SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

BCAA - a zmęczenie

temat działu:

Badania naukowe

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 14503

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Temat przeniesiony przez TomQ-MAG z działu Odżywki i suplementy. Zgłoś naruszenie
solaros Moderator
Ekspert
Szacuny 2565 Napisanych postów 29960 Wiek 37 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 200163
BCAA stosuje się w róznych celach.

Głownie jako antykatabolik:
http://www.sfd.pl/BCAA_branched_chained_amino_acids__jako_antykatabolik_-t711768.html

Jako pomoc w redukcji tkanki tłuszczowej:
http://www.sfd.pl/BCAA__a_utrata_tkanki_tłuszczowej-t745045.html

W celu zmniejszenia DOMS:
http://www.sfd.pl/BCAA__obniżają_bolesność_mięśni_DOMS_-t745283.html

Pozytywnie wplywaja na ratio testosteron/kortyzol:
http://www.sfd.pl/BCAA__a_poziom_testosteronu_i_kortyzolu-t758059.html

ale tez są pomocne w celu zmniejszenia uczucia zmęczenia!


Niski poziom we krwi BCAA w połączeniu z wysokim poziomem innego aminokwasu - tryptofanu - może powodować zmęczenie.

Jak to się dzieje?

Podczas treningu, uszczuplane sa zasoby glikogenu w mięsniach oraz wzrasta wykorzystanie BCAA znajdujących sie we krwi (wraz ze spadkiem ilości glukozy/glikogenu wzrasta wykozrystanie BCAA w celu pozyskania energii -> cykl glukoza-alanina).

Tryptofan jest potrzebny do syntezy serotoniny -> jest prekursorem serotoniny.
Serotonina z kolei wywołuje objawy senności,znurzenia czy zmęczenia.

Tak wiec wysoki poziom BCAA we krwi blokuje przechodzenie tryptofanu do mózgu,gdyż walcza o transport.

Stosunek tryptofan:BCAA jest bardzo wazny jeśli chodzi o ten aspekt treningu -> zmeczenie.

Badania na ludziach wykazały, że stosunek w krwi tryptofanu do BCAA wzrasta w czasie, a zwłaszcza po długotrwałym wysiłku.

Spadek tego ratio na korzysć BCAA korzystnie wplywa na polepszenie wykonania treningu.

Tak więc spozycie BCAA tuz przed/na treningu hamuje wzrost tego stosunku -> tak więc hamuje transport tryptofanu do mózgu i zapobiega zmęczeniu -> tak więc pozowala na wydłużenie czasu trwania treningu/oddalenie uczucia zmęczenia -> co z kolei wpływa na większy przyrost masy mięśniowej/lepsze efekty.

Amino acids and central fatigue.

There is an increasing interest in the mechanisms behind central fatigue, particularly in relation to changes in brain monoamine metabolism and the influence of specific amino acids on fatigue. Several studies in experimental animals have shown that physical exercise increases the synthesis and metabolism of brain 5-hydroxytryptamine (5-HT). Support for the involvement of 5-HT in fatigue can be found in studies where the brain concentration of 5-HT has been altered by means of pharmacological agents. When the 5-HT level was elevated in this way the performance was impaired in both rats and human subjects, and in accordance with this a decrease in the 5-HT level caused an improvement in running performance in rats. The precursor of 5-HT is the amino acid tryptophan and the synthesis of 5-HT in the brain is thought to be regulated by the blood supply of free tryptophan in relation to other large neutral amino acids (including the branched-chain amino acids, BCAA) since these compete with tryptophan for transport into the brain. Studies in human subjects have shown that the plasma ratio of free tryptophan/BCAA increases during and, particularly, after sustained exercise. This would favour the transport of tryptophan into the brain and also the synthesis and release of 5-HT which may lead to central fatigue. Attempts have been made to influence the 5-HT level by giving BCAA to human subjects during different types of sustained heavy exercise. The results indicate that ingestion of BCAA reduces the perceived exertion and mental fatigue during exercise and improves cognitive performance after the exercise. In addition, in some situations ingestion of BCAA might also improve physical performance; during exercise in the heat or in a competitive race when the central component of fatigue is assumed to be more pronounced than in a laboratory experiment. However, more experiments are needed to further clarify the effect of BCAA and also of tryptophan ingestion on physical performance and mental fatigue.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11310928?dopt=Abstract

Badania na ludziach wykazały,że spożycie BCAA zmniejsza zmęczenie podczas wysiłku a podczas 'wysiłku' psychicznego poprawia zdolności poznawcze.
Ponadto, w niektórych sytuacjach spożycie BCAA może również poprawić sprawność fizyczną.


The role of tryptophan in fatigue in different conditions of stress.

Tryptophan is the precursor for the neurotransmitter 5-hydroxytryptamine (5-HT), which is involved in fatigue and sleep. It is present in bound and free from in the blood, where the concentration is controlled by albumin binding to tryptophan. An increase in plasma free tryptophan leads to an increased rate of entry of tryptophan into the brain. This should lead to a higher level of 5-HT which may cause central fatigue. Central fatigue is implicated in clinical conditions such as chronic fatigue syndrome and post-operative fatigue. Increased plasma free tryptophan leads to an increase in the plasma concentration ratio of free tryptophan to the branched chain amino acids (BCAA) which compete with tryptophan for entry into the brain across the blood-brain barrier. The plasma concentrations of these amino acids were measured in chronic fatigue syndrome patients (CFS) before and after exercise (Castell et al., 1998), and in patients undergoing major surgery (Yamamoto et al., 1997). In the CFS patients, the pre-exercise concentration of plasma free tryptophan was higher than in controls (p < 0.05) but did not change during or after exercise. This might indicate an abnormally high level of brain 5-HT in CFS patients leading to persistent fatigue. In the control group, plasma free tryptophan was increased after maximal exercise (p < 0.001), returning towards baseline levels 60 min later. The apparent failure of the CFS patients to change the plasma free tryptophan concentration or the free tryptophan/BCAA ratio during exercise may indicate increased sensitivity of brain 5-HT receptors, as has been demonstrated in other studies (Cleare et al., 1995). In post-operative recovery after major surgery plasma free tryptophan concentrations were markedly increased compared with baseline levels; the plasma free tryptophan/BCAA concentration ratio was also increased after surgery. Plasma albumin concentrations were decreased after surgery: this may account for the increase in plasma free tryptophan levels. Provision of BCAA has improved mental performance in athletes after endurance exercise (Blomstrand et al., 1995, 1997). It is suggested that BCAA supplementation may help to counteract the effects of an increase in plasma free tryptophan, and may thus improve the status of patients during or after some clinically stressful conditions.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10721121?dopt=Abstract

Wzrost w osoczu wolnego tryptofanu prowadzi do tego że więcej tryptofanu dostaje sie do mózgu.
Zwiększenia stężenia wolnego tryptofanu prowadzi do wzrostu w stężenia wolnego tryptofanu do aminokwasów rozgałęzionych (bcaa).
Tryptofan jest prekursorem seretoniny, która wywołuje zmęczenie ,uczucie senności.
Spozycie BCAA poprawiło sprawność umysłową u sportowców (Blomstrand et al., 1995, 1997).
Sugeruje się, że suplementacja BCAA może przyczynić się do przeciwdziałania skutkom wzrostu w osoczu wolnego tryptofanu.


Branched-chain amino acid supplementation attenuates muscle soreness, muscle damage and inflammation during an intensive training program.

Twelve long-distance runners (20 + or - 1 year-old) participated in a double-blinded crossover designed study conducted during two intensive training periods (three-day). The subjects were provided either a drink containing BCAA (0.8% BCAA in a 3.5% carbohydrate solution; 2,500 mL/day) or an isocaloric placebo drink during each training period. All subjects completed the same training program (total running distance: males: 86 km, females: 64 km), and ate the same meals during the training period. Whole body muscle soreness and fatigue sensation were measured in the morning before and during the training period by Visual Analogue Scale method. Plasma creatine kinase (CK), lactate dehydrogenase (LDH), and granulocyte elastase (GEL) levels were measured as indicators of muscle damage and inflammation before and after the training period.
RESULTS:

Muscle soreness and fatigue sensation during the training period in the BCAA trial were lower than those in the placebo trial (-32% and -24%, respectively; P<0.05). The plasma CK, LDH, and GEL levels after the training program in the BCAA trial were lower than those in the placebo trial (-21%, -6%, and -15%, respectively; P<0.05).
CONCLUSIONS:

These results demonstrate that BCAA supplementation during an intensive training program effectively reduces the muscle soreness and fatigue sensation, and that the perceived changes could be attributed to the attenuation of muscle damage and inflammation.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20087302

12biegaczom podano dwa napoje:
-bcaa
-placebo

przebiegli:
mezczyzni 86 km
kobiety 64 km

wyniki:
bol miesni
-32% grupa BCAA w porownanui do placebo

uczucie zmeczenia
-24% grupa BCAA w porownanui do placebo

Wyniki te pokazują, że suplementacja BCAA podczas intensywnego treningu skutecznie zmniejsza odczucie bólu miesni i zmnijesza zmęczenie mięśni.


Exercise-Dependent Preference for a Mixture of Branched-Chain Amino Acids and Homeostatic Control of Brain Serotonin in Exercising Rats

http://jn.nutrition.org/content/136/2/548S.full

szcurom podano dieta która zawierała:
-2% bcaa
-2% glutaminy

szczury miały wolny dostep do wody i pozywienia
sprawdzano jaki dystans pokonaja przez okres 7dni





Zaobserwowano, że szczury na zwykłej diecie (dodatek glutaminy) pokonały w przybliżeniu taka sama odległość każdego dnia.
Jednak zwierzęta spożywajace BCAA,stopniowo zwiększały wykonaną prace każdego dnia od dnia 4-ego,
a ich dzienna aktywność była istotnie większa niż w grupie kontrolnej.


w drugim experymencie podano szczurom napoje zawierajace:
-BCAA
-tylko wode

po podaniu napoju biegly godzine w tempie 5m/min i 25m/min

badano ratio bcaa/tryptofan




Podanie roztworu aminokwasów spowodowało
-podniesione stężenie BCAA i spadek wpoziomu tryptofan (TRP)
-także stosunek BCAA/TRP wzrosł (stosunek TRP/BCAA spadł)
Ta zmiana spowoduje zmniejszenie wychwytu TRP w mózgu




Jak widac na rysunku przy mniejszej intensywności (5metrów/min) nie było większych zmian.
Przy większej intensywnosci (25m/min)u szczurów, którym podano aminokwasy poziom serotoniny był mniejszy niż u szczurów,które piły zwykłą wodę.


Czy czujesz zmęczenie podczas treningu?
Kolejny powód aby spozywać BCAA!


Zmieniony przez - solaros w dniu 2011-08-23 05:26:51

"Cóż jest trucizną?
Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną!".
BLOG: http://www.sfd.pl/t1033576.html 

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Remik7 Ćpaj Sport
Ekspert
Szacuny 739 Napisanych postów 34662 Wiek 29 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 254618
dobra robota !

sogacz juz nie wjezdza
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 23 Napisanych postów 2485 Wiek 26 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 40634
BCAA chyba podobnie jak Omega3 jest na wszystko Szkoda, że mi nadal szkoda pieniędzy na BCAA, bo na redukcję wolę zainwestować w jakąś kosiarę, a na masie w mono. Jednak jak czegoś nie czuję, nie przekonuje mnie to do siebie.

Łap Sog'a Solaros
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
solaros Moderator
Ekspert
Szacuny 2565 Napisanych postów 29960 Wiek 37 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 200163
akurat jesli chodzi o okres okolotreningowy (antykatabolik/domsy/zmeczenie) faktycznie nie ma chyba nic lepszego

"Cóż jest trucizną?
Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną!".
BLOG: http://www.sfd.pl/t1033576.html 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10765 Napisanych postów 46873 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
a ja nie wierzylem w te 3 aminy hrhr
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
solaros Moderator
Ekspert
Szacuny 2565 Napisanych postów 29960 Wiek 37 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 200163
wiesz co - ja tez
nie to ze nie wierzylem ale wydawalo mi sie ze sprawa jest 'rozdmuchana'
wiedzialem ze bcaa sa pomocne,moga byc pomocne
ale nie wiedzialem ze az tak

kiedys kupowala sie bcaa ale stosowalo w malych dawkach - z jasnych przyczyn -> cena!

teraz ten wybor jest naprawde wielki,a cena przystepna

od siebie moge powiedziec ze obecnie uzywam bcaa w porze okolotreningowej
przed jakies 10-12g bcaa
na 10-12g bcaa
po wpc/wpi

nie jem nic przed treningiem
uczte zaczynam dopiero po treningu owym bialkiem
pozniej ida jeszcze 3 spore posilki

i moge szczerze napisac ze to czego sie obwialem najbardziej - obalilem na sobie!

zaczynajac od wszechogarniajacej nas opinii o porannym katabolizmie
wstajesz - musisz zjesc w 5minut bo w innym przypadku stracisz miecho
bull shit!
po drugie musisz zjesc przed treniingiem bo nie bedziesz mial sil./stracisz miecho
bull shit!
po trzecie wogole - musisz zjesc cos - normlany posilek
bull shit

prawda jest taka ze musisz zadbac o zatrzymanie katabolizmu,wiec wystyarczy wziasc porcje bcaa (10-15g prochu) przed treningiem
dla jescze wiekszego bezpieczenstwa druga taka porcja popijana podczas treningu
...i styka!

ja nie widze zeby za specjalnie miecho ze mnie lecialo
wiadomomze jakies strty bedą - bo calkowicie tego sie nie da uniknca
ale nie sa taki straty jakimi nas karmia w gazetach/producenci/trenerzy!

kazdy sie boi tego katabolizmu
wiec wiekszosc nawet nie probuje innych roziwazan tylko powiela mit za mitem
jada od x lata podobnie,dieta,suplementacja itd.
wiec wiksozsc pisze ze tylko taki model jest prawdziwy -> z tym ze nigdy nie sprobowali innego modelu -> wiec skad moga wiedziec ze tylko to jest jedyna sluszna droga?!

......i kolo sie zamyka
ptrzeczytali kiedys jakis mit
teraz go starannie pilegnują
pozniej kolejna osob a to przeczyta i dalej bedzie go pielegnowac
i tak rocznik za rocznikiem
zeby nie napisac pokolenie za pokoleniem
1

"Cóż jest trucizną?
Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną!".
BLOG: http://www.sfd.pl/t1033576.html 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 522 Napisanych postów 12567 Wiek 26 lat Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 287537
Nom, kolejna zaleta tego srodka, ale tak jak Ludi'emu zal mi kasy Wole kupic jakis pre-workout, chyba ze to redukcja to wtedy inna bajka.

Zaciekawiło mnie "a podczas 'wysiłku' psychicznego poprawia zdolności poznawcze." Czyli?

Zmieniony przez - cvfdbkz w dniu 2011-08-23 14:38:20
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
solaros Moderator
Ekspert
Szacuny 2565 Napisanych postów 29960 Wiek 37 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 200163
nie mam pojecia
taki byl momentarz - a nie chce mi sie szukac i tlumaczyc full'a

moze nie do konca dokladnie przetlumaczylem - bo to ostatnie badanie bylo jakie znalazlem i skrocilem na maxa - powinno byc tak:
'The results indicate that ingestion of BCAA reduces the perceived exertion and mental fatigue during exercise and improves cognitive performance after the exercise. In addition, in some situations ingestion of BCAA might also improve physical performance; during exercise in the heat or in a competitive race when the central component of fatigue is assumed to be more pronounced than in a laboratory experiment.'

Wyniki wskazują, że spożycie BCAA zmniejsza odczuwalny/postrzegany wysilek i zmęczenie psychiczne, poprawia zdolności poznawcze po ćwiczeniach.
Ponadto, w niektórych sytuacjach spożycie BCAA może również poprawić sprawność fizyczną - podczas wysiłku w upale lub w np. wyścigu, kiedy te warunki sa inne czy np.zmęczenie jest silniejsze niż w eksperymencie.



...z tym ze skrocilem do minimum


Zmieniony przez - solaros w dniu 2011-08-23 14:47:20

"Cóż jest trucizną?
Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną!".
BLOG: http://www.sfd.pl/t1033576.html 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 43 Napisanych postów 1874 Wiek 44 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 15320
A są badania które wskazują jakie proporcje pomiędzy trzema aminokwasami z BCAA są najbardziej porządne? I ile z efektów BCAA to efekt samej leucyny?
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
solaros Moderator
Ekspert
Szacuny 2565 Napisanych postów 29960 Wiek 37 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 200163
sa trzy aminki o rozgalezionych łancuchach - leucynya,walina,izoleucyna (bcaa)
wszystkie sa porzadane
z tym ze jesli chodzi o aktywacje procesow anablicznych - nie tylko o same bcaa czy eaa ale o wszytskie aminki - prym wiedzie leucyna!

"Cóż jest trucizną?
Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną!".
BLOG: http://www.sfd.pl/t1033576.html 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 2407 Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 37030
Czyli generalnie BCAA UNSA o proporcjach 8:1:1 byloby najlepsze. jak jest w praktyce?

a moze warto stosowac okresami zamiennie BCAA i leucyne? np. zmiana co 5-6 tygodni.
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Kreatyna - kofeina + kreatyna = złe połączenie?

Następny temat

Witamina D - a poziom testosteronu

Zestaw 1