SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Trening siłowy a wiek...

temat działu:

Trening dla zaawansowanych

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 8491

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 926 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 9702
Wielu uzytkowników pyta na forum w jakim wieku moga zaczac cwiczyc na silowni? I teraz postaram sie to w najkrotszy sposób omowic, opisać ten temat.
Na poczatku napisze o korzysciach plynacych z treningu silowego aby nie odstraszyc mlodziez o tak waznym aspekcie w okresie dojrzewania organizmu jakim sa cwiczenia z oporem zewnetrzym.

PODSTAWOWE EFEKTY TRENINGU SILY MIESNIOWEJ

Czynniki morfologiczne:
- hipertrofia mięśni (przyrost wielkosci istenijacych juz wlokien miesniowych)
- niewielka hiperplazja miesni do 5 % (wzrost liczby wlokien miesniowych)
- przyrost wielkosci i sily sciegien i więzadeł
- przyrost gestosci i wzmocnienie kosci
- przyrost gestosci naczyn wlosowatych w miesniach
Czynniki ukladu nerwowego
- przyrost aktywnosci jesdnostek ruchowych w miesniach
- wzrost czestosci wyladowania motoneuronow
- zmniejszenie hamowania OUN
Czynniki biochemiczne
- nieznaczny przyrost zasobow ATP i CP
-nieznaczny przyrost aktywnosci CPK, ATP-azy, miozyny i miokinazy
- spadek gestosci ilosciowej mitochondriów
- wzrost testosteronu, hormonu wzrostu, insulinopochodnego czynnika wzrostu i katelochamin
Dodatkowe czynniki:
- zmiana masy ciala
- przyrost masy beztluszczowej
- zmniejszenie masy tluszczu wzglednego otluszczenia
- poprawa kondycji kosci


Na pewno jest tu kilka rzeczy niezrozumialych, ale o podstawowych rzeczach juz wiecie. Jesli cos jest niezrozumiale z przyjemnośćią się rozwinę.
Przejdzmy juz do tematu...
Wiek, a trening siłowy
Uważa się, że w maksymalnych i intesywnych obciążeń siłowych nie należy rozpocząc przed okresem pełnego ukształtowania się ukladu statyczno-ruchowego. Zbyt wczesny trening może prowadzić do mikrourazów nasad kończyn długich, a zwłaszcza niebezpiecznych urazów kregosłupa. Należy pamiętać, że zbyt intesywny i jednostronny trening może powodować różnorodne zmiany o charakterze subpatalogicznym lub wręcz patalogicznym. Istnieją podstawy do wyra żenia obaw, że trening siłowy , prowadzony zbyt wcześnie powoduje zakłócenia w proporcjonalnym rozwoju masy mięśniowej oraz hamuje przyrost lub też sprzyja wyginaniu się kości długich. Dlatego gdy kształtujemy siłę odwołujemy się do ćwiczeń wymagających pokonania własnego cięzaru, oporu partnera czy też obciążeń dodatkowych. Użyte w ćwiczeniach dodatkowe obciążenie nie powinno przekroczyć u dzieci:
- do 10 r.ż. ; 1/3 masy ciała
- do 13 r.ż. nie może być większe niż ½ masy ciała
Zwraca się uwagę na potrzebę prowadzenia ćwiczeń angażujących kilka stawów (8-10), progresywne zwiększanie obciazenia i liczby powtorzeń. Ponadto dzieci powinny być instruowane odnośnie prawidłowej techniki ruchu i uczone poprawnego oddechu (nie wstrzymywania oddechu). Kontrola podczas prowadzenia treningów z obciążeniem musi być wyjątkowo staranna.
Podsumowując powyższy materiał możemy uwzględnić odpowiednie okresy w kształtowaniu siły dzieci i młodzieży:
OKRES 1 - ćwiczenia wszechstronne: wiek 7 - 12 rok życia (pokonywanie własnego ciężaru ciała np. Stanie na rękach, ćwiczena z dodatkowym obciazeniem np piłki lekarskie 1-2 kg)
OKRES 2 - ćwiczenia wszechstronne: wiek rozpoczęcia 12 - 13 rok życia (trening obwodowy/ogólnorozwojowy z obciazeniem nie przekraczajacym 1/2 masy ciala)
OKRES 3 - ćwiczenia ukierunkowane: wiek rozpoczęcia 14 - 16/17 rok życia, (zawsze zaczynamy od treningu ogolnorozwojowego, możemy ukierunkować juz swoj trening pod jakaś dyscyplinę sportowa)
OKRES 4 - ćwiczenia specjalistyczne: wiek rozpoczęcia 17 - 18/19 rok życia (własciwie od tego okresy możemy ćwiczyc z obciążeniem przekraczającym 70 % CM)
OKRES 5 - ćwiczenia dla zaawansowanych: wiek rozpoczęcia 19 - 21 rok życia. ( trening siłowy powyżej 85% CM)

SPECJALNE ŚRODKI OSTROŻNOŚCI!!
Ten materiał nie dotyczy już tylko poczatkujących, ale juz kazdego który podejmuje sie treningu polegajacego na pokonywaniu oporu zewnetrznego w postaci dodatkowego obciażenia.
Bardzo ważna jest troska o prawidłowy rozwój mięśni okolicy lędzwiowej. Okolica lędziowa naszego ciała w trakcie ćwiczenia jest narażona na urazy w sposób zupełnie wyjątkowy. Przy podnoszeniu nawet niewielkich ciężarów działają ogromne obciążenia, szczególnie w okolicy 5 kręgu lędziowego. Na przykład przy prostym skłonie w przód, jeżeli rękami utrzymuje się ciężar 30 kg, nacisk w okolicy lędziowej przekracza 70 kg! W tej sytuacji wiele osób jest narażonych na niebezpieczeństwo kontuzji. W profilaktyce urazów, obok zaleceń stosowania specjalnych ćwiczeń wzmacniających tę okolicę czy ćwiczenia na przemian podnoszenia ciężarów ze zwisami, należy uczyć prawidłowej techniki podnoszenia ciężarów z podłoża, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ułożenie kręgosłupa.
Również prawidłowoprowadzony trening z ciężarem może prowadzić do pojawienia się bolesnośći w odrębie mięśni. Przyczyną jest wówczas obciążenie izolowanych grup mięśniowych poza normalnych dla nich zakres obciążeń. Taka nagła ostra bolesność, występująca w trakcie ćwiczeń lub też bezpośrednio po ich zaprzestaniu, jest zwykle wywołana niedokwieniem i nagromadzeniem produktów spalania w tkance tłuszczowej. Ból dyskomfort może wówczas trwać do 1 godziny po zaprzestaniu ćwiczeń. Jeśli bolesności się przedłużają to przyczyna jest skompikowana, ale mozna odpowiednio te bolesności klasyfikować:
- uszkodzenia mięśni szkieletowych
- uszkodzenia w odrębnie tkanki łącznej
- pojawienie się nagłego stanu zapalnego
Aby zapobiec kontuzjom i bolesnosciom, wskazane jest rozpoczynanie treningu od stosownej rozgrzewki.

BIBLIOGRAFIA:
Antropomotoryka - W. Osiński
Raptor - „wiedza Raptorska"

Podrowienia
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

Wyjątkowo przepyszny zestaw!

Zgarnij 3X NUTLOVE 500 w MEGA niskiej cenie!

KUP TERAZ
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 2189 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 19606
Dobra robota ;] dał bym songa z miejsca ale nie moge ;/

nie p******- ZARZUCAJ!!!!
Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA MOJE BŁEDY WYNIKAJĄCE Z BRAKU SŁOWNIKA ORTOGRAFICZNEGO W DOMU
SPAM http://www.sfd.pl/-t458742.html

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
georgu Ivan Groźny Moderator
Ekspert
Szacuny 9240 Napisanych postów 46530 Wiek 30 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 366190
Good job. Niestety SOG tylko duchowy bo inny nie wejdzie :/

MODERATOR DZIAŁU "INNE DYSCYPLINY"
Instruktor Kulturystyki

http://www.sfd.pl/[blog]_Brudna_miska_by_georgu-t1156013.html 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 23 Napisanych postów 822 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 6242
Świetna robota. Wielu osobom sie przyda. Sog duchowy bo nie mam abona;(
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 960 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 13597
Dobry art. Sogacz ja nic się należy.

Ps. Dobrze, że dopiero rozpoczynam treningi i wiem już, że nie warto odrazu rzucać się na maxymalne ciężary.

Nie wiedzieć i zapytać to wstyd na chwile. Nie wiedzieć i nie zapytać to wstyd na całe życie.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 532 Wiek 28 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 4869
Dzieki za ten artykuł - troche mnie uspokoil
Sog tylko duchowy, jak abona wykupie to napewno dam
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 926 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 9702
Nie ma sprawy chlopcy. Brakowalo mi tego artykulu na tym forum wiec zdecydowalem sie to napisac.

pozdro
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 237 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 1159
nareszcie nie bedzie pytan typu czy moge zaczac cwiczyc na silowni od 14 lat..??

soga bym ci dal nawet 1000 jakbym mial..:) tylko duchowy good work

Jezeli cwicze to robie to tylko dla siebie

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 926 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 9702
mam taka nadzieje, ze juz nie bedzie takich pytan
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 41 Napisanych postów 2566 Wiek 31 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 10268
Art ok. Od siebie dodam tylko tyle [http://www.sfd.pl/Trening_po_40-tce-t322632.html] Też dobry art, ale o treningu dla trochę starszych osób
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 20 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 73
Bardzo dobry art. Tego szukalem
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

laczenie partii miesni

Następny temat

Trening - rozruch powakacyjny

BF