SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

ESTROGENY W BIAŁKU SOJOWYM

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 12441

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10982 Napisanych postów 50413 Wiek 28 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 57816
hej,

słyszałem już z kilku źródeł o tym, że soja zawiera pewne składniki, które działają jak żeńskie hormony -
spożywana w nadmiarze prowadzi do niechcianych efektów

z tego co mi wiadomo soja jest składnikiem większości odżywek

prosze o ustosunkowanie się do tej wiadomości

r.w.
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

Wyjątkowo przepyszny zestaw!

Zgarnij 3X NUTLOVE 500 w MEGA niskiej cenie!

KUP TERAZ
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 809 Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 9556
Wszystko sporzywane w nadmiarze prowadzi do nieporządanych efektów.
Co do estrogenów to nie słyszałem.

Mądry pracuje żeby żyć, głupi żyje żeby pracować.

Mądry pracuje, żeby żyć; głupi żyje, żeby pracować.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10982 Napisanych postów 50413 Wiek 28 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 57816
potwierdzam tyrzymajcie sie z daja od soi

koza
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 17 Napisanych postów 1559 Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 15619
Również to słyszałem, trudno mi powiedzieć na ile to jest prawda. Ja nie mam tego problemu, jako endomorfik unikam białka roslinnego.

Moderator Odżywianie
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10982 Napisanych postów 50413 Wiek 28 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 57816
Swego czasu też usłyszałem o estrogenach w soji.Poszukałem w sieci i znalazłem sporo informacji z których dowiedziałem się,że nie ma powodów do bania się soji.
Część informacji będzie niestety po angielsku.

Soy Isoflavones, Estrogens and Growth Factor Signaling
By Stephen Barnes, Ph.D. and Helen Kim, Ph.D.
Soybeans are unique among beans because they contain compounds called isoflavones. Because these molecules have structures very similar to the body's natural estrogens (hence the name plant- or phyto-estrogens), major research efforts are directed at understanding what isoflavones do in our bodies when we eat soy.

Estrogens

Estrogens are hormones that our bodies make and require for normal growth and development, and to maintain good adult health not only in women, but also in men. Estrogens are essential for the female reproductive system, but they are also important for the bones, the heart, and possibly the brain.

For women faced with menopause (and loss of estrogens), how to replace estrogens is a major issue. In standard hormone replacement therapy (HRT), the combination of estrogens with a synthetic progesterone prevents osteoporosis - it also largely overcomes the increased risk of uterine cancer from using estrogens alone (1). However, combination HRT is less effective than estrogens alone in protecting against heart disease, and may slightly increase breast cancer risk (2). So, on the one hand, estrogens are good; however, dealing with their replacement is a complex issue.

How do estrogens work? They complex with proteins called estrogen receptors (ERs). These complexes "dock" at sites (response elements) within selected genes in the cell's nucleus, switching those genes on or off. This switching makes cells proliferate (like breast growth during puberty) or causes them to differentiate and make special products (for example, milk following pregnancy). For many years, only a single ER was known, ER alpha. Now another ER, ER beta, has been found (3), and predominates in certain estrogen-responsive tissues, such as bone and the bladder (4). This explains why estrogens can have beneficial effects in bone and can control urinary incontinence, even though for years ER alpha could not be detected in either bone or the bladder.

Soy Isoflavones

How do soy isoflavones fit into estrogen action? Genistein, the most abundant isoflavone in soybeans, binds only weakly with ER alpha, but complexes with ER beta almost as well as estrogen does (5). This probaby explains genistein's ability to prevent bone loss in ovariectomized rats (6). The predominance of ER beta in the cardiovascular system suggests that soy isoflavones may be partly responsible for the lower incidence of heart disease in soy-consuming countries.

And what about cancer? In countries (mostly Southeast Asia) where soy consumption is high, the incidence of breast, prostate and uterine cancer is substantially lower than in the USA (7). Moreover, in a group of caucasian (Australian) women, those whose diets included higher amounts of isoflavones and other phytoestrogens had a lowered incidence of breast cancer (8). Interestingly, the intake of soy in these women (derived from their urinary isoflavonoid output rate) was less than one serving per day. Does this mean that eating soy and its isoflavones protects us from cancer? Conclusive answers cannot be given at this time, since the observed beneficial effects could be the result of associated dietary/lifestyle factors. It should also be noted that using concentrated isoflavone preparations (in pill form, for example) extracted from the soybean leaves behind the rest of the phytochemicals in soy foods that have health benefits. This may have effects that are impossible to predict at this point.

Isoflavones and Growth Factor Signaling

Many chronic human diseases involve defects in growth factor action. Growth factors are molecules that regulate the growth (proliferation) of cells. They can be released from cells in response to estrogen, and affect neighboring cells. When growth factors bind to their receptors (usually located straddling the cell's membrane), the part of the receptor inside the cell issues a signal to the rest of the cell, much like a doorbell at the entrance to a house. You can imagine how disruptive it would be if someone changed the doorbell from a soft sound to a really loud one. On the other hand, if the doorbell broke, you wouldn't know if anyone was at the door.

A significant advance in our understanding of the health benefits of soy comes from its use in treatment of the Osler-Weber-Rendu (OWR) syndrome. OWR is a hereditary disease where patients suffer multiple episodes of nose bleeds (in some as many as 3-6 a day) (9). Although not life-threatening, the loss of blood (which can also occur elsewhere in the body) often requires blood transfusions to maintain normal hematocrit levels. In an initial study at Yale University, certain OWR patients on a soy protein diet containing the isoflavones experienced an almost complete cessation of bleeding (10). This is all the more fascinating because genetic mutations that cause OWR produce defects in proteins involved in a signaling pathway initiated by transforming growth factor beta (TGFb) (11). How the actions of soy isoflavones interface with TGFb signaling remains to be elucidated, but in view of the data, we suggest that abnormalities in TGFb signaling may be at the crux of certain soy responsive diseases, including cancer, heart disease and osteoporosis (12). If so, isoflavones may be better understood by their effects on growth factors than for their apparent similarity to estrogens.


Kolejny artykuł jest bardzo ciekawy!

Isoflavones, Important Components of Soy
What makes Soy so effective against cancer? Currently the scientific community is focused on the isoflavones, particularly genistein and daidzein, important components of soy.
While the Chinese began cultivating the soybean and recording its medical benefits approximately 5,000 years ago, (it is one of the five crops named as sacred by the Chinese Emperor Shin-nong (2967-2579 BC), modern science is just beginning to understand its effectiveness in preventing and treating disease in the body.

Controlling blood sugar will assist the body in combating may symptoms such as "diabetic thirst", diabetic retinopathy and arthritic and inflammatory conditions often associated with this disease process.

Isoflavones are phytoestrogens, compounds of plant origin that have effects similar to the female hormone estrogen, though 400 times less powerful. Recent scientific studies indicate that several types of cancer, especially breast cancer, associate with estrogen receptors. If an isoflavone or one of its metabolites attaches to an estrogen receptor, it can block the more powerful effect of an estrogen molecule. By this mechanism of receptor binding, isoflavones and related compounds can reduce estrogenic effects on tissues that can often be shown to be cancer promoting.
Isoflavones demonstrate antiangiogenic effects on tumors. Angiogenesis (new blood vessel growth) is required for tumors to grow, and genistein appears to block that process.
Isoflavones are one of a group of biologically active compounds termed flavonoids (like pycnogenol from pine bark & proanthocyanidins from grapes). Flavonoids are recognized as having anti-inflammatory, antiallergic, antiviral, anticarcinogenic, antineoplastic, antimicrobial, antihelminthic, liver protective, kidney protective, antithrombotic and antihormonal effects. They are potent antioxidants, free radical scavengers and metal chelators. They facilitate vitamin C stabilization and enhance vitamin C absorption.
The scientific community is in agreement over the extraordinary benefits of isoflavones in soy.

Scientific journals are avidly reporting that it is the isoflavone content of soy foods that currently presents the most impressive cancer prevention or control or treatment option. Unequivocal anticancer effects of isoflavones have been reported in prostate, breast, colon and skin cancer.
Isoflavones have been shown to prevent bone loss and decrease osteoporotic effects.
Many studies have demonstrated that soy protein lowers cholesterol by as much as 35%.
In addition to these recent studies, Chinese medical writings show soybeans effective against conditions still to be tested in modern labs: renal disease, edema, poisoning, skin diseases, specific vitamin deficiencies, constipation, diarrhea, toxemia during pregnancy, anemia and leg ulcers.

Soy-isoflavones are powerful antioxidants beneficial in cleansing and detoxifying the entire body, thus slowing the aging process. Autoimmunity, prostates and kidney problems, as well as inflammation and repeated mild infections are all associated with aging. For menopausal women, these conditions can be accompanied with bone loss and a homonal imbalance.



Phyto-Soy Supplies the highest potency of soy-isoflavone. Slows the aging process and balances hormones. Rich in phyto-nutrients to help prevent many conditions associated with aging. Helps with menopause symptoms, osteoporosis, arteriosclerosis, prostrate, and kidney problems. One cup provides the equivalent anti-cancer activity of 10 servings of tofu. This delicious tea is a perfect choice for daily body cleansing, anti-aging, and body balance.



Just two servings of this great tasting soy-isoflavone concentrate supply isoflavones (100 mg./ml, 10% soy-isoflavone, 5% genistein) equivalent to consuming up to 200 grams (almost 1/2 lb.) of tofu ... or up to 4 liters of soy milk!

In Phyto Soy Tea Concentrate, Chinese Blackberry is added to the cooling energy of soy-isoflavones to enhance the antiinflammatory and anti-oxidation properties of this powerful tea. Phyto Soy is your perfect choice for daily body cleaning, anti-aging and hormonal balance.

The Scientific Evidense
"The scientific evidense suggests the protective effect of a diet high in soya proteins may at least partly explain the low rates of breast cancer in China and Japan." Dr. cathy Reed, Preventing Breast Cancer, The Politics of an Epidemic, London: Pandora. 1995.

"Eating tofu may cut the risk of developing colon cancer by about one half." C.A. Poole, A case-control study of diet and colon cancer. Dissertation. Harvard School of Public Health. Boston, 1989.

"Soy foods cut the risk of rectal cancer by more than 80% and the risk of colon cancer by 40%." T. Watanabe, et all, A case-control study of cancer of the rectum and colon. Nippon Shokakibyo Gakkai Zasshi 81:185-193, 1984.

"It was found that women with the highest intake of soya food had less than one-half the risk of breast cancer development compared with those who had only a low intake of soya food. The lowest breast cancer risk was found in females who ingested about 55 g. of soya per day, which is equivalent to approximately two servings of soya foods per day. " H P Lee et all, /dietary effects on breast-cancer risk in Singapore. Lancet 337:1197-1200, 1991.

"Of the 8000 men studied, it was found that those who consumed tofu once per week or less were much more likely to get prostate cancer by a factor of three times compared to those who ate tofu daily." Severson et all. A prospective study of demographics, diet and prostate cancer among men of Japanese ancestry in Hawaii. Cancer Res 49:1857-1860, 1989.

Dalej mamy po polsku.Artykuł jest też m.in.o izoflawonach

Zdrowie: Ambrozja naszych czasów - soja

Rośnie zainteresowanie medycyną naszych przodków. Nauka odkrywa soję jako eliksir zdrowia i młodości. Czy to tylko moda, czy sygnał tęsknoty naukowców za powrotem do natury?


DOROTA CZAJKOWSKA-MAJEWSKA

Prawie wszystkie kultury miały swoje sakralne napoje. Bogowie na Olimpie zawdzięczali nieśmiertelność ambrozji, bogowie hinduscy ucztowali amritą. Montezuma wypijał czterdzieści kubków boskiej czekolady, a ambrozją naszej internetowo-molekularnej cywilizacji staje się soja. Wprawdzie jej zdrowotne właściwości znane były ludom Orientu już od dawna, lecz my nie ufamy niczemu, czego sami naukowo nie zbadamy i nie potwierdzimy.

Przez długi czas soja była pospolitym pożywieniem dla biednych, podobnie jak ziemniaki lub kukurydza. Dziś uczeni dowiedli, że zawiera eliksir zdrowia i młodości. Ma działanie przeciwnowotworowe, zmniejsza ryzyko miażdżycy i ułatwia przetrwanie trudnego okresu po meno- i andropauzie.

Soja jest idealnym produktem żywnościowym dla kobiet i mężczyzn w drugiej połowie życia. Zawiera cenne fitoestrogeny (izoflawony i lignany), które posiadają praktycznie wszystkie pożyteczne cechy estrogenów (hormonów stosowanych w celu złagodzenia objawów przekwitania), a żadnych negatywnych. Liczne badania na zwierzętach obu płci i ludziach pokazały, że preparaty sojowe chronią przed arteriosklerozą i chorobami serca, zmniejszając we krwi poziom "złego" cholesterolu (LDL), a zwiększając poziom "dobrego" (HDL). Soja poprawia elastyczność naczyń krwionośnych i obniża ciśnienie krwi. Częste jej spożywanie prawdopodobnie wyjaśnia znacznie mniejszą zachorowalność na choroby serca wśród ludzi Wschodu.

Doświadczenia na zwierzętach pokazały, że spożywanie soi zwiększa gęstość kości i zapobiega osteoporozie. Potwierdziły to wstępne badania kliniczne. Jedzenie dziennie co najmniej 40 g produktów sojowych (zawierających około 90 mg fitoestrogenów) zwiększyło gęstość kości u kobiet. Długofalowe badania nad rolą soi w zapobieganiu osteoporozie u ludzi są w toku. Kobiety spożywające soję rzadziej zapadają na nowotwór piersi. Badania na szczurach prowadzone w Uniwersytecie Wake Forest dowiodły ponadto, że fitoestrogeny sojowe, podobnie jak estrogeny naturalne, zwiększają w mózgach tych zwierząt zawartość substancji neurotroficznych (BDNF i NGF), które utrzymują komórki nerwowe w dobrej formie. Można stąd wnioskować, że soja powinna opóźniać starzenie się ludzkiego mózgu oraz chronić przed chorobą Alzheimera i innymi formami demencji.

Soja okazała się również idealną odżywką dla panów po pięćdziesiątce. Chroni przed przerostem i nowotworami prostaty, zwłaszcza w połączeniu z wyciągami z owoców palmetto (Serenoa repens). Niedawno badacze z Uniwersytetu Harvarda zaszczepili myszom ludzkie komórki raka prostaty. Następnie część zwierząt karmili soją i zauważyli u nich zahamowanie wzrostu komórek nowotworowych w porównaniu z myszami kontrolnymi. Antynowotworowe efekty soi mogą tłumaczyć rzadkie występowanie raka prostaty u mężczyzn i raka piersi u kobiet Dalekiego Wschodu.
Soja zasługuje więc na miano ambrozji naszych czasów, a jej urok podnoszą jeszcze niektóre gwiazdy z Hollywood, deklarujące, że odżywiają się soją. Z natury nieufni uczeni przekonali się o jej zaletach i coraz większym uznaniem darzą niepozorne nasiona, a firmy farmaceutyczne próbują naśladować sojowe fitoestrogeny. Ile soi mamy spożywać dla osiągnięcia optymalnych korzyści? Z badań wynika, że ok. 40 g dziennie. Ponieważ soja ma smak neutralny, można ją przysmaczać, podobnie jak biały ser, na 1001 sposobów. W USA dostępne jest nie tylko mleko sojowe i twaróg sojowy (tofu), ale także sojowe kiełbasy, hamburgery, sery, mąka, ciastka, lody, chrupki itp. Proszek sojowy doskonale nadaje się jako dodatek do potraw lub napojów. Badania dowiodły, że spożywanie kompletnych produktów sojowych jest korzystniejsze i bezpieczniejsze od stosowania wyciągów, które mogą zawierać tylko związki proestrogenne (więc potencjalnie rakotwórcze), a być pozbawione zawartych w soi związków antyestrogennych (przeciwrakowych). Cenne fitoestrogeny znajdują się w mniejszej ilości również w innych roślinach strączkowych, orzechach, życie, warzywach.

Współczesna biologia coraz chętniej sięga do skarbnicy medycyny naszych przodków. W amerykańskim Narodowym Instytucie Zdrowia od kilku lat działa Instytut Medycyny Alternatywnej, którego celem jest badanie tradycyjnych metod leczenia, stosowanych przez ludy różnych kontynentów. Renesans naturalnej medycyny wynika w dużej części z rosnącego rozczarowania lekami syntetycznymi. Dzisiejsza fascynacja soją jest symbolem rosnących tęsknot do życia w harmonii z naturą. Może więc warto uczynić soję naszym codziennym przysmakiem?

Mam nadzieję,że pomogłem rozwiać wszystkie wątpliwości.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10982 Napisanych postów 50413 Wiek 28 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 57816
Atomic,możesz mi powiedzieć jaki jest związek między białkiem roślinnym i ednomorfizmem?Dzięki z góry za odpowiedź!
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 17 Napisanych postów 1559 Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 15619
Niestety nie jestem w stanie odpowiedzieć szczegółowo ale we wszystkich dostępnych mi źródłach napotykam na zalecenia unikania białka roślinnego przez endomorfików (Flex, KiF, konsultacje z zawodnikami).

Moderator Odżywianie
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10982 Napisanych postów 50413 Wiek 28 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 57816
hej,

może coś w tym wszystkim jest

hmm - zwierzęta karmione soją rosną wolniej niż te karmione mączką kostną etc...



r.w.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10982 Napisanych postów 50413 Wiek 28 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 57816
aha,

jeżeli mowa o estrogenach to spytam:

wielu ludzi twierdzi, że jak się je za dużo jaj to człowiek będzie bezpłodnym etc etc...

wie ktoś ile w tym gadaniu prawdy????

r.w.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 68 Wiek 39 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 3113
Zwierzęta karmione soją rosną wolniej, bo białko sojowe wprawdzie zawiera pełen skład aminokwasów, ale ich proporcje są o wiele mniej korzystne niż białko zwierzęce.

pzdr,
Abdenago

pzdr,
Abdenago

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10982 Napisanych postów 50413 Wiek 28 lat Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 57816
hmm? więc czym proponujesz uzupełniać soję by załapać korzystną proporcję?

r.w.
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Panierka z KFC

Następny temat

17 lat, 63 kg

nutloveb