SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

DELOAD – czy warto?

temat działu:

FitRage, CROSSFIT i Dieta PALEO

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 5870

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 5564 Napisanych postów 4783 Wiek 32 lat Na forum 3 lata Przeczytanych tematów 114509
W życiu każdego przychodzi moment, w którym dochodzi do przemęczenia.
Trening przestaje dawać tyle radości co wcześniej, zamiast ruszać na trening z przyjemnością zmuszamy się . Kilogramy wydają się być cięższe niż zwykle, przy wykonywaniu ćwiczeń pojawiać się zaczynają bóle, często dochodzi też do odnowienia kontuzji. Warto wówczas zastosować roztrenowanie by na nowo ruszyć z pełną energią na trening.

Czym jest roztrenowanie?

Roztrenowanie to czas, w którym zmniejszamy intensywność treningów lub robimy sobie przerwę od standardowych treningów. Jest to okres regeneracji organizmu.

Kiedy powinniśmy uwzględnić okres roztrenowania?

Po pierwsze w momencie, gdy czujemy większe zmęczenie zarówno na treningach, jak i podczas codziennych czynności.

Po drugie, gdy pomimo treningów nie poprawiamy swoich wyników, progres stanął w miejscu.

Na pewno okres roztrenowania powinniśmy wprowadzić, gdy stawy i ścięgna zaczynają pobolewać i zaczynają odnawiać się kontuzje. Jest to wówczas niezbędne, by nie pogłębić kontuzji, co wykluczyłoby z treningów na dłużej.

Jak powinien wyglądać DELOAD?


Roztrenowanie nie wiąże się z rezygnacją z aktywności. W czasie roztrenowania zmniejszamy intensywność treningów, zmniejszamy obciążenia, zmniejszamy liczbę wykonywanych serii. Do treningów warto podejść na luzie i z dystansem. Trening warto potraktować jako formę zabawy, relaksu. Podczas tego okresu warto zadbać o sen i prawidłowe odżywianie. Z uwagi, że nie trenujemy tak intensywnie jak do tej pory warto zmniejszyć ilość przyjmowanych kalorii jeżeli nie chcemy przybrać dodatkowych kilogramów. Okres roztrenowania ma być czasem regeneracji organizmu, naprawy mikrouszkodzeń, a nie okresem bezmyślnego nic nie robienia i objadania się.

Ile powinien trać deload i jak często powinniśmy wplatać do naszego planu treningowego?

Jest to kwestia indywidualna. Na początku, gdy treningi cały czas przynoszą coraz lepsze efekty, gdy czujemy się wypoczęci, nie czujemy przemęczenia można okres roztrenowania wykonywać rzadko. Optymalnie przyjęło się, że dwa razy do roku. U osób zaawansowanych i średnio zaawansowanych okres roztrenowania powinien pojawiać się co kilka miesięcy. Wiąże się to z tym, że osoby te trenują ciężej, łatwiej tez o kontuzje. Jednak osoby o większym doświadczeniu treningowym na tyle dobrze znają swoje ciało, iż doskonale czują kiedy poinno zmniejszyć się intensywność treningów by nie doprowadzić do kontuzji.

Jak długo powinien trwać okres roztrenowania?

Optymalny okres powinien trwać od 7 do 12 dni. Jest to czas, gdy mięśnie i stawy są w stanie w pełni się zregenerować, gdy zapewniamy im odpowiednie paliwo w postaci zdrowego jedzenia i efektywnego snu.

Co daje nam roztrenowanie?

Przede wszystkim korzyści fizyczne takie jak: zaleczenie mikrourazów w mięśniach i stawach, a także psychicznym gdyż pozwala zregenerować ośrodkowy układ nerwowy : ćwiczymy na większym luzie, aktywność fizyczna ma być formą odpoczynku i relaksu, nie nastawiamy się na nowe bicie rekordów.

Podsumowując :

roztrenowanie jest ważnym okresem u osób ćwiczących. Pozwala uniknąć kontuzji, zapobiega przetrenowaniu, pozwala się zregenerować i nabrać nowych sił na kolejne okresy treningowe i bicie kolejnych życiowych rekordów. Także czasami warto dać sobie na przysłowiowy luz treningowy i życiowy.








Zmieniony przez - Lucyna86 w dniu 2018-08-23 11:55:09

Zmieniony przez - Lucyna86 w dniu 2018-08-23 11:55:49
1
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
FighterX Doradca
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4316 Napisanych postów 9269 Wiek 30 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 932730
Deload i rotrenowanie, to dwa osobne aspekty treningu i nie powinno się ich stosować zamiennie.

Edit:
Nie są synonimami.


Zmieniony przez - FighterX w dniu 2018-08-23 12:25:26
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
rion10 Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 3665 Napisanych postów 53164 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 698373
Fight rozwiń myśl. Dla mnie deload zawsze się kojarzył ze strategicznym roztrenowaniem.

Wierzyć to znaczy ufać, kiedy cudów brak.
Muscles not grow on trees!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
FighterX Doradca
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4316 Napisanych postów 9269 Wiek 30 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 932730
rion10
Fight rozwiń myśl. Dla mnie deload zawsze się kojarzył ze strategicznym roztrenowaniem.


Deload to okres w treningu (może być cykliczny, tak jak w 5-3-1, co miesiąc), w którym celowo obniżamy objętość, by zregenerować organizm i zyskać superkompensację, wchodząc w kolejny cykl (mikro, makro bądź mezo). Czyli jest to stały element planu treningowego, polega na zmniejszeniu objętości (serii treningowych lub ciężaru w ćwiczeniach). Roztrenowanie natomiast to okres w treningu następujący po okersie nietreningowyn, np. po zawodach masz wolne przez miesiąc, etap pierwszy po powrocie do treningów to roztrenowanie, trwające jakiś okres czasu (z reguły 4-8 tygodni). Zatem roztrenowanie to rozpoczęcie planu treningowego, głównie wiąże się z budowaniem sprawności ogólnej i powrotem do aktywności fizycznej, po którym zaczynamy plan treningowy nakierowany na cokolwiek chcemy.


Zmieniony przez - FighterX w dniu 2018-08-23 13:55:52
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 5564 Napisanych postów 4783 Wiek 32 lat Na forum 3 lata Przeczytanych tematów 114509
strategiczne roztrenowanie o którym piszę jest dokładnie tym o czym piszesz Fighter - obniżoną objętością i intensywnością treningową dlatego napisałam, że nie jest tożsame z nic nie robieniem, czy przerwą totalna od treningów wynikającą z decyzji, choroby czy kontuzji.


Zmieniony przez - Lucyna86 w dniu 2018-08-23 14:12:43
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 1576 Napisanych postów 3033 Wiek 24 lat Na forum 3 lata Przeczytanych tematów 208514
Bo serwis fabrykasily to słaba inspiracja .
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
FighterX Doradca
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4316 Napisanych postów 9269 Wiek 30 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 932730
Lucyna86
strategiczne roztrenowanie o którym piszę jest dokładnie tym o czym piszesz Fighter - obniżoną objętością i intensywnością treningową dlatego napisałam, że nie jest tożsame z nic nie robieniem, czy przerwą totalna od treningów wynikającą z decyzji, choroby czy kontuzji.



Zmieniony przez - Lucyna86 w dniu 2018-08-23 14:12:43


Roztrenowanie, to okres rozpoczynajacy plan. Zawsze jest na początku. Deload to część planu, która skupiona jest na regeneracji w trakcie cyklu treningowego.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
rion10 Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 3665 Napisanych postów 53164 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 698373
Ja się kiedyś spotkałem z takim podziałem w jednej z książek o treningu siłowym, wiem, że to polska książka ale nie pamiętam dokładnie jakiej, ale później nie spotkałem się z takim podziałem. Deload jako strategiczne roztrenowanie kojarzę z metody treningowej hst.

Wierzyć to znaczy ufać, kiedy cudów brak.
Muscles not grow on trees!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 5564 Napisanych postów 4783 Wiek 32 lat Na forum 3 lata Przeczytanych tematów 114509
to nie serwis fabryka siły ale ogólnie w większości metod treningowych strategiczne roztrenowanie uznaje za deload. Fighter konkretne publikacje na ten temat??? Bo chętnie poczytam coś nowego póki mam jeszcze czas :) Trochę skupiłam się na tym aspekcie z punktu widzenia swojego położenia i ogólnie ostatnie dwa tygodnie czytam o regeneracji itp. Nie skupiam się na jakimś jednym portalu


Zmieniony przez - Lucyna86 w dniu 2018-08-23 20:30:36
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 5564 Napisanych postów 4783 Wiek 32 lat Na forum 3 lata Przeczytanych tematów 114509
rion10
Ja się kiedyś spotkałem z takim podziałem w jednej z książek o treningu siłowym, wiem, że to polska książka ale nie pamiętam dokładnie jakiej, ale później nie spotkałem się z takim podziałem. Deload jako strategiczne roztrenowanie kojarzę z metody treningowej hst.
tak, większość opisów treningów metodą przeciążeniową bazuje na tych pojęciach stosując je zamiennie jako element planu treningowego
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
FighterX Doradca
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4316 Napisanych postów 9269 Wiek 30 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 932730
Potrzebujesz szybkiej i rzetelnej porady?
Nasi specjaliści bezpłatnie odpowiedzą na twoje pytanie z zakresu treningu, dietetyki i suplementacji!
Tomasz Maciołek
Tomasz Maciołek TomQ-MAG
Łukasz Domeracki
Łukasz Domeracki Domer
Sebastian Szmit
Sebastian Szmit flex1976
Agata Bugorska
Agata Bugorska eveline
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Czy to ma sens ??