SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Negatywne skutki nadmiernego spożycia BIAŁKA

temat działu:

Odżywki i suplementy

słowa kluczowe: , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 85552

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10873 Napisanych postów 49713 Wiek 27 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 57816
Namęczyłem sie ale przepisałem najciekawsze żeczy z artykułu KiF sami przeczytajcie i wyciągnijcie wnioski
Białko jest drugim po wodzie podstawowym składnikiem naszego ciała. Wchodzi w skład każdej komórki, przy czym w komórkach mięśniowych jest aż 20%. Istnieje przekonanie że skoro najważniejszym składnikiem tkanki mięśniowej jest białko, to aby zwiększyć masę mięśniową, trzeba go jeść jak najwięcej. Stąd, zwłaszcza wśród kulturystów - amatorów opinia że lepiej zjeść trochę więcej piersi z indyka niż narazić się na utratę masy mięśniowej, czy też zahamowanie jej przyrostu.
Ten niepokój jest jednak bezpodstawny, gdyż rzadko jesteśmy narażeni na niedobór białka, co więcej - nadmiar białka w diecie może okazać się zarówno bezużyteczny, jak i szkodliwy.
Ile białka tak naprawdę potrzebujemy?
Białko ulega w naszym organizmie ciągłej wymianie (jest to tzw. Turn over białka) i to właśnie jest powodem, dla którego jego codzienne spożywanie jest konieczne, u człowieka dorosłego wymianie ulega od 130 do 260 g białka dziennie, tj ok. 1-2% wszystkich białek, przy czym znaczna część, tj. 70 - 80% aminokwasów uwolnionych z komórek ulega ponownemu wbudowaniu w nowo syntetyzowane białka. Pozostałe 20 - 30% (tj koło 40g), które podlega bezpowrotnemu katabolizmowi, musi być uzupełnione z dietą. Ilość białka, jaką potrzebuje organizm, by utrzymać masę mięśniową na stałym poziomie wynosi 1g na 1kg masy ciała. W wypadku osób uprawiających sporty siłowe zapotrzebowanie na białko ulega zwiększeniu do 2g na 1kg masy ciała, a to ze względu na intensywny metabolizm mięśniowy, związany z wysiłkiem fizycznym.
Co się dzieje z nadmiarem spożytego białka?
Białko spożyte w ilości przekraczającej nasze zapotrzebowanie nie jest wbudowywane w mięśnie, ale ulega utlenianiu, tak samo jak tłuszcze czy węglowodany. Badania wykazują, że dieta wysokobiałkowa nasila utlenianie leucyny, jednego z najważniejszych aminokwasów występujących w mięśniach. Tak więc zamiast magazynować aminokwasy w postaci masy mięśniowej, zaczynamy je intensywnie spalać. Należy tu zwrócić również uwagę na fakt, iż białko jest kiepskim „paliwem energetycznym". Co to oznacza? To nie kalorie same w sobie stanowią dla naszego organizmu bezpośrednie źródło energii, ale ATP, które jest wytwarzane podczas utleniania tłuszczów, węglowodanów i białek. Energia dostarczona z pożywieniem (kalorie) może być wykorzystana na nasze potrzeby tj. regenerację, rozwój tkanki mięśniowej, wszelkiego rodzaju aktywności - jest to tzw. Energia użyteczna. Ilość tj energii, jaką uzyskujemy z węglowodanów wynosi 60%, tłuszczów 70%, a z białek zaledwie 20%. A więc mówiąc bardziej obrazowo - jedząc zbyt duże ilości białka zamiast wykorzystywać energię na cele użyteczne, marnujemy ją na „ogrzewanie". Prawidłowość, że więcej niekoniecznie znaczy lepiej, odnosi się również do spożycia białka w skali jednego posiłku. Stwierdzono, że organizm może jednorazowo przyswoić do 50g białka. Spożywanie większych ilości w jednym posiłku mija się z celem, dlatego też dzienną porcję białka należy rozplanować tak, by w miarę możliwości w każdym z 4 lub 5 posiłków znajdowała się taka sama jego ilość. Porcja chudego mięsa czy pojemnik twarożku stanowczo wystarczy, jak na jeden raz.
Czy nadmiar białka może szkodzić?
Specjaliści do spraw żywienia podkreślają rolę białka w żywieniu sportowców. To jednak nie znaczy, że zachęcają do jedzenia nieograniczonych jego ilości. Każda substancja, jaką dostarczamy do organizmu w nadmiarze, wcześniej czy później może nam zaszkodzić. Również stosowanie przez dłuższy okres czasu diety wysokobiałkowej może niekorzystnie odbić się na naszym zdrowiu. Przejadanie się białkiem, przy jednopczesnym braku zbilansowania diety pod kątem innych składników, tj. witamin, składników mineralnych czy błonnika pokarmowego, zwiększa ryzyko wystąpienia niektórych chorób cywilizacyjnych. Wynika to między innymi z tego, że wraz ze wzrostem spożycia białka następuje wzrost zapotrzebowania na skłądniki biorące udział w metabolizmie aminokwasów, tj. na witaminy z grupy B. Narządami odpowiedzialnymi za metabolizm aminokwasów są wątroba i nerki. W wątrobie zachodzi rozpad białek, natomiast nerki są odpowiedzialne za usuwanie produktów ich metabolizmu. Nadmiar białka obciąża te narządy, co może w przyszłości przyczynić się do osłabienia ich wydolności. Przykładowo - ubocznym produktem przemiany aminokwasów jest mocznik, który działa na organizm zakwaszająco. W celu jego zneutralizowania z kości uwalniany zostaje wapń. Taka sytuacja utrzymująca się przez wiele lat w konsekwencji sprzyja rozwojowi osteoporozy w starszym wieku.
Podsumowując - nie ma żadnych powodów, by jeść białko w ilości większej niż zalecana.
8
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Bull Administrator
Ekspert
Szacuny 919 Napisanych postów 55243 Wiek 46 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 335531
Nadal powtarzane są opinie, jakoby nadmiar białka przyczyniał się do chorób i uszkodzenia nerek, a także do pogorszenia ogólnego stanu zdrowia. Pierwszą zasadniczą kwestią jest zdefiniowanie, co to znaczy “nadmiar”?

  1. 1. Jaką rolę pełni białko w organizmie człowieka?
  2. 2. Podaż białka niezbędna do prawidłowego przebiegu procesów biologicznych
  3. 3. Jak białko wpływa na nerki?
  4. 4. Czy jest sens spożywać większą ilość protein?


1. Jaką rolę pełni białko w organizmie człowieka?

Białko odpowiedzialne jest za prawidłowy przebieg wszystkich procesów biologicznych zachodzących w organizmie. Uczestniczą w katalizowaniu przemian w układach biologicznych, biorą udział w transporcie wielu małych cząsteczek i jonów, są przeciwciałami, a także biorą udział w przekazywaniu impulsów nerwowych.

2. Podaż białka niezbędna do prawidłowego przebiegu procesów biologicznych

Wykazano, iż aby procesy biologiczne w organizmie człowieka zachodziły bez zakłóceń konieczne jest dostarczenie odpowiedniej ilości protein. Poziom spożycia białka jest uzależniony przede wszystkim od aktywności fizycznej i kształtuje się następująco:
- 0,8 - 1,0 g/kg mc dla osób nieaktywnych i małoaktywnych
- 1,2 - 2,2 g/kg mc dla osób trenujących sporty siłowe, z czego im trening jest intensywniejszy, tym podaż białka powinien być bliżej górnej granicy.
Najczęściej podaż białka wynosi ok. 2g na kg/mc dla osób ćwiczących siłowo.
W trakcie redukcji tkanki tłuszczowej zaleca się nawet zwiększenie spożycia białka nawet do ok. 3g/kg mc, co pozwoli poprawić sytość posiłków, jest pomocne w kontroli łaknienia i zabezpiecza mięśnie przed działaniem katabolicznym.
Uznaje się, że podaż białka nawet 2g/kg mc jest już wysoka w porównaniu z normami dla osób nieaktywnych fizycznie.
Bardzo ważne jest, aby dostarczane proteiny były pełnowartościowe, czyli posiadały wszystkie niezbędne aminokwasy. Oprócz tradycyjnego pożywienia świetną alternatywą są odżywki białkowe, np. WPC Allnutrition

3. Jak białko wpływa na nerki?

W wyniku przeprowadzenia wielu badań pod kątem negatywnego wpływu zwiększonej podaży białka na funkcje nerek nie znaleziono jednoznacznych dowodów, że wysokie spożycie protein prowadzi do uszkodzenia tego narządu u osób zdrowych. Sportowcy biorący udział w badaniach spożywali nawet 2,8g na kg mc.
Negatywne następstwa spożywania białka w większych ilościach mogą odczuć osoby cierpiące na dysfunkcje nerek, kamicę nerkową czy nawet nadciśnienia.

4. Czy jest sens spożywać większą ilość protein?

Nie ma dowodów na to, że spożywanie większej ilości białka ponad rekomendowaną niesie za sobą jakieś dodatkowe korzyści.

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10873 Napisanych postów 49713 Wiek 27 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 57816
Sog polecial:)
1
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 30 Napisanych postów 3334 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 41247
Podsumowujac nie ma tez sensu wiekszego wysylku fizycznego niz zalecany
2

<<< j**ać hołotę która z psami w komitywie >>>

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10873 Napisanych postów 49713 Wiek 27 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 57816
selko to dygresja do artykułu? Wiesz że nadmierny wysiłek spowoduje zmęczenie i nieefektywny trening więc, wszystko musi być "podawane" w optymalnych dawkach tak jest też z treningiem. Na moim przykładzie podam że jeszcze rok temu ćwiczyłem od poniedziałku do soboty codziennie i to dosyć intensywnie... co mi to dało bez diety i supli??? NIC spalałem sie i efekty były mierne... Więc podsumowanie z Białek pasuje do wszystkiego
Pozdro...
2
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 262 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 2478
SOG

Always look on the bright side of life

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 30 Napisanych postów 3334 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 41247
Chodziło mi ze zwiekszony wysiłek to zwiekszone spozycie bialka i tylko tyle czyli sens w zwiekszeniu spozycia jest to oczywiste

Soga nie dam bo nie ma za co


Zmieniony przez - selko w dniu 2005-11-30 08:57:11
2

<<< j**ać hołotę która z psami w komitywie >>>

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10873 Napisanych postów 49713 Wiek 27 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 57816
Łaski bez



No toż oczywiście że zwiększa sie zapotrzebowanie na Białko ale po przeczytaniu artykułu wniosek jest taki że owe zwiększenie białka spowoduje "spalanie" a nie budowe więc... Ojś tam dobra nie będe sie sprzeczał


Pozdro....

Zmieniony przez - Szebka w dniu 2005-11-30 09:00:29
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 30 Napisanych postów 3334 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 41247
dobra jest

<<< j**ać hołotę która z psami w komitywie >>>

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 14 Napisanych postów 1863 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 38927
wniosek jest taki że owe zwiększenie białka spowoduje "spalanie"
raczej nie bardzo nadmiar białka zostanie wydalony.
Ten artykół to duże uprszczenie - taka podstawa.
Jak zjesz 2,3 g/kg masy to Ci nie zaszkodzi.
Pozatym nie wzieli pod uwage profesjonalistów(czytaj. Koksiarz czyli ja )
3g białka w takim przypadku to minimum......
2

"..o tutaj jest fulu wypas na witamince widac ze jestes bo pucuchy jak u chomika
normalnie powiedz ziomek co,wstrzykiwales zeby tak na rylku fajnie opuchnonc wodom
to se takie rozpiszemy podobne bo to od razu budzi respekt na dzielnicy jak z
rentencjom na mordzie sie,kolesie bujajom od razu widac ze konkret ekipa..." by bamber16

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 30 Napisanych postów 3334 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 41247
juz mu mialem pisac ale dobra jest

<<< j**ać hołotę która z psami w komitywie >>>

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 404 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 1292
"Tak więc zamiast magazynować aminokwasy w postaci masy mięśniowej, zaczynamy je intensywnie spalać" czyli jak duzo cwicze i jem ZA duzo bialka to nie budeuje miesni tylko je pale??? CZyli traci sie na wafze ale z obwodów nic?
2
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Koncentrat Białka??

Następny temat

czy jest lepszy no booster od shock therapy ?

sosy