SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Błonnik

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe:

Ilość wyświetleń tematu: 49352

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 21 Napisanych postów 1105 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 12676
BŁONNIK:

Rola włókna pokarmowego (błonnika) w żywieniu
Włókno pokarmowe, zwane dawniej błonnikiem, to nieprzyswajalne przez człowieka węglowodany odporne na działanie enzymów trawiennych. Jego znaczenie w żywieniu jest jednak duże - wiążąc wodę w świetle przewodu pokarmowego korzystnie wpływa na trawienie. W społeczeństwach, w których spożywa się duże ilości błonnika, ludzie rzadziej zapadają na choroby układu krążenia i nowotwory przewodu pokarmowego.


Rola błonnika w odżywianiu:

Pobudza funkcje żucia i wydzielania śliny
buforuje i wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku
zwiększa wypełnienie jelit, pobudza ich ukrwienie i aktywność motoryczną
tworzy korzystne podłoże dla rozwoju pożądanej flory bakteryjnej jelita
zapobiega nadmiernemu odwodnieniu mas kałowych, dzięki czemu zwiększa objętość stolca oraz skraca czas pasażu jelitowego
w świetle jelita wiąże szereg substancji szkodliwych, między innymi cholesterol i kwasy żółciowe
wpływa korzystnie na strawność innych składników pożywienia

Skład włókna pokarmowego:

Włókno pokarmowe pochodzenia roślinnego, należy do węglowodanów złożonych, czyli wielocukrów (polisacharydów). Składa się z celulozy, ligniny, hemicelulozy, pektyn, gum i śluzów.
Składnikami towarzyszącymi błonnikowi (związanymi ze ścianą komórki roślinnej) są: kwas fitynowy, krzemiany, sterole roślinne, białka, glukozydy i inne.

Dlaczego błonnik zaliczamy do substancji balastowych?

Błonnik pokarmowy nie ulega trawieniu i wchłanianiu w przewodzie pokarmowym, nie jest też w żaden inny sposób przyswajany przez organizm człowieka. Jego rola, jako źródła energii w racji pokarmowej, jest bardzo mała.

Spożywanie błonnika zalecane jest nie z powodu jego nikłej wartości odżywczej, lecz z uwagi na istotną rolę, jaką odgrywa w pobudzaniu perystaltyki jelit oraz w usuwaniu z organizmu wielu substancji o charakterze toksycznym. Obecność włókna pokarmowego w pożywieniu wpływa na zwiększenie objętości pokarmu, wskutek czego następuje wypełnienie żołądka.

Źródła błonnika pokarmowego

W produktach spożywczych błonnik pokarmowy występuje głównie w zewnętrznej warstwie ziaren zbożowych, nasionach strączkowych suchych oraz warzywach i owocach.
Chcąc wzbogacić swoją dietę w większe ilości włókna pokarmowego powinniśmy spożywać takie produkty jak:

chleb razowy gruboziarnisty
nasiona roślin strączkowych suchych (groch, fasola)
kasze z grubego przemiału (kasza gryczana, jęczmienna)
owoce i warzywa (brukselka, kapusta, kalarepa, brokuły, zielony groszek, porzeczki, agrest, jeżyny, maliny oraz suszone morele i śliwki).
Poniższe Zestaw przedstawia zawartość włókna pokarmowego w gramach na 100 g części jadalnych produktu.

Produkt
Zawartość (w g)

agrest 4,6
bułki pszenne, rogale, bułki maślane 1,9
bułki zwykłe 2,4
buraki 2,2
cebula 1,7
chleb pszenny razowy graham 5,0
chleb żytni razowy 6,2
cytryna 4,0
czarne jagody 3,2
czereśnie 1,2
fasola biała (ziarno suche) 15,7
gerejpfrut 0,7
groch (ziarno suche) 17,0
groszek zielony 6,0
gruszka 2,1
jabłko 1,8
kalarepa 4,4
kapusta biała 2,5
kasza manna 2,5
kasza gryczana 5,9
makaron dwujajeczny 5,3
maliny 6,7
marchew 2,4
mąka pszenna poznańska 2,6
ogórek 0,5
orzech laskowe 9,8
orzechy włoskie 6,5
otręby pszenne 42,4
pietruszka korzeń 4,9
płatki kukurydz. 11
płatki owsiane 6,9
pomarańcze 1,9
pomidory 1,2
porzeczki czarne 7,9
pumpernikiel 7,2
rodzynki 6,5
ryż 2,4
seler 4,9
soja (ziarno suche ) 15,7
szpinak 2,1
śliwki susz. 16,6
ziemniaki (średnio) 1,2


Źródło: Produkty spożywcze, skład i wartość odżywcz. IŻŻ 1990


Zalecane dzienne spożycie błonnika

Normy żywienia na włókno pokarmowe nie są precyzyjnie określone, biorąc jednak pod uwagę jego duże znaczenie w utrzymaniu przez człowieka dobrego stanu zdrowia, zaleca się spożycie znacznych ilości tego składnika, tj. 20-40g/osobę/dzień.
Wg zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia należy dążyć do spożycia błonnika w ilości 27-40 g/osobę/dzień.

Niedobór błonnika

Niedobór w pożywieniu włókna pokarmowego prowadzi m.in. do zaparć, a także nasilenia występowania wielu chorób degeneracyjnych, takich jak miażdżyca, otyłość, kamica wątrobowa, uchyłkowatość jelita, a prawdopodobnie także polipów i nowotworów jelita grubego oraz raka sutka u kobiet.

Nadmiar błonnika

Nadmiar błonnika w pożywieniu jest niepożądany. W przypadku zaburzeń związanych z niedoborem składników mineralnych, takich jak żelazo, wapń, cynk, jak również w niektórych chorobach układu pokarmowego (stany zapalne żołądka, trzustki, dróg żółciowych i jelit) należy unikać spożywania produktów bogatych w włókno pokarmowe. Związane jest to z niekorzystnym w tych przypadkach zwiększeniem wydzielania soków trawiennych, przyspieszeniem perystaltyki jelit, drażnieniem błony śluzowej jelita oraz zwiększeniem fermentacji bakteryjnej w okrężnicy.

"Marzy mi się czarny Lincoln, lecz jak go wyrwać wilkom
Rozumiem więc czemu czasem chłopaki biorą WINSTROL"

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
qazar ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 728 Napisanych postów 31016 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 94344
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 21 Napisanych postów 1105 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 12676
qazar, ja szukac i nie widzieć odbijam soga
1

"Marzy mi się czarny Lincoln, lecz jak go wyrwać wilkom
Rozumiem więc czemu czasem chłopaki biorą WINSTROL"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
qazar ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 728 Napisanych postów 31016 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 94344
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 21 Napisanych postów 1105 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 12676
No widzisz trzeba bylo tak odrazu

"Marzy mi się czarny Lincoln, lecz jak go wyrwać wilkom
Rozumiem więc czemu czasem chłopaki biorą WINSTROL"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 161 Napisanych postów 12853 Wiek 31 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 43228
sodsog

jeżeli pomogłem , Ty pomósz mi wejdz w link i się zarejestruj http://www.AWSurveys.com/HomeMain.cfm?RefID=krzakzak 

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10763 Napisanych postów 46587 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
SG i pozdro.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 169 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 1843
Nadmiar błonnika - w ramach uzupełnienia

Górna granica dziennej ilości błonnika 35 g dziennie była sugerowana przez niektóre organizacje w związku z podejrzeniem, iż błonnik może mieć wpływ na przyswajalność przez organizm ludzki takich pierwiastków jak: wapń, cynk i żelazo. Jednak badania tych grup, które spożywają większe ilości błonnika nie wykazały ich negatywnego wpływu na przyswajalność minerałów. Prowadzone w chwili obecnej w Chinach badania wskazują, że u osób, które spożywały dziennie aż 70 g błonnika, takie spożycie nie zaburzało statusu mineralnego.

Badania Kelseya i in. (1988) wykazują, że wyższe, niż przeciętne, spożycie błonnika przez amerykańskich wegetarian nie wywiera negatywnego wpływu na przyswajanie składników mineralnych.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 21 Napisanych postów 1105 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 12676

"Marzy mi się czarny Lincoln, lecz jak go wyrwać wilkom
Rozumiem więc czemu czasem chłopaki biorą WINSTROL"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 17 Napisanych postów 679 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 6610
kiedy najlepiej spożywać produkty bogate w błonnik typu otręby ?
mogę zjeść je sobie teraz z kefirkiem ?
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
qazar ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 728 Napisanych postów 31016 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 94344
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

serki, jaki najlepszy, jaki najzdrowszy

Następny temat

jaki styl najlepszy?

Masa