SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Przykładowy jadłospis wegetarianina.

temat działu:

Wegetarianizm i weganizm - dieta, odżywianie

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 17273

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a) Temat przeniesiony przez Banan z działu Odżywianie i Odchudzanie.
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 136 Wiek 30 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 1341
Witam.
Od kilku dni eksperymentuje z odżywianiem i próbuje zostać wegetarianką.Od soboty jak narazie nie jem mięsa,ale to komponowanie posiłków mi zbytnio nie wychodzi.
Czy mogłabym prosić o jakiś przykładowy jadłospis?
Będę wdzieczna za rady od innych wegetarian.
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 10 Napisanych postów 1021 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 28277
nie, nie, nie i jeszcze raz nie.

jedz mieso. nie widze powodow dla ktorych mialabys z niego rezygnowac, chyba, ze ideologia. ale jesli do tej pory jadlas mieso - po co z niego rezygnowac? to NIE JEST ZDROWE, NIE SPRZYJA redukcji, NIE SPRZYJA masie, NIE SPRZYJA niczemu ;)

dieta tez trening - musi bolec.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 136 Wiek 30 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 1341
Dzięki
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 49 Napisanych postów 5021 Wiek 32 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 44374
Ale jaką?
jest kilka...

Weganizm- odmiana wegetarianizmu odrzucająca zarówno mięso, jak i inne produkty odzwierzęce (jaja, nabiał oraz miód). Ten sposób bycia odnosi się nie tylko do diety, ale również do pozostałych aspektów życia: weganie unikają m.in. skórzanych ubrań oraz kosmetyków zawierających składniki pochodzenia zwierzęcego lub na zwierzętach testowanych.

Laktovowegetarianizm- spośród produktów pochodzenia zwierzęcego dopuszczony jest tylko nabiał i jaja. Najczęściej laktovowegetarianie są po prostu nazywani wegetarianami, a ściślejszy wegetarianizm jest nazywany weganizmem. Poglądy zwolenników tej diety umotywowane mogą być wygodą, uwarunkowaniami kulturowymi, wiarą, że przy produkcji mleka, jaj i miodu zwierzęta nie muszą cierpieć lub też przekonaniem, że skala cierpienia zwierząt przy podukcji powyższych jest akceptowalna.

Ovowegetarianizm- odmiana wegetarianizmu przyzwalająca na spożycie jaj. Ovowegetarianie nie spożywają mięsa, ryb i przetworów mlecznych.

Laktowegetarianizm (lacto - łac. mleko) - odmiana wegetarianizmu wyłączająca z diety poza mięsem (w tym drobiu i ryb) również jaja. Jest to dieta najczęściej występująca wśród wyznawców religii Wschodu, jak hinduizm czy buddyzm.

Witarianizm- witarianie żywią się jedynie surowymi lub ocieplonymi do maksymalnej temperatury 46.7°C pokarmami, na ogół wegańskimi. Robią tak z przekonania, że gotowanie niszczy enzymy i składniki mineralne zawarte w warzywach i owocach. Naukowcy potwierdzają to, jednak zaznaczają także, że gotowanie czasem uwalnia więcej składników mineralnych z wnętrza pokarmu.

Frutarianizm (lub fruktorianizm) - frutarianie jedzą jedynie owoce, orzechy, nasiona i inne rośliny, które mogą być zdobyte bez uszkodzenia zewnętrznego rośliny. Występują oni o wiele rzadziej niż wegetarianie i weganie. Mogą jeść dla przykładu pomidory, jabłka, dynie, czy fasolki, ale nie mogą jeść ziemniaków i szpinaku. Kontrowersyjną jest także sprawa, czy dzięki takiej diecie można organizmowi dostarczyć wszystkie niezbędne składniki pokarmowe i witaminy.


Wpływ diety wegetariańskiej na zdrowie
Większość naukowych autorytetów w sprawach żywieniowych, (m.in. American Dietic Associaton, Physicians Committee for Responsible Medicine, National Health Service") zgodnie twierdzi, że przemyślana i dobrze zrównoważona dieta wegetariańska jest jedną z najzdrowszych diet stosowanych przez ludzi.
Potwierdzają to liczne statystyki i badania epidemiologiczne prowadzone na dużą skalę w USA i w Wielkiej Brytanii. Wegetarianie jako grupa, w porównaniu z resztą populacji na tym samym terenie, zazwyczaj wykazuje niższą, średnią masę ciała, niższy poziom cholesterolu we krwi, niższe ciśnienie krwi, znacznie mniej przypadków zawału serca, nadciśnienia, cukrzycy, kilkunastu rodzajów nowotworów, osteoporozy i miażdżycy.

Rzekomy niedobór białek oraz aminokwasów wśród wegetarian stosujących zrównoważoną dietę nie został nigdy wiarygodnie dowiedziony. Głównym źródłem białka w diecie wegetariańskiej, w zależności od odmiany diety, mogą być jaja, mleko i jego przetwory lub rośliny wysokobiałkowe, takie jak np. rośliny strączkowe (w szczególności rozmaite przetwory sojowe) czy kasze.

Stwierdzono, że w pewnych okresach życia, przy niewłaściwie skomponowanej diecie wegetariańskiej mogą występować niedobory witaminy B12 (głównie u osób starszych), witaminy D (u dzieci i młodzieży), żelaza i cynku.

Niedoborów można stosunkowo łatwo uniknąć modyfikując odpowiednio swoją dietę w tych okresach życia poprzez włączenie do posiłków produktów wegetariańskich bogatszych w te witaminy i minerały.

W uzasadnionych medycznie przypadkach można również uzupełniać niedobory sztucznie, poprzez regularne spożywanie odpowiednich suplementów stosując się do zalecanego dawkowania.



Ja tam proponuje ułożyć zbilansowana na 0 i po kłopocie :)

--=Zanim zadasz kolejne pytanie na forum=--
http://www.sfd.pl/Pierwsza_Wizyta_Jasia_na_FORUM-t355004.html

"Jak nie wiesz to się dowiedz, wpierw pomyśl potem powiedz..."

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 136 Wiek 30 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 1341
Laktowo ;)

Zmieniony przez - Holli91 w dniu 2007-10-19 21:32:09
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 49 Napisanych postów 5021 Wiek 32 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 44374
to powodzenia...

--=Zanim zadasz kolejne pytanie na forum=--
http://www.sfd.pl/Pierwsza_Wizyta_Jasia_na_FORUM-t355004.html

"Jak nie wiesz to się dowiedz, wpierw pomyśl potem powiedz..."

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 3 Na forum 191 dni Przeczytanych tematów 29
Jestem na diecie wegańskiej od 2 miesięcy, dodatkowo suplementuję białko sojowe i widzę systematyczny progres. Zwiększona wydolność, szybszy czas regeneracji. Na chwilę obecną same pozytywy.

Śniadanie: owsianka, banan, płatki kokosowe, białko sojowe, syrop z agawy ( ok. 900kcal )
Obiad: makaron z sosem pomidorowym, oliwkami, suszonymi pomidorami i tofu ( ok. 1200-1500 kcal )
Kolacja: sałatka owocowa/warzywna ( 300-500kcal )






Zmieniony przez - veganON w dniu 2021-04-11 09:35:32

Zmieniony przez - veganON w dniu 2021-05-05 13:46:19
1
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Kilka pytań co do diety

Następny temat

DIETA. JAKA MA BYC?????

Wheya