch ten wytwarza ciepło, które podgrzewa te produkty. Główną zaletą tej metody jest czas przygotowania posiłku. Problemem jest natomiast rodzaj dań, jakie w niej przyrządzamy. Zwykle zakup mikrofalówki skłania nas do "wzbogacenia" diety o przetworzone dania gotowe z dużą ilością cukru i tłuszczów nasyconych. Wiele składników takich produktów jest podatnych na zmiany cząsteczkowe i powstawanie wolnych rodników. W żywieniu dietetycznym dania gotowe nie są zalecane.

"Energia przepływa, nie powinna stać.
A stoi gdy wątpisz w tę energię.
Musisz więc za energią nadążyć, nadążyć za siłą.
Wówczas jesteś z siłą w harmonii."

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
...
Najnowsza odpowiedź. Aktualizacja:
Zgłoś naruszenie
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4981 Napisanych postów 69115 Wiek 37 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 710792
A stare byly? Z tego co pamietam to byly jakies podejrzenia przemian aminokwasow w nitrozoaminy. Badania chyba nie byly jednak na tyle wiarygodne zeby to potwierdzic.

Moderator działu Odżywianie

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 153 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 3480
wow niezle ))))))
Pozdrowka ))))))

"W życiu piękne są tylko chwile ..."

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 93 Napisanych postów 8680 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 31712
thx Ja tylko pozbierałem z netu

Zmieniony przez - kopt w dniu 2005-10-18 14:26:40

"Energia przepływa, nie powinna stać.
A stoi gdy wątpisz w tę energię.
Musisz więc za energią nadążyć, nadążyć za siłą.
Wówczas jesteś z siłą w harmonii."

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 221 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 3569
fajny arcik przyda sie

-*"^"*- Visca el Barça -*"^"*-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 162 Napisanych postów 12853 Wiek 33 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 43234
fajny

jeżeli pomogłem , Ty pomósz mi wejdz w link i się zarejestruj http://www.AWSurveys.com/HomeMain.cfm?RefID=krzakzak 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4981 Napisanych postów 69115 Wiek 37 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 710792
Tez mi sie podoba

Moderator działu Odżywianie

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 40 Napisanych postów 2090 Wiek 34 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 20229
przydatne
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
ellis ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 123 Napisanych postów 4616 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 53303
poczytam

w tym temacie ostatnio nic nie było...

sog
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 93 Napisanych postów 8680 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 31712
jeszcze raz dzięki. Ellis, coś dawno Cię nie widziałem

"Energia przepływa, nie powinna stać.
A stoi gdy wątpisz w tę energię.
Musisz więc za energią nadążyć, nadążyć za siłą.
Wówczas jesteś z siłą w harmonii."

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 130 Napisanych postów 8967 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 48014
marchewka 5 min? to chyba jakis parowar musi byc, ja w swoim garczku do ktorego wkladam krateczke paruje marchew prawie pol godziny....

Zmieniony przez - k3ho w dniu 2006-03-12 22:45:21
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 19 Napisanych postów 3246 Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 14357
Ciekawe

misiek

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Ryby - podstawowe informacje

Następny temat

dieta

nutloveb