SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

REGENERACYJNE TRIO – POTAS, MAGNEZ I WITAMINA B6!

temat działu:

ActivLab

słowa kluczowe: , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 1143

Nowy temat Temat Zamknięty
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 158 Napisanych postów 18766 Wiek 27 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 78757
Wszyscy doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że witaminy i minerały - dostarczane w odpowiednich ilościach – warunkują funkcjonalność organizmu, zdrowie oraz jego ogólną kondycję psycho-fizyczną. Umożliwiają zatem utrzymanie optymalnej kondycji zdrowotnej, a dzięki temu stwarzają idealne warunki do rozwoju na tle sportowym. Mało tego, nie tylko są w stanie wpłynąć na poprawę parametrów fizycznych, ale również utrzymanie formy fizycznej w trudniejszych dla nas okresach. Do ciekawszych i zarazem bardziej istotnych elementów zaliczamy magnez, potas oraz witaminę B6. Jak działają na organizm i dlaczego są dla nas aż tak ważne?

Regeneracyjne trio – potas, magnez i witamina B6








Potas jest jednym z tych minerałów, które to znajdziemy w większości produktów spożywanych przez nas na co dzień. Mimo wszystko nie zmniejsza to ryzyka niedoborów pierwiastka. Nie należy zapominać o dwóch istotnych kwestiach, mianowicie: wchłaniania minerałów z pokarmu oraz zależności między konkretnymi elementami. Dieta współczesnego człowieka nie tylko jest oparta na zbyt dużych ilościach cukru, który towarzyszy nam niemal na każdym kroku, ale również sodu. Zarówno jeden, jak i drugi dbają między innymi o gospodarkę wodną organizmu, a zatem właściwe jego nawodnienie. Przyjmując sód w nadmiernych ilościach możemy doprowadzić do magazynowania wody, natomiast potas w nadmiarze sprzyja odwodnieniu. Między jednym i drugim należy utrzymywać optimum ilościowe, a już na pewno do takiego stanu dążyć.

Potas jest również regulatorem ciśnienia krwi, a także jednym z istotniejszych kationów w surowicy. Dodatkowo, to właśnie jemu poniekąd zawdzięczamy sprawne przewodzenie impulsów przez neurony układu nerwowego. Wykazuje właściwości alkalizujące. Jest też pomocnym składnikiem w przemianach podstawowych składników pokarmowych i mechanizmie usuwania zbędnych produktów przemiany materii. Wspiera mózg, układ nerwowy oraz sercowo – naczyniowy. Co ciekawe, dodatkowe ilości potasu będą wspierać zarówno pracę, jak i regeneracje naszych mięśni. Zatem z jego dobrotliwych właściwości z całą pewnością mogą skorzystać sportowcy i osoby aktywne fizycznie. Potas przy nakładaniu na układ mięśniowy fizycznych obciążeń będzie stymulatorem układu nerwowego, a do tego regulatorem skurczów mięśni. Osoby o podwyższonej aktywności wykazują też zwiększone zapotrzebowanie na ów minerał, chociażby z racji właściwości transportujących względem glukozy przez nasze błony komórkowe. Zwiększone jego spożycie podnosi stopień regeneracji, a także optymalizuje stan energetyczny komórek podczas intensywnych ćwiczeń. Ponadto, jego działanie jest też powiązane ze sprawniejszym magazynowaniem glikogenu, co do pary z optymalnym nawodnieniem znacznie sprzyja intensywnej i bardziej wydajnej pracy mięśniowej, rozwojowi mięśni oraz efektywniejszemu podnoszeniu parametrów fizycznych.

Prawdziwą sztuką suplementacyjną jest połączenie składników w taki sposób, aby działały synergicznie i wzajemnie uzupełniały swoje właściwości. Zarówno potas, jak i magnez kontrolują w pewnym zakresie skurcze mięśni, a zatem również funkcjonowanie i regenerację układu mięśniowego. Oba biorą też udział w przemianach konkretnych składników pokarmowych. Nadrzędną rolą magnezu będzie jednak działanie jako aktywator względem enzymów realnie przyczyniających się do przenoszenia tak zwanych grup fosforylowych. Dostępność pierwiastka w organizmie warunkuje poniekąd syntezę i bieżące wykorzystanie wiązań ATP oraz GTP, zaliczanych do elementów wysoko energetycznych. Oczywiście zapotrzebowanie na ów pierwiastek zwiększa się w przypadku chociażby podwyższonej aktywności fizycznej, aczkolwiek należy kontrolować jego przyjmowania. Działa antagonistycznie z wapniem oraz istnieje zależność wzajemna między poziomami obu składników. Jednocześnie może pozytywnie wpływać na stan naszych ścian komórkowych oraz tkankę łączną. Niektóre źródła wskazują również na jego działanie tokolityczne względem mięśnia macicznego i działanie spermatozoidów u mężczyzn. Przeciwdziała też skutkom stresu, a ten stanowi bazę dla wielu poważniejszych problemów. Ponadto, jego dostępność w organizmie w dużej mierze warunkuje skurcze mięśni. Dostarczając zwiększone ilości pierwiastka będziemy w stanie wpłynąć o wiele lepiej na pobudliwość nerwowo – mięśniową i uzyskać znacznie bardziej korzystny efekt regeneracyjny pod kątem psycho – fizycznym. W ogólnym ujęciu współpracuję z bardzo wieloma enzymami, hormonami, a także bierze udział w transporcie czy syntezie istotnych elementów, takich jak koenzym A, NADH2, NADPH2. Jednak szczególną rolę wydaje się mieć w procesach rozbudowy masy mięśniowej, funkcjonowania mięśni oraz ich regeneracji. Jest wręcz nieodzowny. Głównie z uwagi na fakt, że nasz organizm zużywa stosunkowo duże ilości owego minerału do wytworzenia każdego grama masy mięśniowej. Poza tym, mięśnia wykazują zdolności do magazynowania i to w nich znajduje się znaczna część puli pierwiastka (ok. 30-35%). Nie bez powodu! Optymalizacja kurczów mięśniowych jest istotnym aspektem rozwoju zarówno masy mięśni, jak też parametrów fizycznych związanych z jej rozbudową. Atomy magnezu biorą udział w składowych interakcjach z rodnikami fosforanowymi, co rzecz jasna ma niemały wpływ na funkcjonowanie naszych białek kurczliwych.

Warto również wspomnieć, iż magnez wspiera funkcjonowanie mitochondriów pełniących rolę ośrodków energetycznych. Natomiast przez realne „doładowywanie mitochondriów” znacznie ułatwiony i przyspieszony staje się progres wynikający z bodźców treningowo – żywieniowych. Nie bez znaczenia jest fakt, iż adenozyno-tri-fosforan (ATP) spełniający się w roli nośnika energii i cząsteczki energetycznej zawiera spore ilości magnezu. ATP jest także dostawcą energii dla włókienek kurczliwych naszych mięśni. Sam nukleotyd jakim jest ATP dodatkowo stanowi składowy impuls aktywacji hormonów anabolicznych, a następnie element optymalizacji enzymów mających udział w procesach anabolizmu. Co za tym idzie, przy odpowiednim zwiększeniu przyjmowania minerału i sprawnej resyntezy ATP dochodzi do stymulacji DNA oraz RNA, a także wzmożonej syntezy białek. Oczywiście należy mieć wzgląd na zachowanie równowagi ilościowej między magnezem, a wapniem. Za sprawą ATP, a w tym magnezu, dochodzi też do nasilonej przemiany aminokwasów i produkcji białek mięśniowych. Może też rzutować na skrócenie czasu maksymalnej regeneracji, co jest jednym z kluczowych elementów zwiększania przyrostów beztłuszczowej masy ciała pod wpływem bodźców treningowych (nie należy zapominać o diecie oraz dbałości o samo zdrowie).

Dopełnieniem wspomnianych wcześniej dwóch minerałów jest witamina B6. Stanowi wsparcie regeneracyjne w zakresie zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Wypada zacząć od tego, że nasz organizm wiele zawdzięcza jednemu z popularniejszych neuroprzekaźników. Mowa o GABA wykazującym działanie hamujące względem naszego układu nerwowego. To właśnie ów neurotransmiter ma znaczny wpływ na regenerację (również nocną), sen (jego jakość i głębokość) czy samo zasypianie. Ponadto, jest odpowiedzialny za łagodzenie skutków stresu i poniekąd warunkuje uwalnianie anabolicznego oraz regeneracyjnego hormonu wzrostu. Warto zaznaczyć, że glutamina jest uważana za aktywator GABA oraz element, z którego jest wytwarzana. Sam mechanizm przekształcania jest z kolei warunkowany głównie przez witaminę B6. Wiele źródeł wspomina, iż suplementacyjna wersja GABA nie przechodzi przez barierę krew – mózg. W takim wypadku najlepszym wyjściem może okazać się stosowanie jej prekursorów oraz witamin z grupy B, w szczególności B6. Jako wsparcie dla naszych kluczowych przekaźników nerwowych witamina ta może z całą pewnością zajmować miejsce na liście suplementów przeciwdziałających skutkom stresu. Dodatkowo, już z samego zdrowego rozsądku powinniśmy dbać o optymalne ilości tego składnika. Głównie z uwagi na fakt, że roślinne wersje witaminy B6 okazują się użyteczne dla organizmu w bardzo małym stopniu – w przeciwieństwie do zwierzęcych. Powinny zatem zwrócić na nią uwagę osoby, które stronią od produktów pochodzenia zwierzęcego, w których uznawane są za źródła witamin z grupy B.







Podsumowując…

Zestawienie magnezu, potasu oraz witaminy B6 (Activlab K-MAG B6) znacznie przyczynia się obniżenia poziomu stresu oraz łagodzenia jego skutków. Ponadto, wspiera nasz system energetyczny i oddala uczucie zmęczenia czy znużenia. Dodatkowo, składniki te są nieodzowne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, a nawet poprawy jego pracy. To samo tyczy się przewodnictwa nerwowo – mięśniowego i pobudliwości w tym ujęciu. Suplementacja tego typu pozytywnie rzutuje na rozwój mięśni i mechanizm regeneracyjny, który w tym przypadku jest kluczowy. Przydatna szczególnie przed intensywnym treningiem, choć nie tylko. Dla lepszego efektu można zastosować przed ćwiczeniami z produktami dodatkowo stymulującymi układ nerwowy (np. Activlab Guarana 2000).

Autor wpisu: Janusz Ziółkowski- ekspert odżywiania

Sprawdź ile masz % tłuszczu?

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
Nowy temat Temat Zamknięty
Poprzedni temat

W JAKICH DYSCYPLINACH BETA ALANINA POZWOLI MAKSYMALIZOWAĆ WYNIK?