SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Czy jeść surowe jajka

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 146508

Nowy temat Temat Zamknięty
...
Napisał(a) Temat przeniesiony przez Goral z działu Suplementacja.
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10958 Napisanych postów 50307 Wiek 28 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 57816
Czy mógłbym zjadać surowe jajka,czy jest to zdrowe i przede wszystkim czy pomaga w zdobyciu masy
8
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
bziubzius Moderator
Ekspert
Szacuny 3672 Napisanych postów 17072 Wiek 33 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 279295
Jajko to stanowi skarbnicę wartości odżywczych.
Jajka są przede wszystkim źródłem pełnowartościowego białka, łatwo przyswajalnego przez organizm. Jajko jako jedyny produkt spożywczy zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne. To znaczy te, który organizm człowieka nie wytwarza.
Białko jajka uznawane jest za wzorowe i służy do mierzenia proporcji aminokwasów w innych produktach.

Jajka dostarczają również witaminy A, E, D oraz K i B2, B12 oraz kwas pantotenowy.
Jajko to również skarbnica składników mineralnych. Znajdziemy w nim fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk oraz selen.
Żółto bogate jest również w beta-karoten oraz luteinę. Luteina chroni nasze oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB oraz poprawia widzenie.

Jajko ważące około 50 gram dostarcza 75 kcal. Z czego aż 6,2g to białko.

Co ciekawe więcej białka o lepszej przyswajalności znajdziemy w żółtku, a nie jak się powszechnie uważa w białku.
Białko to w 90 procentach woda. 9% stanowią aminokwasy, a około 1% to węglowodany. Białko jajka jest niskokaloryczne. W 100 gramach znajuduje sie jedynie 45 kcal.
Żółtko jajka składa się w 2/3 z tłuszczy. Towarzyszą im witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Żółtko jest bogate w składniki odżywcze i energetyczne. W 100g żółtka znajduje sie około 350kcal.

Tłuszcze zawarte w jaju mają złożony skład: około 60% to triacyloglicerole (in. trójglicerydy), ok. 30% to fosfolipidy, 6% - cholesterol w formie wolnej i zestryfikowanej, ok. 1% - wolne kwasy tłuszczowe. Najcenniejszymi dla organizmu człowieka są fosfolipidy w tym lecytyny, z których powstaje cholina wpływająca na poprawę pamięci oraz działanie układu nerwowego i mięśniowego.

Żółtko jaja kurzego pewną niesławę zawdzięcza wysokiej zawartości cholesterol (nawet ponad 300mg / jajo), zauważyć jednak trzeba, że w badaniach naukowych spożywanie do trzech jaj dziennie u osób zdrowych nie powodowało istotnych zmian w profilu lipidowym krwi.

Jajo jest jednym z nielicznych produktów, zawierających witaminę D, a więc jest świetnym uzupełnieniem w nią diety w warunkach małej ekspozycji na promienie słoneczne, czyli zimą, dla osób przebywających stale w zamkniętych pomieszczeniach oraz w przypadku osteoporozy.

W żółtku obecne są także specyficzne związki o działaniu bakteriobójczym takie jak np. immunoglobulina IgY, która niszczy bakterie wywołujące zakażenia przewodu pokarmowego.

Nie wyrzucajmy żółtek jedząc jajka!
To w żółtkach znajduje się najwięcej wartościowego białka, a także wiele rozmaitych substancji o dziłaniu odżywczym i wspomagającym kondycję naszego organizmu.

Jaja najlepiej spożywać po wcześniejszej obróbce termicznej, bowiem ugotowanie, usmażenie lub upieczenie jaj neutralizuje niekorzystne właściwości awidyny.
Awidyna to rodzaj białka zawartego w białku jaj, który wykazuje zdolność wiązania biotyny (witaminy H). Po obróbce termicznej jajka awidyna traci te właściwości.
Jeśli jednak decydujemy się na spożycie jaj na surowo, powinniśmy po pierwsze sparzyć skorupkę wrzątkiem, by uniknąć zakażenia salmonellą.
Po drugie, zdecydowanie lepiej na surowo spożywać jedynie żółtko jaja, a białko, ze względu na wspomnianą wcześniej awidynę, jedynie po obróbce termicznej.


Więcej informacji o jajkach w poniższych linkach:
http://www.sfd.pl/ile_bialka_w_jednym_jajku_-t166072.html
http://www.sfd.pl/białko_ma_mniej_białka_niż_zółtko_-t95691.html
http://www.sfd.pl/Ile_bialka_w_bialku_jaja__-t252837.html

Sprawdzone przepisy z wykorzystaniem jajek:
http://www.sfd.pl/Omlet_z_bobem_by_Aisha-t1120227.html 
http://www.sfd.pl/jajo_po_szkocku_b t-t1103346.html 
http://www.sfd.pl/Przepyszny_omlet_LC_by_Malinowa_B T-t1113367.html 
http://www.sfd.pl/Tosty_jajeczne_B T_-t1103441.html 





Zmieniony przez - lubiekaszke w dniu 2016-11-08 14:33:15
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

Wyjątkowo przepyszny zestaw!

Zgarnij 3X NUTLOVE 500 w MEGA niskiej cenie!

KUP TERAZ
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 58 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 2977
Surowych nie jedz, bo możesz się nabawić salmonelli. Najlepiej jak je ugotujesz wtedy białko jest lepiej przyswajalne. Chyba, że się bardzo uparłeś na te, jaka na surowo to je najpierw sparz gorącą wodą. Białko z jaj są podobno najlepiej przyswajalne tak czytałem.Osobiście polecam jeść na twardo. A więcej o jajach poczytaj sobie na forum przecież ten temat był już dawno temu na forum poruszany. W wyszukiwarce poszukaj.
6

"Jak powiem wam że jestem najlepszy to powiecie,
że się przechwalam, jeśli jednak tak wam nie powiem
to będę was musiał skłamać."Bruce LEE

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 34 Napisanych postów 11776 Wiek 37 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 62881
Przenosze do odzywiania.
2

>>> DORADCA W SUPLEMENTACJI <<<
Michał G. vel GÓRAL. Pomogłem, wejdź na http://www.pajacyk.pl Dzięki

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 822 Wiek 37 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 26826
NIe jedz surowych jaj bo poprostu się nie opłaca. Podczas gdzy zjadasz jajko gotowane to do organizmu wprowadzasz ok 8,5g białka które prawie w całości jest trawione , natomiast gdy jesz surowe to trawiona jest tylko ok 1/4 białka zawartego w jajku
Czysta kalkulacja i nie wspominam nawet o salmonelli
2

Roman666

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 315 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 3162
Podam Ci link bo chłopaki już chyba wszystko w temacie powiedzieli

http://www.sfd.pl/temat131650/#post10 

SFD FIGHT CLUB

<Polskie Centrum Jiu Jitsu Goshin-Ryu>

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 3 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 8
Ja mam pytanie czy lepiej jeśc jajka surowe czy gotowane??
4

Tajger

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 3 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 8
ja mam pytanie czy jeść surowe jaja czy gotowane??

Tajger

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 22 Napisanych postów 8678 Wiek 35 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 160898
gotowane

zreszta kurva czytac nie umiesz?
na gorze masz wszystko napisane a zadajesz durne pytania

Zmieniony przez - Molu86 w dniu 2009-03-17 14:29:03
7

...:::Every Dream Has A Beginning:::...

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 23 Napisanych postów 1881 Wiek 38 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 16522
Surowe sa najlepsze, jedz ze skorupka! Duzo wapnia!! Ja np nie lubie zgrzytania skorupki zebami wiec polykam w calosci
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 428 Wiek 30 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 6452
ja tak samo jak iNightWolf jak zjem z 3 surowe jajka ze skorupką to od razu czuje ze klata i bic mi rosnie

Zmieniony przez - muszka99 w dniu 2009-03-17 19:55:10
2
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
s.m.p.a. ODŻYWIANIE
Ekspert
Szacuny 428 Napisanych postów 56364 Wiek 35 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 184874
musze to napisać ale są ludzie i ......
jak można czytać i dalej zadawać głupie pytania ręce opadają
3

Niedostępny do odwołania. Zdrowia dla WSZYSTKICH!

https://www.facebook.com/pages/Wszystko-Ch**/363238457019620 

Nowy temat Temat Zamknięty
Poprzedni temat

energia

Następny temat

DOLNE MIESNIE BRZUCHA

Wheya