SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Czy mogę zostać sprinterem?

temat działu:

Inne dyscypliny

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 4852

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
sprinterek Rafał S.
Znawca
Szacuny 46 Napisanych postów 7410 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 12073
serser ma racje!

Metodyka doskonalenia biegów sprinterskich

1.Ćwiczenia startu niskiego
Nauczania właściwego startu niskiego poprzedzają ćwiuczenia startów wysokich i półwysokich oraz różnorodne ćwiczenia przygotowawcze.

Przykłady:

1.Starty opadu w pozycji zasadniczej tzw. na baczność
2.Start z opadu z lekkiego wykroku
3.Start wysoki
5.Start półwysoki ( z dotknięciem jedną ręką podłoża )
6/Starty wysokie i półwysokie z oparciem stóp o blok startowy
7.Start niski z oparciem jednej lub drugiej nogi
8.Starty z wybiegiem na sygnał inny niż dźwiękowy ( na dotyk )
9/Start niki z wybiegiem za 2-3-im powtórzeniem komendy gotów
10.Start niski z wybiegiem tylko na określony sygnał ( np.2 klaśnięcia )


2.Ćwiczenia przyspieszenia startowego

Jako przyspieszenie startowe określa się odcinek biegu sprinterskiego od momentu startu do uzyskania prędkości maksymalnej.Niektórzy wyodrębniają dwie fazy przyspieszenia.Pierwsz zawiązana jest z trudnościami biegu w pochyleniu ,bezpośrednio po starcie niskim do ok .15m (7-10kroków ) . Druga faza dotyczy biegu w lekkim pochyleniu i dochodzeniu do prędkości maksymalnych( do 30-60m ) . Kształtowanie umiejętności przyspieszenia startowego zależy m.in . od poziomu siły dynamicznej oraz techniki biegu

Wybrane ćwiczenia:

* Przyspieszenia ( np. bieg na 100m z przyspieszeniem na ostatnich 30m )
* zrywy (np 20 przyspieszenia + 20 m z maksymalną prędkością + 20 m luźno + 20 m z maksymalną prędkością + 20 m luźno )
* Przyspieszenia z pochylenia ( np. bieg pod poprzeczą ,umieszczoną ok 6m od startu )
* biegi sztafetowe

3.Ćwiczenia szybkościowe wykonywane z maksymalną prędkością

Tą grupę tworzą krótkie ( do 50-60m ) odcinki biegowe wykonywane z maksymalną intensywnością .Przykłady :

* Odcinki lotne ( np: 5x20m z nabiegiem 20 m lub 30 + 40-50 m ,z nabiegiem 15m )

* Bieg ze startu wysokiego ( np: 30-60-30-60 m z pomiarem czasu )

* Bieg z maksymalną prędkością wykonywane po wirażu

4. Ćwiczenia doskonalące finisz biegu sprinterskiego

Czas trwania biegu sprinterskiego przekracza możliwość utrzymania prędkośći maksymalnej . Dzieci już po 20-30 m przejawiają oznaki zmęczenia a prędkość ich biegu maleje.Najlepsi zawodnicy biegający dystans 100m utrzymują maksymalną prędkość do ok .70m . OStatnie 30 m muszę więc pokonywać przy obiżaniu prędkości biegu. We wszystkich przypadkach , dla utrzymania skutecznośći biegu konieczny jest rozwój wytrzymałości szybkościowej . Oto kilka ćwiczeń doskonalących zdolność do utrzymania znacznej szybkości biegu:

* Bieg w terenie z końcowym przyspieszeniem ( np. 30s biegu spokojnego i 5s przyspieszenia )

* Biegi sprinterskie ze skróconymi przerwami ( np : biegi na 40m z przerwami 3min )

* Wydłużone biegi sprinterskie ( np: 100-120-150m )

* Biegi z kontrolowaną prędkościa zakończone rzutem na taśmę.

5.Ćwiczenia doskonalące technikę biegu sprinterskiego

Tworzą je specjalne ćiwczenia sprinterskie kształtujące obszerną pracę nogi wymachowej ( wszystkie skipy ) oraz pełną,do wyprostu,pracę nogi odbijającej z predkością kontrolowaną tzw. szybkość techniczna . Przykłady:

* Skipy A,B,C,N na odcinkach 20-60m

*Łączenie skipów na odcinku do 60m

* Wieloskoki sprinterskie i różnego typu biego-wieloskoki do 60m

* Biegi z prędkością 80-85% w stosunku do prędkości maksymalnej z akcentem na wybrane fragmenty ruchu


1.5.2 .Periodyzacja treningu młodych sprinterów

A.Okres przygotowania ogólnego

Pn Elementy szybkości + siła ogólna
Wt gry+ sprawność ogólna
Śr Wytrzymałość tempowa + skoczność
Cz Szybkość + płotki
Pt Siła dynamiczna + gibkość
So Wytrzymałość tempowa (Interwałowa )
N Wytrzymałość ogólna ( sprinterska zabawa biegowa )

B.Okres przygotowania specjalnego

PN Szybkość + siła ogólna ( nogi )
Wt wytrzymałość szybkościowa + skoczność krótka
Śr Sprawność ogólna + płotki
Cz Szybkość (starty ) + siła dynamiczna ( nogi )
Pt Elementy szybkości + siła ogólna ( obręcz barkowa )
So Wytrzymałość specjalna
N Wolne

C.Okres startowy
Pn Elementy szybkości + siła ogólna
Wt Siła dynamiczna
Śr Wieloboje kularskie + Interwały ekstensywne
Cz Szybkość (starty ) + skoczność krótka
Pt rozruch
So Start w zawodach
N wybieganie

moderator sprinterek

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 121 Napisanych postów 11601 Wiek 31 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 70678
PavloJ tylko ze bez zwiekszenia sily maksymalnie jeszcze szybciej sie zatrzyma, bo ile mozna poprawiac wynik katujac jedynie dynamike i technike? Dynamika w pewnym momencie bedzie ograniczana przez sile. NIe wiem czemu mialby sie "zatrzymac" po treningu silowym. Przeciez trening silowy rowniez polega na progresji, z czasem dokladasz ciezaru to i wyniki rosna.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 568 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 5699
@Barthez95

Po pierwsze:
"Bedę trenował indywidualnie ponieważ w mojej okolicy nie ma żadnego klubu lekkoatletycznego :("

Podaj miejscowość to może coś znajdziemy, o czym nie wiesz. I wiesz, okolice możesz patrzeć nawet w promieniu 60-100km, a wtedy chyba jakiś klub będzie. Na treningi nie musisz dojeżdżać, nawet mógłbyś pewnie wszystko sam robić u siebie tylko ew. od czasu do czasu być. I wtedy byś miałbyś przynajmniej konkretnie zaplanowany trening.


Po drugie:
"zastosuje trening który przeczytałem w internecie czyli co 48 godzin bede biegać po 6 serii sprintów 40 metrów(tak niby trenują zawodowcy z tym ze oni biegaja 50 metrów) i zobaczę"

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem. Chcesz robić tak, że co dwa dni będziesz szedł na trening. I co dwa dni będziesz wychodził i cały czas robił te 6 serii po 40m?? I tylko to?

"Nie ma woli zwycięstwa bez woli przygotowania"

Mój dziennik treningowy http://www.sfd.pl/PavloJ__Dziennik_Treningowy__Lekkoatletyka-t566972.html

"Kto walczy, może przegrać, kto nie walczy, przegrywa zawsze"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 130 Wiek 17 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 633
Jestem z okolic Żnina,mieszkam 50km od Bydgoszczy. Co do tego treningu to niezrozumiale napisałem ale mniejsza o,mam takie pytanie raz w tygodniu na wf mamy do dyspozycji grę w bilarda lub jazdę na ergometrze,czy ćwicząc na ergo poprawie wyniki,jeśli tak to co mam pływać sprinty czy może odcinki dłuższe np.2 km,proszę o pomoc.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
sprinterek Rafał S.
Znawca
Szacuny 46 Napisanych postów 7410 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 12073
bydgoszcz, inowroclaw, gniezno - sa kluby...

moderator sprinterek

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 568 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 5699
No właśnie, Bydgoszcz i Inowrocław masz na prawdę blisko. Niecałe 50km z tego co googlemap pokazuje I mógłbyś na prawdę spróbować. To że jesteś w danym klubie to nie oznacza, że musisz codziennie być na treningu. To nie piłka nożna, gdzie trzeba się zgrywać itp. Wiadomo, technika itp. to lepiej aby trener widział, ale jak nie można to trudno. Ważne, że gdybyś był w tym klubie na prawno dostałbyś konkretną rozpiskę, z konkretnie zaplanowanym treningiem. Ale decyzja jak najbardziej należy do Ciebie

"Nie ma woli zwycięstwa bez woli przygotowania"

Mój dziennik treningowy http://www.sfd.pl/PavloJ__Dziennik_Treningowy__Lekkoatletyka-t566972.html

"Kto walczy, może przegrać, kto nie walczy, przegrywa zawsze"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 130 Wiek 17 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 633
No niestety ale teraz zimą to problemy z dojazdem ;( Ale wiosną jak sie zrobi cieplej i nie będzie śniegu wtedy mógłbym dojeżdzać na treningi,więc chyba sie zapiszę do jakiegoś klubu ale dopiero na wiosnę,dzięki wszystkim za pomoc,na razie będę ćwiczył indywidualnie.
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Koszykówka - Wyskok

Następny temat

Sprzet stacjonarny rowerek czy orbitrek

Fruzelina