SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Składniki egzogenne i endogenne, białka, tłuszcze ww, NNKT i inne.

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , , , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 26279

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 20 Napisanych postów 1314 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 30947
Szukałem ale nie znalazłem więc troszeczke napisze




Do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka potrzeba około 60 składników odżywczych. Niektóre z nich mogą powstać w organizmie człowieka z innych dostarczonych z pożywieniem, związków i te nazywamy endogennymi. Nato miast około 40 związków, których organizm nie może zsyntetyzować, należy dostarczyć z zewnątrz wraz z pożywieniem. Te składniki odżywcze nazywamy egzogennym. Do nich należy 8-10 aminokwasów, 3 kwasy tłusczowe, 1-2 węglowodany oraz kilkanaście witamin i składników mineralnych.


Białka zbudowane są z podstawowych związków zwanych aminokwasami. W skład budowy białek wchodza 24 aminokwasy, które w różnych proporcjach wysepują w białkach poszczegółnych produktów żywnościowych. wartośc bilogiczna- odżywcza białek zależy od zawartości aminokwasów egzogennych, których organizm nie może wytworzyć z innych składników. Ważnych niezbędnych aminokwasów znamy 8-10.
Białka, które zawierają w swym skłądzie wszystkie aminokwasy egzogenne w proporcjach zbliżonych do białka organizmu ludzkiego, nazywamy białami o wysokiej wartości biologicznej, białkami pełnowartościowymi. Biała te występuj głównie w produktach zwierzęcych jak: mięso, ryby, wędliny, konserwy rybne i mięsne, drób, podroby, dziczyzn (około 15 %) jaja (około 10 %) sery (około 20 % ), mleko (około 3 %). Dośc dużą wartość biologiczną mają biała warzyw, ziemniakó i owoców ( 1-3 % ).
Białka niepełnowartościowe mają mniejszą wartość biologiczną. do nich należą białka roślinne zawarte głównie w suchych nasionach roślin strączkowych, jak: groch, fasola, bóg, soczewica, (około 20 %) , w produktach zbożowyc jak: pieczowy zwłaszcza razowe, mąka i makarony, kasze ( 8- 13 % ).

Oto przykłądy łączenia białka roślinnego z białkami zwierzęcymi w różnych potrawach:

kasza gryczana-> drób,ser zółty i twarogowy-> pierogi z kaszą gryczaną i twarogiem
kasza manna-> ser twarogowy (mleko)-> sernik wiedeński z kaszą manną
kasza jęczmienna-> mleko, jajo, dróg, ser zółty i twaróg-> zupa mleczna, kotlety z kasy, risotto drobiowo- warzywne,
płatki owsiane-> mleko, jajo, drób, ser zółty-> zupa mleczna, kotlety z płatków z jajem
ryż-> jajo, drób, ser zółty, wątroba-> risotto, ryż z jajami na słodko,
mąka pszenna-> mleko, jajo,makrela, wątroba, ser żółty i twarogowy-> kanapki, napój mleczny, pieogi leniwe
ziemniaki-> mleko, dorsz, ser żółty i twarogowy-> zapiekanka pierogio ruskie, knedle
fasola-> kiełbasa, parówki-> fasola po bretońsku
drożdże-> jajo-> ciasto drożdżowe słodkie i niesłodkie


Ilościowe i jakościowe normy spożycia białek dla niektórych grup ludności

dzieci- 3,5-2,0 - 3:1 ( stosunek białka zwierzęcego do roślinnego
młodzież- 2,0- 1,5- 2:1
dorośli- 1,0- 1:1
kobiety ciężarne- 1,5- 2:1
kobiety karmiące- 2,0- 2:1


Tłuszcze obok węglów są głownym składnikiem energetycznym nszego pożywienia. Dają ponad dwukrotnie więcej energii niż węglowodan i biała. Z 1 g tłuszczu organizm wytwarza 9 kcal, Tłuszcze dostarczają organizmkowi witamin rozpuszczalnych w tłuszczach; A,D,E,K oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Te kwaasy tłuszczowe sa pochodzenia egzogennego.
Organizm ich nie może wytworzyć, musi je otrzymać z zewnąrz wraz z pożywieniem. NNKT- kwas linolowy, linoleinowy i archaidowy- odgrywają dużą rolę w przemianie tłuszczów oraz cholesterolu, zapobietają między innymi miażdźycy.
Bogatym źródłem NNKT są oleje roślinne jak: sojowyu 50 %, słonecznikowy 70 % , kukurydziany 55%, archaidowy 29 %, oliwa z oliwek 7%. Człowiek dorosły powinien spożyć dziennie 1 łyżkę tych olejów w postaci nie zmienionej termicznie. Określa się , że 3 % zapotrzebowania energetycznego powinno pochodzić z niezędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Tłuszcze spełniają ważną role w technologii sporządzania posiłow, dają uczucie sytości i poprawiają smak potraw.
W organizmie zajmują one około 10 % masy ciała, W przypadkach otyłości ilość tłuszczu ustrojowego może dochodzić do 25- 30 % masy ciała. Tłuszcz ustrojowy stanowi zapas energii. Wchodzi w skład tkanki tłuszczowej podskórnej i w jamach ciała oraz otacza narządy wewnętrzne, jak serce, nerki, jelita itp. Do nagromadzenia dużych ilości tłuszczu dochodzi wskutekj spożywania zbyt tłustego oraz bogatrego w węglowodany, szczególnie w cukry proste, pożywienia. Cukry spożywane w nadmiarze zamieniają się w tłuszcz ustrojowy.
Najwyższą wartość biologiczną mają te tłuszcze, które w swoim składzie zawieraą NNKT i witaminy , oraz te, które mają dużą wartość smakówą. Źródłem tych tłuszczy są olej: sojowy, słonecznikowy, kukurydziany oraz oliwa z oliwek, masło i śmietana. Średnią wartość odżywczą mają takie tłuszcze, jak: smalec, słonina, sadło, boczek, masło roślinne. Najniższą wartość biologiczną mają: olej rzepakowy, margaryna i tłuszcze kuchenne.
Tłuszcze o wyokiej wartości biologicznej nalezy spożywać w postaci surowej, nie zmienionej termicznie ( w czasie smażena). Masła i margaryny nie wolno używać do smażenia potraw. W zbyt wyoskiej temperaturzye ulegają rozkładowi. Wytwarzają się związki szkodliwe do zdrowia. W racjonalnym żywieniu powinno sę unikac potraw smażonych na tłuszczu. Do smażenia potraw najlepiej nadają się tłuszcze o niskiej wartości biologicznej jak smalec, olej rzepakowy i tłuszcze kuchenne.
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

Wyjątkowo przepyszny zestaw!

Zgarnij 3X NUTLOVE 500 w MEGA niskiej cenie!

KUP TERAZ
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 90 Napisanych postów 15094 Wiek 33 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 101723
i ani slowa w temacie tłuszczy o oleju rybim, lnianym??
ale ok, sog

"Jak kraść, to miliony.
Jak ruchać, to księżniczki"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 19 Napisanych postów 3246 Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 14357
masz soga, ale podaj zrodlo

misiek

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 20 Napisanych postów 1314 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 30947
Węglowodany pod względem wagowym w żywieniu ludzi zajmują najważniejszą pozycję ponieważ do 60 % pokrywają zapotrzebowanie energetyczne człowieka dorosłego. W organizmie zawartość węglowodanów jest mała, stanowi 1 % masy ciała. Widać z tego, ze zapas, węglowodanów w organizmie jest małyu, musi być stale uzupełnianiny. Biorąc pod uwagę znaczne spożycie węglowodanów (250-400 g) i mała ich zawartość w orgaznizmie, należy stwierdzić, że są to związki najszybciej ulegające porzemiano.Nadmiar spożytuch węglowodanów, ulega zamianie na tłusz. Węglowodany (cukry) są najważniejszym źródłem energii potrzebnej do pracy mięśniowej.

Węglowodany z punku widzenia chemicznego dzielima na cukry proste i złożone. Do cuków prostych zaliczamy jednocukry: glukozę, fruktoże, galaktozę i mannozę, oraaz dwucukr: sacharoże, laktozę i maltoże. Źródłem tych cukrów są cukier buraczany i trzcinowy (100 %) miód naturalny i sztuczny (84 %), słodycze (50-90%), przetowry owocowe na cukrze (30-70 %), warzywa i owoce (3-15 %), mleko (5 %).Do cukrów złożonych zaliczamy: skrobie, dekstryny, glikogen i celuloze.Źródłem skrobi są produkty zbożowe (dco 70 %) suche nasiona roślin strączkowych ( 60 %), ziemniaki (15%). Dekstryn są produktem pośrdenim przy rozkładzie skrobi i można je znaleźć w skórce pieczywa, sucharkach, zrumienionoej bułce teartej itp. Glikogen jest cukrem, który powstaje w organizmie człowieka i zwerzą z cukrów prostych. Wyśtepują w wątrobie, jako węglowodan zapasowy i w mięśniach jako związek wyzwalający neergię potrzebną do pracy mięśniowej. Celuloza jest cukrem nieprzyswajalnym przez orgaznim człowieka. Celuloz,a, hemicelulozy, drewnik i pektyny tworzą mieszaninę zwana błonnikiem. Chociaż błonnik nie daje energii, to obecność jego w pożywieniu jest konieczna. Wypełnia on jelita, ułatwia trawienie, daje uczucie sytości. Źródłem błonnika są: razowe pieczyo, grube kasze, warzywa i owoce, Dzienne zapotrzebowanie na błonnik przez człowieka dorosłoeg wynosi około 8-10 g.

Składniki mineralne w organizmie człowieka odgrywają dużo rolę:
- są materiałem budulcowym- wapń, fosfor , żelazo
- regulują wiele procesów biochemicznych w procesie przemiany materii- potas sód, jod chlor, inne.
-utrzymują ciśnienie krwi na odpowiednim poziomie,
-biorą udział w procesie krzepnięcia krwi,
kierują gospodarką wodną
- biorą udział w trawieniu pokarmów,
-wpływają na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej
-wchodzą w skłąd budowy enzymów

Składniki mineralne dzilimy na 2 grupy:
-makroelementy- występujące w większych ilościach w pożywieniu i potrzebne orgaznimowi w konkretnych wagowych ilościach
- mikroelementy- potrzebne orgaznimowi w ilościach śladowych i pełniące w organizmie rolę regulujące w procesach przemiany materii.

Do makroelementów należą: wapń, fosfor, magnez, chlor, żelazo, siarka, sód, potas i inne.

Wapń- w organizmie człowieka dorosłoeg znajduje się około 1 kg wpania. W 99 % jest on związany z fosforem i wchodzi w skład kości i zębów, a 1 % jest częścią składową płynów ustrojowych.
Ta niewielka ilośc wapnia:
-bierze udział w procesie krzepnięcia krwi,
-jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwoego i mięsniowego,
-wpływa na pracę serca.
Niedobór wpania prowadzi do rozmiękania kości, sprzja próchnicy zębów i krzywicy oraz zachwianiu niektórych procesów biochemiicznych orgaznimu. Z niedoborem wapnia spotykamy się dość częśto, gdyż tylko ieliczne produkty spożywcze są jego dobyrm źródłe, Do nich należą: mleko, sery, jaja, konserwy z ryb (spożywanie ze szkieletami). Pewnych ilości wpania dostacza twarda woda i potrawy na niej przygotowane. Zapotrzebowanie na wapń zależy od wieku i stanu fizjologicznego (np. ciąża karmienie) i wynosi:
- dla dzieci i młodzieży 1 g na dobre
-dorosłych 0,8 na dobę
- dla kobiet ciężarnych i karmiacych 1,5-2,0 g na dobę.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 20 Napisanych postów 1314 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 30947
Wylliam pisze to co znalazłem w książce- Zasady żywienia i dietetyka stosowana. Jak nie ma to nie moja wina
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 20 Napisanych postów 1314 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 30947
Kwas szczawiowy (szczaw, szpninak, rabarba) i kwas fitynowy ( produkty zbożowe i strączkowe) obniażają przyswajalność wapnia. Nie należy produktów , zawierajacych te kwasy w dużych ilościach, podawać zwłaszcza dzieciom i ludziom starszym.
Fofsor jest również składnikiem budulcowym *) % fosforu występuje w kościach i zębach, część wchodzi w skład mięśni i mózgu. Pozostała część znajduje siępłyunach ustrojowych i odgrywa dużą rolę w procesach przemiany materii. Fosfor występuję powszechnie w produktach spożywczych zarówno pochodzeina zwierzęcego jak i roślinnego. Zapotrzebowanie na ten składnik wyraża się stosunkiem wapnia do fosfrou i dla ludzi dorosłych wynosi 1:1 a u dzieci oraz młodzieży 2:1.
Magnez. ciało ludzkie zawiera 20-30 g magnezu. Magnez pełni ważną rolę w organizmie:
- wchodzi w skład kości, zębów i mięśni,
- bierze udział w przemianie węglowodanów,
-utrzymuje równowagę nerwową i mięśniową,
- dział antagonistycznie do wapnia.
Dzienne zapotrzebowanie na magnez ynosi 300-400 mg. Źródłem magnezu są rośliny strączkowe, produkty zbożowe z grubego przemiału, warzywa zielone, kakao.
Żelazo jest składnikiem mineralnym potrzebnym do:
- budowy czerwonych krwinek i barwnika mięśni,
- wytrzwania niektórych enzymów.
- transportu tlenu w organizmie oraz do oddychania komórkowego.
Część żelaza jest zmagazynowana w wątrobie, nerkach, śledzionie. Z niedoborem żelaa spotykamy się dosyć często na skutek:
- niedoboru tego składnika przy spożywaniu zbyt oczyszczonych i przetworzonych produktów ( zbyt biała mąka, pieczywo)
- trudności w przyswajaniu,
- dużej utraty krwii
- obfitych i długotrwałych mięsiączek,,
- ciąży i karmienia,
- spożywania dużej ilości kwasu szczawiowego (szczaw, szpinak, rabarbar)
- długotrwałych wyniszczających chorób zakaźnych.
Niedobó żelaza prowadzi do niedokrwistośći, upośledzonej wymiany gazowej: tlenku i dwutlenku węgla. Dzienna zapotrzebowanie wynosi około 15 mg.
Dobrym źródłem żelaza są : zółtka jaj, wątroba, płucka, naerki, mięso, potrawy z krwią, (kiszk, czarny salceson, czernina) oraz ciemne pieczywo, grube kasze, nasiona roślin strączkopwych , warzywa i owoce.
Sód i potas- rola tych składników polega na kierowaniu gospodarką wodną (ód zatrzymuje wodę a potas wzmaga jej wydalanie), utrzymaniu cięsnienia osmotycznego izachowaniu równogwagi kwasowo- zasadowej w organizmie. Pota występuuje powszechnie w produktach spożywczych zarówno roślinnych jak i zwierzęcych . Sód występuje raczej w produktach zwięzecych i jest dodawany do poatrw wraz z solą kuchenną. Zaleca się spożywanie soli kaminnej, gdyż oprócz sodu znajdują się tam mikroelementy jak, selen, brom, jod żelazo i inne. Czasem można się spotkac z nidoborem sodu, szczególnie pdczas dużuych wyilków fizycznych i podwyższoenj tepmperatury otoczenia, np. w czasie żniw, przy pracy w hutach itp. Wtedy naelezy podawać napje z dostkiem soli kkuchennej (was z kiszoen akpusy i ogórów, scejlapnnie przyrządzone napoje z dodatkiem soli kuchennje. Dzienne zapotrzebowanie na sól kuchenną wynosi 10 -15 g, w czasie duzych wysiłków może dochodzić do 20 g na dobe.

Później napisze o mikroelementach tylko mnie troche paluchy przestaną boleć
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

REDUKCJA DLA SIEDZACYCH ZA BIURKIEM

Następny temat

placek Brzózki

nutloveb