SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

TAJEMNICE KREATYNY - S. AMBROZIAK

temat działu:

NUTRIFARM&OLIMP

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 112184

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 94 Napisanych postów 642 Wiek 28 lat Na forum 7 lat Przeczytanych tematów 16905
Nie wiem, czy ktoś już to wrzucał tu na SFD w tym temacie, ale jeśli nie to tym lepiej.
Treść pochodzi z forum Body Factory i jest napisana przez _Knife_

_Knife_
Jeśli już chcesz coś kupić:

KREATYNA MONO - dobra jakość, dobra cena (bez trudu kupisz za góra 50 zł - 500 g kreatyny - która wystarczy na bardzo długo - 100 porcji po 5 g). UWAGA: NIE ISTNIEJE SILNIEJSZA I SŁABSZA KREATYNA. Nie opłaca się kupować jabłczanu, orotanu, chelatów, chlorowodorku kreatyny. Niestety, producenci suplementów posuwają się nawet do bezczelnego oszukiwania klientów, twierdząc, że porcja 0,75 g "nowej kreatyny HCL" (chlorowodorku) jest lepsza niż 5 g monohydratu kreatyny! Co ciekawe, wspomnianyCHLOROWODOREK KREATYNY "Creatine HCl" jest sprzedawany w cenie 70 zł za 100 g kreatyny... a klasyczną, najskuteczniejszą formę kreatyny (MONOHYDRAT) można dostać za ... 10 zł za 100 g.

Chcesz się nabrać? Kupuj "wodorochlorek kreatyny", "orotan", "chelat" i inne "potężne" formy kreatyny.

Czy siedem razy droższy produkt jest siedmiokrotnie lepszy?

Niestety, nie ma na to żadnych dowodów naukowych.

Jeśli dopiero zaczynasz treningi, nie kupuj od razu dziesiątek odmian kreatyny, stacków, boosterów (no-shotgun, mesomorph, green magnitude, horse power, nitrobolon itd.) jeśli nie masz długiego stażu treningowego. I tak nie zauważysz różnicy. Zresztą ilość zakupionych suplementów nie przełoży się na efekty. Każdy swój cykl opieram o MONOHYDRAT kreatyny. On działa zawsze, jest tani i skuteczny. Badania naukowe potwierdzają jego efektywność i bezpieczeństwo dla zdrowia. Tego samego niestety nie można powiedzieć o najnowszych wynalazkach z USA (stackach) - kreatyna mono jest bardzo długo dostępna na rynku, przeprowadzono setki jej badań. Stacki dostępne są krótko, interakcje są nieznane, podobnie długofalowy wpływ na zdrowie człowieka.

ZASTRZEŻENIE: zanim sięgniesz po kreatynę - najlepiej mieć kilka miesięcy stażu na siłowni, przemyślaną dietę, trening itd.


JAK BRAĆ MONOHYDRAT?

Zwyczajnie, przez 6-8 tygodni:

* 5 g rano (łyżeczka od herbaty), po treningu kolejne 5 g.
* W dni nietreningowe wystarczy 5 g rano.


Drugi wariant dawkowania:

* 5 g przed treningiem (łyżeczka od herbaty), po treningu kolejne 5 g.
* W dni nietreningowe wystarczy 5 g rano.

Po 2 tygodniach suplementacji można wejść na mniejszą dzienną dawkę kreatyny 5-7 g (a nawet 3-5 g dziennie).

Później (po zakończeniu 6-8 tygodniowego cyklu) koniecznie ~ 1.5 - 2 miesiące przerwy w braniu jakichkolwiek produktów zawierających jakąkolwiek kreatynę (im dłuższa przerwa, tym lepiej; jest to związane z nasyceniem mięśni przez kreatynę).

UWAGA: większa dzienna ilość kreatyny wcale nie musi przełożyć się na efekty, a małe, dzienne dawki pozwalają na kilkumiesięczną, ciągłą suplementację (wtedy bierzesz 0,03 g na kilogram masy ciała - co daje dla 100 kg osoby 3 g kreatyny dziennie).



CZY MAM DODAWAĆ DO KREATYNY DEXTROZĘ, CARBO, GLUKOZĘ, D-RYBOZĘ, MALTODEKSTRYNY, SOK WINOGRONOWY/wpisz dowolne inne węglowodany?

Nie ma takiej potrzeby. Kreatyna bez problemów dotrze do mięśni bez dodatkowych zabiegów, bez węglowodanów itd. Z niektórych badań wynika, że pozytywny wpływ węglowodanów -> wydzielania insuliny zachodzi jedynie przez 24 h suplementacji (badania: 7) Steenge GR, Simpson EJ, Greenhaff PL. Protein- and carbohydrate-induced augmentation of whole body creatine retention in humans. J Appl Physiol. 2000 Sep;89(3):1165-71. )

Z drugiej strony nadmiar węglowodanów może dać efekt w postaci ... otłuszczenia sylwetki. Węglowodany proste stosowane nie w porze treningu mogą zaburzać pracę ustroju:

Przy umiarkowanej podaży glukozy komórki trzustki reagują prawidłowo - produkują i uwalniają insulinę. Jednak drastyczne przecukrzenie krwi zagraża zdrowiu i życiu, ponieważ komórki trzustki nie tracą czasu na wytwarzanie i powolne uwalnianie insuliny - rozpadają się i błyskawicznie wyrzucają zmagazynowane zapasy hormonu. Nadmiar glukozy niszczy komórki trzustki, które z upływem lat tracą zdolność regeneracji. Trzustka osób starszych, przekarmianych węglowodanami, zawiera jedynie 30% stanu należnego komórek wytwarzających insulinę. W tej sytuacji glukoza staje się wyjątkowo niebezpieczna dla zdrowia. Organizm przestaje ją tolerować, zespół nietolerancji glukozy, to nic innego, jak cukrzyca.

ŹRÓDŁO: http://www.resmedica.pl/zdart7017.html


JEŚLI MUSISZ COŚ DODAWAĆ DO PORCJI KREATYNY TO:

ellis: By pokusić się o maksymalizację efektu szczególnie przy dawkach nie po treningu oporowym możemy rozważyć wykorzystanie przy suplementacji kreatyną dodatkowo większych dawek węglowodanów prostych i szybkowchłanialnych białek w ilości odpowiednio 50-80 g i 30-50 g do każdej porcji




CZY MAM STOSOWAĆ FAZĘ NASYCENIA I DAWKI PO 20 G DZIENNIE?

Nie jest to konieczne. Można z powodzeniem stosować dawki 5-10 g dziennie i mieć dobre efekty.



Słyszałem, że jabłczan/ester/orotan/stack jest lepszy/silniejszy od monohydratu i że monohydrat "zalewa" w trakcie stosowania wodą?

Są to legendy sprzedawców - którzy mają wiele form kreatyny i oczywiście chcą sprzedać NAJDROŻSZE WERSJE (orotan, jabłczan itd). Porównaj cenę orotanu i monohydratu - znajdziesz odpowiedź dlaczego promuje się ten pierwszy...

MONOHYDRAT jest bardzo długo na rynku, jest bezsprzecznie bardzo skuteczną wersją kreatyny. Ciężko powiedzieć, że jakaś wersja kreatyny jest "silniejsza" od innej - a różnice cenowe są duże (silniejsze są co najwyżej poszczególne napoje alkoholowe - bo jedne zawierają 5% a drugie 40% alkoholu w opakowaniu; o kreatynie nie da się tego powiedzieć!) Nie myśl, że nowe wynalazki okażą się lepsze. Jeśli chodzi o stacki/pompery - to dodatki w nich zawarte poprawią jedynie komfort treningu, regenerację itd. Nie myśl nawet, że pieniądze zainwestowane w stacki będą proporcjonalne do efektów ich stosowania STACKI niestety nie są "silniejsze" np. od monohydratu kreatyny.

Co gorsza (dla sprzedawców mitów) w badaniach naukowych okazało się, że monohydrat jest wyjątkowo stabilną formą kreatyny i bardzo wolno ulega degradacji do nieaktywnej kreatyniny (tak więc reklamowe przekazy o rzekomej niezwykłej stabilności i wyższości KREALKALYNU w stosunku do mono można zignorować). POTRZEBA WIELU DNI, ABY MONOHYDRAT PRZESTAŁ BYĆ AKTYWNY I ZAMIENIŁ SIĘ W KREATYNINĘ. .

Jeśli chodzi o rzekome "zalewanie" po monohydracie to efekt w najgorszym razie jest nieznaczny, a w najlepszym nie występuje.

Tempo degradacji kreatyny do kreatyniny wzrasta w środowisku kwaśnym, jednakże by efekt tej degradacji był maksymalny pH musi być w granicy 3-4,15. Czas półtrwania odnośnie zamiany kreatyny na kreatyninę według danych opracowania jakiego autorami są(Persky AM, Brazeau GA, Hochhaus G) wynosił przy pH 1,4 ; 3,7 i 6,8 odpowiednio 55 ; 7,5 i 40,5 dni. Zgodnie z tym mniej niż 0,1 g z dawki 5 g może być stracone w ciągu 1 godziny. Z tego względu zamianę kreatyny do kreatyniny w układzie pokarmowym możemy określić na minimalną biorąc pod uwagę czas przebywania[14].

http://www.sfd.pl/Suplementacja_monohydratem_kreatyny_-_kilka_faktów_o_których_nie_wszyscy_wiedzą-t296422.html

http://www.sfd.pl/[ART]Największe_mity_suplementacji_by_faftaq-t388231.html

Czy po cyklu kreatynowym wystarczy 30 dni przerwy przed kolejnym cyklem na kreatynie?

Im dłuższa przerwa, tym lepiej. 30 dni to zbyt mało. Najlepiej 6 tygodni, w zupełności powinno wystarczyć 8 tygodni przerwy od kreatyny.


Czy po zakończeniu cyklu kreatynowego muszę zmniejszać objętość treningu, intensywność, rodzaj treningu?

Kreatyna działa jeszcze długo po zakończeniu cyklu - więc jeśli zachowujesz dobrą regenerację, utrzymujesz progresję - nie ma potrzeby zmniejszać ani objętości, ani intensywności treningu.


UNIWERSALNE DAWKOWANIE WSZYSTKICH PRODUKTÓW ZAWIERAJĄCYCH KREATYNĘ

Jeśli to stack kreatynowy - stosujesz np. jedną miarkę tego produktu wg informacji producenta - zwykle 20-30 minut PRZED TRENINGIEM. Sprawdzasz ile masz kreatyny w porcji takiego stacka i dodajesz PO TRENINGU resztę kreatyny z monohydratu lub innej formy prostej (aby uzupełnić dzienny bilans).

Np. XTREME STACK KAIZEN - miarka tego produktu 20 g z tego 3,5 g kreatyny w porcji. Więc po treningu dajemy około 5-7 g monohydratu i to nasza całodzienna suplementacja jeśli chodzi o kreatynę.

NITROBOLON ENERGIZER - w porcji 28 g mamy OK. 7 G KREATYNY. - po treningu dajemy 3-5 g monohydratu kreatyny i tyle.

Clout - w porcji 12 g mamy 3 g orotanu kreatyny. Ile stosujemy po treningu? 6-7 g mono i starczy.

W ten sposób w kilka sekund możesz rozpisać DOWOLNEGO STACKA KREATYNOWEGO, DOPALACZ / BOOSTER PRZEDTRENINGOWY (np. NO-XPLODE, NITROX, DORIAN NOX-PUMP itd/ itd.)

Jeśli masz kreatynę w formie prostej: orotan/monohydrat/jabłczan - (obojętne w proszku czy kapsułkach) - odmierzasz łącznie tej kreatyny 5 g rano i 5 g po treningu (kapsułki przeliczasz na gramy kreatyny i masz odpowiedź ile musisz ich wziąć).

Starasz się po prostu nie przekraczać łącznie 10 g kreatyny w dni treningowe - ze wszystkich źródeł - stacki, formy proste, boostery itd.

W dni nietreningowe stosujesz góra 5 g monohydratu.

Po 2 tygodniach suplementacji można wejść na mniejszą dzienną dawkę kreatyny 5-7 g (a nawet 3-5 g dziennie).

Czy stack kreatynowy jest lepszy od formy prostej?

Stack to przeważnie kompozycja:

- kilku form kreatyny (jabłczan, mono, kre-alkalyn, ESTRY)
- składników pompujących (związki argininy np. AAKG, cytruliny)
- składników pobudzających/moblizujących (kofeina, l-tyrozyna itd.)

Co to dla nas oznacza? Że płacimy dużo za komfort treningu - tzw. bajery. Zastosowanie stacka kreatynowego wcale nie musi oznaczać większych przyrostów siły/masy w porównaniu do formy prostej kreatyny.

A decydujesz o wyborze... ty sam.

Wspomniałem już wyżej o najczęściej powtarzanych mitach suplementacji - jeden z nich to "chcę kupić stacka, bo jest mocniejszy od monohydratu" albo "chcę kupić jabłczan kreatyny, bo jest na siłę". Niestety stacki nie są mocniejsze od mono, a poszczególne formy kreatyny różnią się ... głównie ceną. Stosowanie najnowszych wynalazków nie musi oznaczać lepszych efektów treningu. Na siłę wpływa głównie dobry trening, regeneracja itd. - zastosowana forma kreatyny jest bez znaczenia.


Ale ja jednak chcę kupić stacka kreatynowego - co wybrać?

KIERUJ SIĘ TYM -> http://www.body-factory.pl/showthread.php?t=3579

Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj opinie osób które stosowały dane produkty. Zwróc uwagę nie tylko na opinie, ale kto je wygłasza. 70-kilowy anorektyk nie jest raczej wykładnią skuteczności stacka - prawda?


NAJLEPSZE STACKI KREATYNOWE Z GERANAMINĄ (DLA OSÓB POWYŻEJ 21 ROKU ŻYCIA!):
BPI 1 M.R. (uwaga - jest nowa wersja bez geranaminy - ma dopisek ORIGINAL na opakowaniu),
CDT LABS - NOXI PRO,
JACK3D,
APS MESOMORPH,


JEŚLI SZUKASZ MNIEJ POBUDZAJĄCEGO STACKA/BOOSTERA (np. nie powodującego problemów z zasypianiem), DOBRE RECENZJE ZBIERAJĄ:
NITROBOLON II I NITROBOLON ENERGIZER (TREC),
GREEN MAGNITUDE (CONTROLLED LABS),
VPX NO-SHOTGUN
CLOUT (MAN),

ZAWSZE ZWRÓĆ UWAGĘ KUPUJĄC STACKA NA:

- ilość kreatyny w porcji stacka (im więcej kreatyny w porcji - tym lepiej),

- ilość węglowodanów w porcji stacka i w opakowaniu (im mniej węglowodanów - tym lepiej; tutaj niesławna MASSAKRA OLIMPU )

- cenę w przeliczeniu na ilość porcji,

- ilość składników aktywnych, pobudzaczy, pomperów itd. (im więcej, tym lepiej),
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 371 Wiek 37 lat Na forum 7 lat Przeczytanych tematów 1330
mam pytanie z góry dzięki za odp branie non stop kreatyny np xplode jest niebezpieczne???
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 94 Napisanych postów 642 Wiek 28 lat Na forum 7 lat Przeczytanych tematów 16905
Zależy w jakiej dawce. Można brać kreatynę w stałej, kilkumiesięcznej suplementacji (wtedy bierzesz 0,03 g na kilogram masy ciała - co daje dla 100 kg osoby 3 g kreatyny dziennie).

Czy jest taka suplementacja o jakiej piszesz niebezpieczna co do tego nie mam pewności.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 250 Napisanych postów 41358 Wiek 1 rok Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 126098
wiekszosc z nas (na szczescie) przyjmuje kreatyne stale wtedy gdy trenuja - oczywiscie wiaze sie to z zastosowaniem odpowiednich dawek (czyli bez przesady stale <> ladowanie)

TWORCA ALTERNATYWNEJ DROGI (i nie tylko) - zaprasza do dzialu NUTRIFARM
i lektury magazynu PERFECT BODY http://www.perfectbody.pl

Dieta JEM / NIE JEM pozwala na wiecej !
http://www.sfd.pl/JEM_/_NIE_JEM_dieta_by_Biniu_oficjalny_watek_Q&A_Patrz_str_1-t931736.html 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 579 Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 16840
To ile g polecacie? Zamierzam brać stale. Na razie biorę jakieś 0,14 na kg/mc, tj. 10 g w DT i 7,5 g w DNT, wszystko podzielone w dwóch dawkach. Oczywiście zwykły monohydrat. Tak jak jest teraz będzie bezpiecznie? Czy może brać przez 6 msc., zrobić miesiąc przerwy i ciągnąć dalej?

Zmieniony przez - jonas93 w dniu 2012-09-01 14:02:24
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 94 Napisanych postów 642 Wiek 28 lat Na forum 7 lat Przeczytanych tematów 16905
Jak zamierzasz brać stale, w kilkumiesięcznej suplementacji, to wtedy bierzesz 0,03 g na kilogram masy ciała - co daje dla 100 kg osoby 3 g kreatyny dziennie).
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 579 Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 16840
A Biniu jak zaleca? To nie będzie za mało?
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 250 Napisanych postów 41358 Wiek 1 rok Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 126098
ostatnie dosc znane badanie wykorzystywalo dawke 8g
osobiscie stosuje 10 g w DT

TWORCA ALTERNATYWNEJ DROGI (i nie tylko) - zaprasza do dzialu NUTRIFARM
i lektury magazynu PERFECT BODY http://www.perfectbody.pl

Dieta JEM / NIE JEM pozwala na wiecej !
http://www.sfd.pl/JEM_/_NIE_JEM_dieta_by_Biniu_oficjalny_watek_Q&A_Patrz_str_1-t931736.html 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 250 Napisanych postów 41358 Wiek 1 rok Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 126098
i 5 g w DNT

TWORCA ALTERNATYWNEJ DROGI (i nie tylko) - zaprasza do dzialu NUTRIFARM
i lektury magazynu PERFECT BODY http://www.perfectbody.pl

Dieta JEM / NIE JEM pozwala na wiecej !
http://www.sfd.pl/JEM_/_NIE_JEM_dieta_by_Biniu_oficjalny_watek_Q&A_Patrz_str_1-t931736.html 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 579 Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 16840
Niecyklicznie?
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Które białko najlepsze na rano?

Następny temat

BCAA + HMB ??

Masa